Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva kreves for å få en sekser i norsk på videregående?


Anbefalte innlegg

 

 

Det er noe som er alvorlig galt med faget og vurderingssituasjonene hvis det stemmer at under 1% av kandidatene har fått 6-er enkelte år. Det er flere enn så få som har særdeles høy måloppnåelse i faget.

Det gjelder også enkelte andre fag, bl.a matematikk
Kan vel ikke sammenlignes når hele 10 % fikk 6 på R2-eksamen i år? Endret av realreal
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Det er noe som er alvorlig galt med faget og vurderingssituasjonene hvis det stemmer at under 1% av kandidatene har fått 6-er enkelte år. Det er flere enn så få som har særdeles høy måloppnåelse i faget.

Det gjelder også enkelte andre fag, bl.a matematikk
Kan vel ikke sammenlignes når hele 10 % fikk 6 på R2-eksamen i år?

 

S1

Lenke til kommentar

 

 

Det er noe som er alvorlig galt med faget og vurderingssituasjonene hvis det stemmer at under 1% av kandidatene har fått 6-er enkelte år. Det er flere enn så få som har særdeles høy måloppnåelse i faget.

Det gjelder også enkelte andre fag, bl.a matematikk
Kan vel ikke sammenlignes når hele 10 % fikk 6 på R2-eksamen i år?
Er statistikken ute? har du link?
Lenke til kommentar

Etter min mening er det nesten umulig å få seks i norskfaget fordi det er så tungt og kjedelig, ihvertfall etter min mening. Jeg mener å inneha noenlunde gode språkferdigheter, men fikk allikevel "bare" firerkarakter fordi det var så mye totalt uinteressant i pensum at det var vanskelig å sette seg inn i alt. Jeg snakker nå om norskfaget i treårig almenfag. Jeg tok alle tre på ett skoleår (påbygg/voksenopplæring). Jeg hadde to norsklærere og de var ganske forskjellige, men begge like strenge. Det å kunne gammalnorsk/norrøn grammatikk og nordiske og spesielt islandske sagalitteratur var noe av det vanskeligste. Norskfaget gikk også ganske parallelt med historiefaget og det var mye å lære om hvordan det norske språket utviklet seg frem til i dag. Så har man også nynorsk og dialekt - noe jeg ikke hadde problemer med da det er en vanlig del av livet der jeg bor. Alt i alt er det mye som burde kuttes ut for å slanke faget, men hva det er skal jeg holde for meg selv. Jeg syns ihvertfall at sidemål burde gjøres frivillig, men hva som bør fjernes vet nok lærerne best. De som jeg hadde som norsklærere mente også det burde slankes.

 

Faktisk synes jeg fysikk burde få mer plass i skolene!

 

Etter min erfaring teller skriftlig norsk mest. Hva du får i skriftlig norsk avgjør hva du får i muntlig. Jeg ble overrasket selv siden jeg var veldig muntlig i norsk timen og svarte på mange av spørsmålene til læren. Helt til læren sa at hva jeg får i skriftlig påvirker hva jeg får i muntlig norsk. Det var bare latterlig! Jeg mener at muntlig og skriftlig norsk skal ikke påvirke hverandre.

 

Men etter min erfaring var det bare å pugge 4-6 timer per dag for å få gode karakterer. Fikk for det meste bare 5-ere.

Fikk alltid 97% eller 98% rett svar hver eneste gang! Klarte aldri 100% riktig svar.

Endret av Rioter
Lenke til kommentar

Jeg fikk 6 på kortet da jeg gikk ut av videregående skole ifjor. Personlig, så mener jeg at du må ha et godt inntrykk hos læreren gjennom hele året. 

Videre, så er det å lese norske aviser og bøker til stor hjelp med tanke på å utvide din vokabular og grammatikk. Gode setningsoppbygging og evnen til å vise en bred spekter av kunnskap gir deg 6´er.

 

Jeg fikk beskjed av læreren, både av norsk, engelsk, tysk og arabisk, om å lese bøker på språket. Det hjalp meg utrolig. Selv er jeg afghaner, og snakker pashto hjemme. 

Så jobb godt gjennom hele året og ikke i siste minutt. Det funker dårlig på denne type fag. 

 

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...