Gå til innhold

Hvilken pc bør jeg velge?


Anbefalte innlegg

Hei,

Etter mye om og men har jeg bestemt meg for å øke budsjettet litt, men jeg er veldig usikker på hva jeg bør velge.
Jeg er ute etter en praktisk pc som er lett å ta med seg, veldig god batteritid, samtidig som det er 256ssd på den + at den kjører mange programmer så raskt som mulig så den ikke henger seg.

Jeg har ingen erfaring med de leverandørene eg nevner nedenfor, men av de det står mellom så langt:
Andre forslag mottas også.
Er villig til å gi 10-15 k for en jobb pc.

Asus: 
http://www.multicom.no/asus-zenbook-ux303ub-13,3-full/cat-p/c/p8345724
https://www.dustinhome.no/product/5010932984/zenbook-ux303ub-office-365

Dell:
https://www.dustinhome.no/product/5010958622/xps-13-infinity


(Egentlig ikke behov for touch, men virker som ikke disse nye dell pcene er mulige å få tak i uten touch) fordel dog at det er USB C. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må det være 13 tommer?

 

Problemet med disse er at de leveres kun med prosessorer som suger balle rett og slett. Med ditt budsjett får du en 15" PC med i7 6700hq prosessor som er det beste man får under 15 000 kr. I tilleg får du med ett mid end grafikkort typisk 960 kortet og 16 GB ram.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor så mye fokus på grafikk? Jeg kan ikke se at trådstarter har skrevet noe som kan tyde på at han har behov for noe grafikkytelse. Når han skriver den skal brukes til jobb og han ikke spesifiserer noe ut over det, så antar integrert Intel-grafikk holder lenge.

 

Nå har jeg ikke fulgt så mye med i PC-markedet den siste tiden. Men når jeg ser kun på bedriftseriene kommer jeg fram til denne. Den har en 15W i5 som gir ganske normal ytelse. Du kan selvfølgelig få 15W i7, men hvis du skal ha noe mye raskere må du nok opp til 15" eller en tykk 14" med dårlig batteri.

Lenke til kommentar

Må det være 13 tommer?

 

Problemet med disse er at de leveres kun med prosessorer som suger balle rett og slett. Med ditt budsjett får du en 15" PC med i7 6700hq prosessor som er det beste man får under 15 000 kr. I tilleg får du med ett mid end grafikkort typisk 960 kortet og 16 GB ram.

Hei,

 

Jeg har en 15 tommer nå og ønsker egentlig å gå ned et hakk siden jeg ønsker det blir mer praktisk når jeg reiser med en ultrabook på 13 tommer.

Når det gjelder grafikk er jeg ikke så opptatt av det siden jeg ikke har det store behovet. Jeg skal bruke den i forbindelse med jobb, mye surfing, (trenger at prosessoren er solid når jeg har mange vinduer oppe) 

Men viktig med god prosessor, finnes det kun 2 kjerner i ultrabook pcer?

 

 

For meg er det som sagt viktig med at den er tynn/enkel å ta med seg.

God batteritid

- Rask

Hva angår SSD trenger jeg ikke mye mer enn 256. 

Endret av madman88
Lenke til kommentar

Kjøre mange programmer så vil jeg ha en skikkelig prosessor, grafikk er vel kun for sikkerthets skyld men siden man kommer godt innenfor budsjett så ser jeg ikke noe problem med ett mid-end grafikkort.

 

Grafikkortet kombineres ofte med denne prosessoren, kanskje litt i overkant i dag men når programmer og spill blir tyngre og maskinen drar litt på årene så er nok grafikk og priosessor godt over middels godt å ha når flere programmer kjøres samtidig.

 

Regner med TS gjerne vil ha denne maskinen problemfri uten lagg og forsinkelser i flere år fremover.

Lenke til kommentar

 

Må det være 13 tommer?

 

Problemet med disse er at de leveres kun med prosessorer som suger balle rett og slett. Med ditt budsjett får du en 15" PC med i7 6700hq prosessor som er det beste man får under 15 000 kr. I tilleg får du med ett mid end grafikkort typisk 960 kortet og 16 GB ram.

