Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Privatisteksamen Markedsføring og ledelse 2 Høst 2014


Anbefalte innlegg

 

 

hva er deres tanker og meninger om dette?

jeg tror dette vil være mest relevant mtp eksamen:

- konkurransemidlene, særling pris,

- konkurransesituasjonen, hvordan er det i bransjen

- hvordan skal en liten faghandel klare å ta opp konkurransen med kjedene og dagligvarebutikkene? tenker da på vekststrategier og konkurransestrategier

 

hva syns dere er det mest viktige?

har dere noen gode kilder?

glemte selvfølgelig å nevne personalets betydning. det står jo ganske klart i hefte.. :)

 

Jeg skal også opp i eksamen imorgen, så jeg er gjerne med på å dele tanker/notater rundt morgendagen. Jeg vil tro at horisontal integrasjon/evnt. vertikal integrasjon kan være aktuelt (med tanke på stordriftsfordeler som enkeltstående forhandlere ikke har utenom). Leste litt om han her: http://www.nrk.no/nordland/tommys-botaniske-verden-i-havgapet-1.7962544 som har klart å opprettet en egen butikk i en by hvor det bor 1400 mennesker, går fint ann å hente litt inspirasjon herfra om det er snakk om å opprette/hjelpe en bedrift.

 

Med tanke på konkurranse situasjonen, så er det uten tvil kjedene (mestergrønn etc) og matbutikkene som har størst vekst. Som de forklarer i teksten er mye av grunnen til at de frittstående butikkene mister kunder er grunnet pris (derfor vil jeg tro at å samle flere frittstående butikker = horisontal integrasjon) evnt. vertikal integrasjon for å ha egne leverandører, kan bistå med besparelse på innkjøp = lavere utsalgspriser i butikk. Vet ikke helt om dette er aktuelt, men det er hvertfall en tanke :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, det er første gang jeg tar eksamen i Markedsføring og ledelse 2 som privatist og har ikke tatt faget i videregående skole så jeg vet ikke hvordan det går, og spørre jeg om at får vi oppgaver om blomsterbutikken (mestergrønn) eller får vi om et annet blomster butikken? tenkte å svare på alle de problemstillingene som er aktuelt til dette temaet, kanskje blir det lettere å skrive ned i eksamen. Eller får vi et helt annet oppgave og et annet tema ?

Lenke til kommentar

Hei, det er første gang jeg tar eksamen i Markedsføring og ledelse 2 som privatist og har ikke tatt faget i videregående skole så jeg vet ikke hvordan det går, og spørre jeg om at får vi oppgaver om blomsterbutikken (mestergrønn) eller får vi om et annet blomster butikken? tenkte å svare på alle de problemstillingene som er aktuelt til dette temaet, kanskje blir det lettere å skrive ned i eksamen. Eller får vi et helt annet oppgave og et annet tema ?

 

Hei! første gang jeg tar denne eksamen også, men tok mf1 på vgs.

Vi kommer nok ikke til å få spørsmål direkte om mestergrønn, men det kan være nyttig å bruke f. eks mestergrønn til å eksemplifisere konkurransen frittstående faghandel butikker kjemper mot.

Vi får ikke et annet tema enn dette :)

Lenke til kommentar

 

Hei, det er første gang jeg tar eksamen i Markedsføring og ledelse 2 som privatist og har ikke tatt faget i videregående skole så jeg vet ikke hvordan det går, og spørre jeg om at får vi oppgaver om blomsterbutikken (mestergrønn) eller får vi om et annet blomster butikken? tenkte å svare på alle de problemstillingene som er aktuelt til dette temaet, kanskje blir det lettere å skrive ned i eksamen. Eller får vi et helt annet oppgave og et annet tema ?

 

Hei! første gang jeg tar denne eksamen også, men tok mf1 på vgs.

Vi kommer nok ikke til å få spørsmål direkte om mestergrønn, men det kan være nyttig å bruke f. eks mestergrønn til å eksemplifisere konkurransen frittstående faghandel butikker kjemper mot.

Vi får ikke et annet tema enn dette :)

 

Ok, Hva tror du om hvordan oppgaven ska bli?

