Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Rettslære 2 - Eksamen 01.12.16


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forberedelse

 

sett deg inn i:

  • den ulovfestede culparegelen
  • reglene som gjelder når en mindreårig begår en skadevoldende handling
  • arbeidsgiverens objektive ansvar for de ansattes skadevoldende handlinger
  • reglene som gjelder ved inngåelse av avtaler
  • reglene i forvaltningsloven

 

okey, noen som vil dele ulike lover, regler og nyttig info til hvert punkt? Takk på forhånd. 

Lenke til kommentar

 

En tøff eksamen.. Men kan vel si oss enige om at det var siste oppgave som var vanskeligst..?

Hvordan syns dere det gikk?

Synes det gikk helt OK, fikk at kun Ida jansen var erstatningspliktig, avtalen var bindende med avvikende aksept og tredjeoppgaven var det så mye å ta fatt i at jeg aner ikke..

 

 

Åja, jeg kom fram til at ikke Ida var erstatningspliktig pga det ikke var påregnelighet der. Men at arbeidsgiveren var ansvarlig, fordi Ida har vært uaktsom innenfor tjenesten… hm, blir spennende hva som er svaret. 

 

Jeg kom også fram ti at avtalen ikke var bindende, da aksepten av avvikende. 

 

Og enig, tredje oppgaven var så enormt mange spørsmål å ta stilling til..!

Lenke til kommentar

 

 

En tøff eksamen.. Men kan vel si oss enige om at det var siste oppgave som var vanskeligst..?

Hvordan syns dere det gikk?

Synes det gikk helt OK, fikk at kun Ida jansen var erstatningspliktig, avtalen var bindende med avvikende aksept og tredjeoppgaven var det så mye å ta fatt i at jeg aner ikke..

Åja, jeg kom fram til at ikke Ida var erstatningspliktig pga det ikke var påregnelighet der. Men at arbeidsgiveren var ansvarlig, fordi Ida har vært uaktsom innenfor tjenesten… hm, blir spennende hva som er svaret.

 

Jeg kom også fram ti at avtalen ikke var bindende, da aksepten av avvikende.

 

Og enig, tredje oppgaven var så enormt mange spørsmål å ta stilling til..!

Mener at dersom den opprinnelige tilbyderen sier i fra om avvikende aksept så blir den bundet av premissene i den avvikende aksepten. Den avvikende aksepten drøftet jeg som at avsenderen var i god tro om at premissene stemte overens. "jeg regner med du synes det går greit" mener jeg hun hadde skrivd
Lenke til kommentar

På oppgave 3 var det 4 rettspørsmål jeg fant.

 

1. Kunne Liv bli utvist?

2. kunne hun klage ved vedtaket?

3. var rekoren habil ?

4. hadde bergh brutt sin taushetsplikt?

 

1. Jeg skrev at Liv ikke kunne bli utvist som følge av at det måtte stås opplyst i skolereglementet om konsekvensene. 

2. Ja hun kan klage (bare nevnte det veldig kort med hvilken paragraf hun kan klage etter + frist)

3. Rektoren var habil

4. Ja bergh hadde brutt sin taushetsplikt. 

Lenke til kommentar

 

En tøff eksamen.. Men kan vel si oss enige om at det var siste oppgave som var vanskeligst..?

Hvordan syns dere det gikk?

Synes det gikk helt OK, fikk at kun Ida jansen var erstatningspliktig, avtalen var bindende med avvikende aksept og tredjeoppgaven var det så mye å ta fatt i at jeg aner ikke..

 

Håper du ikke skrev at avtalen var bindende "pga avvikende aksept"

Lenke til kommentar

 

 

En tøff eksamen.. Men kan vel si oss enige om at det var siste oppgave som var vanskeligst..?

Hvordan syns dere det gikk?

Synes det gikk helt OK, fikk at kun Ida jansen var erstatningspliktig, avtalen var bindende med avvikende aksept og tredjeoppgaven var det så mye å ta fatt i at jeg aner ikke..

Håper du ikke skrev at avtalen var bindende "pga avvikende aksept"
Jo men jeg kan på godt norsk "fuck all" i rettslære og håper på en treer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...