Hei,

 

Jeg har en 15 tommer nå og ønsker egentlig å gå ned et hakk siden jeg ønsker det blir mer praktisk når jeg reiser med en ultrabook på 13 tommer.

Når det gjelder grafikk er jeg ikke så opptatt av det siden jeg ikke har det store behovet. Jeg skal bruke den i forbindelse med jobb, mye surfing, (trenger at prosessoren er solid når jeg har mange vinduer oppe) 

Men viktig med god prosessor, finnes det kun 2 kjerner i ultrabook pcer?

 

 

For meg er det som sagt viktig med at den er tynn/enkel å ta med seg.

God batteritid

- Rask

Hva angår SSD trenger jeg ikke mye mer enn 256. 

 

 

Som sagt, skal den være tynn og lett er i7 6700hq og i5 6300hq prosessorene bare å glemme.

 

Skal man ned på den strømsparende serien som jeg ikke kjenner godt til så må man gå med på noen kompromi.

 

Jeg tror den beste prosessoren i PC-segmentet du er ute etter er en i7 6500u.

 

Når jeg sammenligner den med i7 6700hq i userbenchmark har 6700 over 40% større quad core hastighet og godt over dobbelt så rask multi core hastighet.

 

Det er to prosessorer fra samme generasjon, altså like nye.

Lenke til kommentar

 

 

Må det være 13 tommer?

 

Problemet med disse er at de leveres kun med prosessorer som suger balle rett og slett. Med ditt budsjett får du en 15" PC med i7 6700hq prosessor som er det beste man får under 15 000 kr. I tilleg får du med ett mid end grafikkort typisk 960 kortet og 16 GB ram.

Hei,

 

Jeg har en 15 tommer nå og ønsker egentlig å gå ned et hakk siden jeg ønsker det blir mer praktisk når jeg reiser med en ultrabook på 13 tommer.

Når det gjelder grafikk er jeg ikke så opptatt av det siden jeg ikke har det store behovet. Jeg skal bruke den i forbindelse med jobb, mye surfing, (trenger at prosessoren er solid når jeg har mange vinduer oppe)

Men viktig med god prosessor, finnes det kun 2 kjerner i ultrabook pcer?

 

 

For meg er det som sagt viktig med at den er tynn/enkel å ta med seg.

God batteritid

- Rask

Hva angår SSD trenger jeg ikke mye mer enn 256.

Som sagt, skal den være tynn og lett er i7 6700hq og i5 6300hq prosessorene bare å glemme.

 

Skal man ned på den strømsparende serien som jeg ikke kjenner godt til så må man gå med på noen kompromi.

 

Jeg tror den beste prosessoren i PC-segmentet du er ute etter er en i7 6500u.

 

Når jeg sammenligner den med i7 6700hq i userbenchmark har 6700 over 40% større quad core hastighet og godt over dobbelt så rask multi core hastighet.

 

Det er to prosessorer fra samme generasjon, altså like nye.

Hei!

Takk for begrunnede svar.

Men ut fra de PCene jeg nevner har ingen den prosessoren du nevner ?

 

Jeg har funnet fire kjerner også som ikke er vanlig i ultrabook men de koster flesk(25 000)

 

Måtte blitt noe ala denne :

https://www.dustinhome.no/product/5010885777/zenbook-ux303ub

 

Eller denne?

https://www.dustinhome.no/product/5010894100/xps-13-infinity

 

Fant en Lenovo også:

https://www.dustinhome.no/product/5010885768/zenbook-ux305ca

 

Av de tre PCene hvem syns du virker best? Eventuelt har du noen andre forslag også?