Lenke til kommentar

Hva har dere skrevet av notater?

Har lest meg litt opp på konkurrent analyse, SWOT, konkurransemidlene, vekststrategier. Skal lese litt mer om personalet etc. I tillegg har jeg lest endel på mestergrønn sin hjemmeside ang. samfunnsansvar, mulighetene hvis man jobber hos de, samarbeidspartnere, historien... Har prøvd å finne noen relevante artikler om bransjen, men sliter litt der. Noen av dere som har funnet noe nyttig på nett? :)

Lenke til kommentar

 

Hva har dere skrevet av notater?

Har lest meg litt opp på konkurrent analyse, SWOT, konkurransemidlene, vekststrategier. Skal lese litt mer om personalet etc. I tillegg har jeg lest endel på mestergrønn sin hjemmeside ang. samfunnsansvar, mulighetene hvis man jobber hos de, samarbeidspartnere, historien... Har prøvd å finne noen relevante artikler om bransjen, men sliter litt der. Noen av dere som har funnet noe nyttig på nett? :)

 

det eneste jeg har brukt av "nyttige" artikler er de vi fikk i heftet, jeg søkte de opp og fikk lest hele artiklene på nett:) kan være lurt.

her er hvertfall linkene

http://nrk.no/rogaland/blomsterbutikker-merker-konkurranse-1.11653676

http://nrk.no/ostfold/frykter-butikkdod-for-flere-tusen-1.11249746

Lenke til kommentar

Ja, de har jeg også lest :) Men informasjonen som er skrevet der må jo komme fra en eller annen side.. Skulle gjerne funnet litt konkret informasjon om bransjen, tall og statistikker etc. Greit å putte i oppgaven uansett hva vi får :)

det er sant :) har ikke funnet noe av det selv :/ men, jeg får vel bruke kvelden på å søke litt rundt

Lenke til kommentar

Vil folk dele ting de skriver? sånn om noen skriver en konkurrentanalyse så kan man dele det? eller om noen skriver om personalkompetanse så kan vi dele det osv.

jeg holder på å skrive om vertikalt og horisontal integrasjon og muligheter ved det, så kan godt dele det når jeg er ferdig, om jeg blir ferdig, hahah

Lenke til kommentar

Vil folk dele ting de skriver? sånn om noen skriver en konkurrentanalyse så kan man dele det? eller om noen skriver om personalkompetanse så kan vi dele det osv.

jeg holder på å skrive om vertikalt og horisontal integrasjon og muligheter ved det, så kan godt dele det når jeg er ferdig, om jeg blir ferdig, hahah

Kan godt dele mitt når jeg er ferdig :)

Lenke til kommentar

Analyse av blomstermarkedet, hvilke krefter påvirker konkurransen

Konkurransemidlene og merkevarers betydning

Horisontalt og vertikalt samarbeid + stordriftsfordeler

Utviklingen av faghandler: konkurranse og vekst strategier

Personalets betydning og utvikling av personalet

 

dette er temaene jeg har tatt for meg i forberedelsen. er det noe mer jeg burde tenke på?

Lenke til kommentar

Analyse av blomstermarkedet, hvilke krefter påvirker konkurransen

Konkurransemidlene og merkevarers betydning

Horisontalt og vertikalt samarbeid + stordriftsfordeler

Utviklingen av faghandler: konkurranse og vekst strategier

Personalets betydning og utvikling av personalet

 

dette er temaene jeg har tatt for meg i forberedelsen. er det noe mer jeg burde tenke på?

Det er stort sett det jeg har tatt for meg og! Kunne du vært en engel å sende meg/legge ut det du har på Horisontalt og vertikalt samarbeid + stordriftsfordeler og Personalets betydning og utvikling av personalet? har ikke kommet så langt på de punktene enda hahah! :)

 

Ellers kan det jo være greit å ha med en del fakta om bransjen som statistikker osv, men har enda ikke funnet mye..

