Gå til innhold

Backpacking alene - Erfaringer? Tips?


Anbefalte innlegg

Heisann! :) Jeg er en 18 år gammel jente som skal på backpacking-tur gjennom Europa. Har ikke bestemt meg hvor jeg skal, eller hvordan reise dit.

 

Jeg har sett for meg å dra alene, og kanskje via tog/interrailing.

 

Dette virker jo like skummelt som spennende, og jeg lurer på om dere har noen erfaringer med backpacking, eller å reise alene generelt.

* Hvor burde jeg dra?
* Hvor stort burde budsjettet mitt være?
* Hvor lenge burde jeg være borte? (Dette er jo selvfølgelig opp til hva jeg selv vil, men dere skjønner greia).
* Hvilke steder burde jeg holde meg unna?

* Burde jeg ha med meg noen?

Jeg er ute etter å oppdage ikke bare nye steder, men også kultur, mat og natur. Jeg er heller ikke veldig opptatt av at det skal være sol og varmt.

Steder jeg har vurdert er:
London, Amsterdam, Paris, Italia, Berlin, Russland og Hellas.

Vennligst fortell hvorfor dere synes jeg burde besøke det landet du foreslår :)

 

Jeg vet at mange av spørsmålene mine er ting som er helt opp til meg selv, men jeg klarer ikke planlegge så godt, og er dårlig på å gjette frem til svarene.

Anbefaler dere kanskje å dra et annet sted enn Europa?

 

Tusen takk for din tid og tanker :)

Endret av KinderLinda
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

* Hvor burde jeg dra?

 

Dette er det vanskeligste spørsmålet å svare på fordi Europa er et veldig variert kontinent med mye forskjellig å by på. Hvilke interesser du har, budsjett og lengde kan også påvirke svaret ditt. Uansett, du er 18 år, og jeg regner med du kanskje ikke har så mye erfaring med å reise alene? Snakker du flere språk enn norsk og engelsk? Språkforståelsen i Europa er generelt veldig bra, men når du begynner å bevge deg ned mot Balkan så er det fordelaktig med noen fraser i de lokale språkene.

Jeg har besøkt alle landene i Europa med unntak av Hviterussland, og personlig synes jeg at landene i Sentral- og Øst-Europa er de mest interessante. Uansett, for å komme med noen konkrete tips, så synes jeg at Kroatia, og da spesielt øyene Vis og Brac er verdt et besøk om du vil bade og slappe av i noen dager mens du spiser særdeles god mat og drikker vin/øl til en billig penge. Fra Split, en by som er en times tid unna byen Brac kommer du deg lett videre rundt i Europa. I Ungarn har du hovedstaden Budapest som er en veldig pen by, med mye å by på av kulturtilbud og historie. Balatonsjøen er fin om våren og sommeren, om enn noe travel. Du kjenner nok til Praha, siden "alle" har vært her, men om du ikke enda har fått besøk burde du absolutt vende snuten mot Tsjekkias hovedstad! Ikke bare er det en vakker by, men for nordmenn er Praha en vledig billig by, hvertfall utenfor gamletorget. Krakow er også en av disse europeiske byene med et fint torg, men en times tid utenfor Krakow finner du Auschwitz, og det er en spesiell opplevelse. Jeg vil også slå et slag for Tyskland, Østerrike og Sveits, og da spesielt Heidelberg, Freiburg, Zürich, Bern, Innsbruck og Wien. Dette er dyrere enn Polen og Ungarn, men om du tar turen hit befinner du deg i en veldig flott del av Europa som flere burde utforske. Zürich, Wien og Bern er storbyer, Heidelberg, Freiburg og Innsbruck er mindre byer, felles for alle er hyggelige folk, nærhet til natur, bra uteliv og utmerket mat og drikke.

Utover dette så trives jeg veldig godt i Sarajevo, Banja Luka og Mostar som alle er i Bosnia, samt Beograd i Serbia, Skopje og Ohrid i Makedonia, Sozopol og Balchik i Bulgaria og Saranda og Tirana i Albania.

I Nord- og Vest-Europa liker jeg godt Reykjavik, Tórshavn, Edinburgh, København, Leuven, Helsinki og Berlin. I sør burde du ta en kikk på Lisboa, Porto, Bilbao, Granada, Catania, Olbia, Palermo og Valletta.

Så, hvor burde du dra? Veit ikke, du må bestemme selv, men håper at du har fått noen tips som er til nytte. Se på bilder, se hva som finnes av attraksjoner og tilbud, samt prisnivå.

* Hvor stort burde budsjettet mitt være?

 

Kommer an på hvor og når du reiser, hva du planlegger å bruke penger på, og hvilken standard du legger deg på.

For eksempel brukte jeg ikke mer enn 9000 kr (dette inkluderer fly og bosted) på 2 uker i Bosnia og Kroatia, da bodde jeg i gjestehus og levde ganske billig men brukte mer på middager, men på en uke sør i Tyskland og i Sveits brukte jeg 6000.

* Hvor lenge burde jeg være borte? (Dette er jo selvfølgelig opp til hva jeg selv vil, men dere skjønner greia).

Hvor mange uker har du fri? Jeg elsker å reise, og er borte så lenge jeg kan. Uansett er vel 2-4 uker en vanlig backpacker-tid. Ikke besøk for mange steder om du har mindre tid. Husk at Norge er så nærme Europa at du lett kan besøke ila. en langhelg.

* Hvilke steder burde jeg holde meg unna? * Burde jeg ha med meg noen?

 

Tja, Oslo? :p Mine oppfatninger av hva som er trygt er kanskje forskjellig fra dine. Jeg har aldri følt meg utrygg ute på tur, selv når jeg har reist alene. Jeg følger disse reglene: vit hvor jeg er, vit hvor hotellet er, ha med reiseforsikring, ha med både bankkort og kredittkort, pakk pass, lommebok og telefon på trygge steder. For deg som er jente så er det ingen dum ide å gjemme lommeboken i BH-en, det gjør samboeren min. Jeg kan ikke si konkret hvilke steder du burde holde deg unna, alle større byer i Europa er relativt trygge om du har forholdsregler. Å ha med noen gir deg noen å dele erfaringer med, men samtidig må du også forholde deg til vedkommendes ønsker og behov. Jeg reiser med samboeren min når vi har ferie samtidig, men jeg tar flere turer alene ila. året, og det gjør hun også, fordi det å reise alene gir en stor frihet.

Lenke til kommentar

 

Så, hvor burde du dra? Veit ikke, du må bestemme selv, men håper at du har fått noen tips som er til nytte. Se på bilder, se hva som finnes av attraksjoner og tilbud, samt prisnivå.

 

 

 

Jeg trenger ikke se så mange steder, eller være borte så lenge. Om vi sier at jeg skal besøke 3 steder på 7-10 dager. Jeg vil dra på en salgs "safari" i hver by/sted og jeg ønsker at stedet har en del ting jeg kan få gjort de dagene jeg er der. Eksempel; Om jeg dro til Venezia, ville jeg seglet med båtene gjennom byen. Jeg er interessert i religion og vil gjerne se tempel og annen spirituell struktur, men ikke bare kjedelige ting.

 

Du trenger ikke gjøre noe research for min skyld, jeg bare lurer på om du vet om noen slike steder? :) Jeg vet jeg nevnte Amsterdam, Berlin osv tidligere, og at desse stedene ikke har så mange tempel osv å by på, men dette er byer jeg kan besøke en og en, senere.

Endret av KinderLinda
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...