Data er ikke mitt felt som du/ dere kanskje skjønner. Så setter pris på all hjelp jeg kan få

Endret av madman88
Lenke til kommentar

Som sagt, kjenner ikke til de strømsparende modellene så godt men vil nok tro at den første med en 6500 er ett godt valg. Den andre har ett høyere nummer som jeg ikke har hørt om og er noe dyrere. Har ikke sjekket den men vil tro den er 5-15% raskere enn 6500. Den siste vet jeg ikke... jeg rygger når jeg ser slike prosessornummer :)

Lenke til kommentar

Som sagt, kjenner ikke til de strømsparende modellene så godt men vil nok tro at den første med en 6500 er ett godt valg. Den andre har ett høyere nummer som jeg ikke har hørt om og er noe dyrere. Har ikke sjekket den men vil tro den er 5-15% raskere enn 6500. Den siste vet jeg ikke... jeg rygger når jeg ser slike prosessornummer :)

Takk for svar. Må innrømme det er mye for en pc å gi, men tror du dette er kvalitets pcer til en så stor pris?

 

Jeg føler det er mye tryggere å i så mye for en pc når noen som har peiling kan bekrefte ting for meg, så sorry at jeg spør så mye:)

Den siste pcen jeg viste deg var forresten feil:

https://www.dustinhome.no/product/5010885935/yoga-900-orange

Endret av madman88
Lenke til kommentar

Den første og siste er veldig lik spesifikasjonsmessig, det som er forskjell finner du nok ut selv.

 

For eksempel harddisk, det som er spørsmålet er vel om du vil betale litt ekstra for padfunksjon med touch

Av det jeg kan se har alle disse pcene touch skjerm?

Lenke til kommentar

Ok, den så jeg ikke :)

 

Forskjellen i bruk er ikke veldig stor Lenovoen kan brettes slik at tastaturet går bort og blir brukt som stand (tror jeg) som gjør at det ikke er i veien hvis du vil bruke ekstern skjerm og eksternt tastatur.

 

I Asusen er det 512 GB SSD mens Lenovoen har en 256 M2 (som er en slags ultratynn SSD). Om det er stor forskjell i ytelse på disse vet jeg ikke.

 

Asusen har ett relativt ok GeForce 940, langt fra 960 kortet men en god del bedre enn Intel sin innebygde HD 520.

 

Begge har like mye RAM men ser ut som det er en forskjell... ASUS har 4 + 4 men bare en slots, det tror jeg vil si at en brikke er utbyttbar mens den andre er loddet fast i hovedkort og kan ikke byttes men det er i hvert fall 2 brikker.

 

2 brikker kan kjøre duel channel som er litt raskere enn en brikke alene som det ser ut som Lenovoen har.

 

Asus har Displayport som takler 4K over 30hz (tror jeg det var) noe som HDMI ikke gjør. Kan ha noe å si i fremtiden...

 

Lenovoen har USB-C, tror kanskje den også kan brukes som skjermutgang for de skjermene som støtter dette men ikke helt sikker.

Lenke til kommentar

Ser uansett ut som det er det du må betale for en slik PC i den klassen og ingen av de er noe dumt valg hvis du først skal ha en slik PC. I hvert fall uendelig mye bedre valg enn en Mac etter min mening.

Ok,

 

Tusen takk for raskt svar og godt svar ikke minst.

 

Jeg er usikker på hvor stort behov jeg har for USB C, men samtidig når jeg gir så mye penger for en pc så virker dte rart å ikke ha USB C, i den asusen.

 

Dell har jeg ingen erfaring med, men den virker veldig fin og elegant, men samtidig virker kanskje de to andre pcene som bedre valg?

 

Lenke til kommentar

Ser ut som Dell-en har raskere minne og bedre prosessor men lavere oppløsning på skjermen.

 

Full-HD er uansett mer enn nok på en så liten skjerm så det ville jeg ikke hengt meg opp i, den har også USB-C.

 

Fine PC-er alle sammen :)

okey:)

 

Usikker hvor stor betydning USB C har på denne tiden, er dette noe som vil revolusjonere de neste 2-4 årene egentlig? Jeg tror vel streng tatt ikke det, men at det vil komme gradvis 

Men enig i at det er fint å ha :)

Lenke til kommentar

Enig at det er fint å ha en slik port ja...  :)

 

Leverer høy effekt, høye datahastigheter og kan overføre video og er kompatibel med gamle porter  (med overgang).

 

Ser for meg at det vil komme en del PC-høyttalere fremover der du kun trenger en eneste kabel for både lyd og strøm, det er jo bare fantasien som setter grenser med en slik port. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...