Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Eksamen politikk og menneskerettigheter. Tema= Politiske og demokratiske utfordringer i Europa?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hei! har laget meg en liten liste over temaer jeg og læreren min tenker er relevant! 

 

Russland – En trussel?

EU!!

Europakonferansen

Samarbeid mellom stater

Politisk bilde, trusselbilde, konflikter, sikkerhetspolitikk

Menneskerettigheter

Økonomi, Hellas & Italia (EU)

 

 

Har dere noen gode kilder på situasjonen i Hellas og Italia? 

Lenke til kommentar

 

 

Hei! har laget meg en liten liste over temaer jeg og læreren min tenker er relevant! 

 

Russland – En trussel?

EU!!

Europakonferansen

Samarbeid mellom stater

Politisk bilde, trusselbilde, konflikter, sikkerhetspolitikk

Menneskerettigheter

Økonomi, Hellas & Italia (EU)

 

 

Har dere noen gode kilder på situasjonen i Hellas og Italia? 

 

http://www.nupi.no/Skole/HHD-Artikler/2012/Italia-et-euroland-i-krise

Lenke til kommentar

Jeg tar opp faget som privatist (Oslo), og lurer på om man kan skrive på PC? Og evt. om det går an å lade pcen der? Litt kjipt om man plutselig skulle gå tom for strøm.

Kanskje noen dumme spm, men har ikke hatt slik eksamen på noen år :p

Selfølgelig kan du skrive på pc ! tror de aller fleste gjør det :) Det er vell mange stikkontakter i det rommet du skal sitte. :) 

Lenke til kommentar

Var innom tanum der jeg hadde bestilt boken Politikk og Makt - cappelen damm, men de hadde fortsatt ikke fått den inn, selv om de sa at den skulle være der forrige uke. Sitter da nå her uten bok, men sammendrag av kapitlene som finnes på nett. Noen som kan/vil hjelpe meg med notater senere idag? evt på innboks? Sliter veldig, og har som sagt ikke hatt faget før, tar opp som nytt, med flere andre fag som privatist. Håper noen kan hjelpe :) 

Lenke til kommentar

Takk for svar! Har bare skrevet på utdelt ark de 3 siste årene, da jeg har gått på høyskole. Så blir litt uvant å skrive på PC igjen, men blir godt! Hehe. Men har eksamensvaktene med seg minnepenn, som de overfører besvarelsen vår på? :)

Du leverer på en link de skriver på tavla. ikke bekymre deg for det. bare møtt opp å skriv du :) 

Lenke til kommentar

Takk for svar! Har bare skrevet på utdelt ark de 3 siste årene, da jeg har gått på høyskole. Så blir litt uvant å skrive på PC igjen, men blir godt! Hehe. Men har eksamensvaktene med seg minnepenn, som de overfører besvarelsen vår på? :)

Når jeg hadde matteeksamen som privatist måtte alle? levere via en minnepenn (fra lokalet) for så å gå å ta utskrift :)

Lenke til kommentar

Var innom tanum der jeg hadde bestilt boken Politikk og Makt - cappelen damm, men de hadde fortsatt ikke fått den inn, selv om de sa at den skulle være der forrige uke. Sitter da nå her uten bok, men sammendrag av kapitlene som finnes på nett. Noen som kan/vil hjelpe meg med notater senere idag? evt på innboks? Sliter veldig, og har som sagt ikke hatt faget før, tar opp som nytt, med flere andre fag som privatist. Håper noen kan hjelpe :)

Vil anbefale seg å gå inn på studienett.no. Der kan du laste ned andre elevers besvarelser, notater og sammendrag :) Koster litt, men billigere enn boken om du ikke får tak i den :)

Lenke til kommentar

Noen som har noen gode kilder med tanke på flyktningene som kommer fra middelhavet? tror det kan være store muligheter for at vi får et spørsmål ang. det temaet :-)

Ble ikke oppgaven laget i januar/februar? Er usikker på dette, men læreren vår mente flyktninger ikke var så veldig aktuelt, siden det ikke var en så stor sak så tidlig i år. Men man vet aldri! 

 

http://www.nrk.no/nyheter/1.11321852

Lenke til kommentar

 

Var innom tanum der jeg hadde bestilt boken Politikk og Makt - cappelen damm, men de hadde fortsatt ikke fått den inn, selv om de sa at den skulle være der forrige uke. Sitter da nå her uten bok, men sammendrag av kapitlene som finnes på nett. Noen som kan/vil hjelpe meg med notater senere idag? evt på innboks? Sliter veldig, og har som sagt ikke hatt faget før, tar opp som nytt, med flere andre fag som privatist. Håper noen kan hjelpe :)

Vil anbefale seg å gå inn på studienett.no. Der kan du laste ned andre elevers besvarelser, notater og sammendrag :) Koster litt, men billigere enn boken om du ikke får tak i den :)

 

Tusen takk! Skal sjekke det ut:) Føles ut som jeg bare freeloader nå, men skal komme med innspill seinere idag... Håper noen kommer med notater hvertfall :)

Lenke til kommentar

Legger ut notatene/stikkordene klassen min har samlet sammen om temaer som kan være relevante, så flere forhåpentligvis kan dra noe nytte av dem.

 

EKSAMEN I POLITIKK OG MENNESKERETTIGHETER

 

 

Kapittel 4, 12, 16, 17, 24 (mest relevante)

Nettsider: Nupi.no

 

     Økonomi og handel (nedgang)

  • WTO
  • Europeiske sentralbanken
  • Grensekryssende
  • Tilpassing
  • Hellas-failed states
  • Korrupsjon

 

       Anarkiske grunntrekk

 

        EU

  • Integrasjonsprosess – flere samarbeidsområder og samarbeider tettere
  • Indre marked
  • Demokrati
  • Lisboatraktaten
  • NATO - forsvar
  • OSSE
  • Skepsis – Storbritannia
  • Regionene: Skottland, Baskerland, Catalonia

        Europarådet

        Menneskerettigheter

  • sensur

         Radikale partier/org.

  • IS, Russland-Krim

        FN – 1000 årsmål

        Miljø/klima

  • EU – miljøpolitikk (mer FN)

        Sikkerhet og fred

  • Terror (uenighet om def.) - 3 mål: spre frykt, bruke mediene, påvirke politiske prosesser og beslutninger. Demokrati: overvåking, msk.rett.
  • Forsvar
  • Suverenitet
  • R2P (responsibility to protect)
  • Fremmedkrigere – IS - Syriske flyktninger -> Sverigedemokraterna, Gyllent Daggry
  • Russland – NATO
Lenke til kommentar

 

Noen som har noen gode kilder med tanke på flyktningene som kommer fra middelhavet? tror det kan være store muligheter for at vi får et spørsmål ang. det temaet :-)

Ble ikke oppgaven laget i januar/februar? Er usikker på dette, men læreren vår mente flyktninger ikke var så veldig aktuelt, siden det ikke var en så stor sak så tidlig i år. Men man vet aldri! 

 

http://www.nrk.no/nyheter/1.11321852

 

Hva var mest aktuelt i januar/februar da? Krim-konflikten? takk for link :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...