Gå til innhold

[Løst] Ingen blu-ray spillere som takler AVCHD?


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp redigert, rendret og brent en film i Pinnacle Studio 14 Ultimate Collection. Det ble valgt å brenne den som AVCHD i beste kvalitet på en Verbatim DVD+R DL og filstrukturen ligger på plata under katalogen BDMV som er på 6,4 GB. Filmen inneholder menyer, kommentarer (titler) og musikk.

 

Da jeg skulle prøve den i min blu-ray spiller Phanasonic DMP-BD81 kom det bare opp feilmeldingen "Plata er ikke kompatibel" og det var ikke mulig å kjøre filmen. Har også prøvd andre spillere som er merket AVCHD, uten annet resultat enn feilmeldinger.

 

Brenning av DivX HD gir dårligere oppløsning og er ikke aktuelt. Kan ikke ha meny.

MP4 gir HD oppløsning, men mindre fil (data) og virker dårligere enn AVCHD. Kan heller ikke her ha meny.

 

Skal en få med funksjonene i menyene på filmen må den brennes enten som AVCHD eller blu-ray. Det hevdes flere steder på nettet at AVCHD kan brennes på DVD og spilles av i en blu-ray spiller, men spillerne gir jo bare feilmeldinger.

 

Har også prøvd å brenne filene på en DVD ved hjelp av CDBurnerEX og krysset av for "Fullfør disk", i tilfelle dette var problemet.

 

Er AVCHD på DVD ikke mulig allikevel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik ser det ut i Utforskeren:

 

 

BDMV.docx

BDMV1.docx

 

Filene fra kamera til PC er .mts filer, en for hvert klipp. Filene ut fra Studio er .m2ts filer og det er 2 slike filer under katalogen BDMV/STREAM. Den ene er selve filmen (6709 MB) og den andre er visstnok menyen (2,3 MB).

 

Filmfilen kan jeg klikke på og åpne i VLC eller mediaplayer, og den vises helt som forventet, unntatt menyen da som ligger i den andre filen.

 

Det virker derfor som at alt er OK. Studio 14 står for det hele og skal gjøre en komplett jobb. Det ser egentlig ferdig ut det som brennes på plata, men det funker ikke i spilleren. I PC'en går plata greit, ikke autostart, men via utforskeren, sllik som overfor.

 

Har også lastet opp filmen/filmstrukturen (BDMV) på USB minnepenn og prøvd å plugge i spillerens USB inngang, men fikk ingen autostart på filmen. Måtte inn og klikke spesifikt på filmfilen. Da vistes den, uten meny.

 

Er det noen problemer som Studio 14 lager, er det Verbatim som er problemet eller er det blu-ray spillerne?

Lenke til kommentar

 

Er det noen problemer som Studio 14 lager, er det Verbatim som er problemet eller er det blu-ray spillerne?

 

Bluray spillerne...

 

Les mer om hvordan lage menystyrte demo Bluray skiver her...

 

http://www.avsforum.com/forum/19-dedicated-theater-design-construction/1391873-reference-blu-ray-demo-disc-bd9-dvd-dl-media-bd50.html

 

Jeg bladde gjennom linken din og så at det finnes flere muligheter for å lage menyer. Ulempen var at det blir en del arbeid og det virket som det måtte endres en del filer i BDMV katalogen til plata for å tilpasse innholdet til bruk på en spesifikk blu-ray spiller. Dette er lite hensiktsmessig hvis en skal distribuere plater til slekt og venner. Og må en kjøpe ny spiller selv så .......

 

Grunnen til at jeg har brukt Pinnacle Studio er at det skulle være et "alt i ett" program, samtidig som det ikke er for avansert. Det SKAL kunne importere filmen, redigere den, legge til ønskede funksjoner og brenne den ut på plate, både som blu-ray på BD plate, AVCHD på DVD plate, DVD på DVD plate osv. Det vil også være en forutsetning at plata er klar til bruk i en blu-ray spiller når den er ferdigbehandlet av Pinnacle Studio. At en kan putte den i spilleren og den starter automatisk, ikke at en må bla gjennom kataloger og klikke på filmfilen.

 

Alt dette gir programbeskrivelsen inntrykk av at programmet skal kunne utføre. Det er derfor jeg lurer, er det programmet som ikke utfører jobben sin, er det noe jeg har glemt, er det platene som er feil eller er det generelt vanskelig å finne spillere som takler slike plater?

 

Du nevner at du selv bruker Premiere Elements 12. Hvordan funker det med tanke på mine problemer? Kan du legge inn overganger, titler, effekter, musikk, menyer og brenne på DVD plate som AVCHD, og etterpå putte plata i en hvilken som helst blu-ray spiller? Starter plata/filmen da automatisk opp eller må du bla deg inn til filmfilen for å starte den?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...