Lenke til kommentar

Analyse av blomstermarkedet, hvilke krefter påvirker konkurransen

Konkurransemidlene og merkevarers betydning

Horisontalt og vertikalt samarbeid + stordriftsfordeler

Utviklingen av faghandler: konkurranse og vekst strategier

Personalets betydning og utvikling av personalet

 

dette er temaene jeg har tatt for meg i forberedelsen. er det noe mer jeg burde tenke på?

Syns det så veldig bra ut! det er det jeg prøver å forbereder meg på også:)

vil du legge ut noe av det du har skrevet? Hadde vært helt kjempe snilt ! :)

 

 

Lenke til kommentar

Har eksamen imorgen selv. Jeg tenker å sette meg inn i
- Konkurransemidlene
- Konkurrentanalyse - kjekt å ha litt overfladisk informasjon om de forskjellige kjedene
- Sterke og svake sider ved de ulike kjedene
- Vekststrategier (ekspansjonsmatrisen + horisontal - og vertikal integrasjon)
- Personalet m/ kompetanseutvikling og motivering
- Litt innenfor forretningsidé, visjon og overordnede (i tilfelle det er snakk om nyetablering)

Med tanke på at det norske blomstermarkedet for planter innendørs er i vekst, men de i casen la til artikler om hvor dårlig det går med små fagforhandlere vil jeg tro at vi får en oppgave som handler om å "hjelpe en liten fagforhandler ut av den negative trenden".

Jeg vil se på konkurrentanalyse, konkurransemidlene og vekststrategier som sentralt. I tillegg til personalet såklart. Men ut i fra tidligere erfaringer (hadde faget i fjor) så er disse tre temaene --> veldig <-- store, og får garantert ikke alle tre på en gang.

 

Dere har masse fornuftig å si, så om dere i løpet av kvelden utfører en analyse av noe slag, så del gjerne med meg!!

PS: Virker som de i casen nevner noen store kjeder, men ikke alle, for at vi skal gjøre research selv. Ta dere en tur innom Interflora som har over 300 småbutikker i bare Norge :)

Lenke til kommentar

 

Vil folk dele ting de skriver? sånn om noen skriver en konkurrentanalyse så kan man dele det? eller om noen skriver om personalkompetanse så kan vi dele det osv.

jeg holder på å skrive om vertikalt og horisontal integrasjon og muligheter ved det, så kan godt dele det når jeg er ferdig, om jeg blir ferdig, hahah

Kan godt dele mitt når jeg er ferdig :)

 

Hadde vært supert!

Lenke til kommentar

Har eksamen imorgen selv. Jeg tenker å sette meg inn i

- Konkurransemidlene

- Konkurrentanalyse - kjekt å ha litt overfladisk informasjon om de forskjellige kjedene

- Sterke og svake sider ved de ulike kjedene

- Vekststrategier (ekspansjonsmatrisen + horisontal - og vertikal integrasjon)

- Personalet m/ kompetanseutvikling og motivering

- Litt innenfor forretningsidé, visjon og overordnede (i tilfelle det er snakk om nyetablering)

 

Med tanke på at det norske blomstermarkedet for planter innendørs er i vekst, men de i casen la til artikler om hvor dårlig det går med små fagforhandlere vil jeg tro at vi får en oppgave som handler om å "hjelpe en liten fagforhandler ut av den negative trenden".

 

Jeg vil se på konkurrentanalyse, konkurransemidlene og vekststrategier som sentralt. I tillegg til personalet såklart. Men ut i fra tidligere erfaringer (hadde faget i fjor) så er disse tre temaene --> veldig <-- store, og får garantert ikke alle tre på en gang.

 

Dere har masse fornuftig å si, så om dere i løpet av kvelden utfører en analyse av noe slag, så del gjerne med meg!!

 

PS: Virker som de i casen nevner noen store kjeder, men ikke alle, for at vi skal gjøre research selv. Ta dere en tur innom Interflora som har over 300 småbutikker i bare Norge :)

men, hvordan kan man hjelpe en fagforhandler ut av den negative trenden? slik jeg ser det vil det være vanskelig ettersom de store kjedene som mester grønn og floriss har et bredt spekter av tjenester, lav pris osv. .. ehhe

Endret av fridamathilde
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...