Gå til innhold

Ta over gårdsbruk - investere i maskiner før overtakelse - avskrivninger


Anbefalte innlegg

Jeg er helt blank på regler om bedriftsøkonomi og har en jobb å gjøre med å sette meg litt mer inn i dette. Men inntil jeg får gjort det håper jeg dere kan hjelpe meg med et "spesialtilfelle":

 

Jeg skal ta over familiegården fra nyttår. Jeg har kommet over et tilbud på utstyr som normalt kan utgiftsføres på gården, men hvordan blir reglene for dette om jeg kjøper før nyttår/overtakelse? Det har ikke mye for seg å kjøpe det på tilbud nå om det ender opp med å koste mer i lengden.

 

Jeg må uansett opprete enkeltpersonforetak i forbindelse med gårdsdriften - kan jeg opprette dette nå, kjøpe maskinen og så "føre den" på gården etter nyttår slik at jeg får avskrivningene? Vil det være mulig å få tilbake mva dersom jeg kommer opp i nødvendig omsetning og registrerer meg i mva-registeret i løpet av neste år?

 

Om mva har jeg funnet følgende som kan tyde på at det skal være mulig:

 

 

 


Tilbakegående merverdiavgiftsoppgjør

Siden virksomheten som oftest ikke er registrert i Merverdiavgiftsregisteret fra oppstartdato, skal virksomheten heller ikke sende inn merverdiavgiftsoppgaver. Dette betyr at virksomheten ikke kan fradragsføre inngående mva. på anskaffelser som har oppstått i perioden før registreringen i Merverdiavgiftsregisteret er foretatt. For å kunne få refundert slik inngående merverdiavgift kan virksomheten kreve tilbakegående avgiftsoppgjør. Dette gjøres i forbindelse med den første ordinære merverdiavgiftsoppgaven som sendes inn etter at virksomheten er registrert. Da kan man få tilbakeført inngående mva. på innkjøp av varer og tjenester tilbake til startdato. Forutsetninger for tilbakegående avgiftsoppgjør er at varen er til bruk i den avgiftspliktige virksomheten og ikke er videresolgt før mva-registreringen. Det kan ikke kreves tilbakegående avgiftsoppgjør lenger enn tre år før registrering.

 

https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Registrere/Registrere-mva-plikt/Hva-gjor-jeg-for-a-bli-registrert-for-mva/

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, dette var komplisert. Finner ikke så mye mer som kan hjelpe meg. Min far har regnskapsfører for gården og får høre med han om det ikke kommer inn noen gode svar her til helgen.

 

Kommer nok til å ha regnskapsfører selv iallfall første året til jeg eventuelt kommer inn i systemet og får jobbet meg inn i lover og regler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...