Gå til innhold

Sarkasme og ironi.


Kiruk

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg og et par venner har diskutert forskjellen på sarkasme og ironi. Den ene mener at det er akkurat det samme. Den andre mener at ironi er noe som skjer for eksempel at en mann blir påkjørt av en sykebil mens sarkasme er da du sier noe men mener det stikk motsatte. Mens den tredje mener at ironi er en annen form for sarkasme, og betyr det samme, men brukes litt annerledes.

 

Synspunkter? Hva er egentlig riktig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man må jo også tenke på at det ikke nødvendigvis er slik at ironi er én bestemt ting og ingenting annet, eller at sarkasme kun beskriver én type utsagn. Ofte har begreper en viss grad av tvetydighet, og man kan sikkert finne fenomener som dekkes både av begrep a og begrep b...

Lenke til kommentar
Sarkasme  er håning, gjøn av eller latterliggjøring av en person, situasjon eller ting

 

Ironi er et bevisst uttrykk for flertydighet, for eksempel ved at man sier en ting, men mener noe annet.

8313700[/snapback]

 

Var noe i den retningen jeg hadde tenkt også. Er veldig mange som bruker det på feil måte (trodde jeg ihvertfall) så det var greit å få svar på det.

Endret av Zenzen
Lenke til kommentar
Sarkasme  er håning, gjøn av eller latterliggjøring av en person, situasjon eller ting

 

Ironi er et bevisst uttrykk for flertydighet, for eksempel ved at man sier en ting, men mener noe annet.

8313700[/snapback]

Du glemmer én ting :)

 

Allmenne definisjoner er bare for å gi forståelse for ord og uttrykk, men definisjoner tar ikke hensikt til filosofiske spørsmål, slik som jeg har en følelse denne tråden bærer preg av.

 

Definisjoner er som sagt bare en allmenn enighet og forståelse for hva det ordet betyr, som regel stammer alt fra gresk av, men siden trådstarter stiller spørsmålstegn ved begge ordene, antar jeg at han er eller var litt usikker på definisjonene, det kan bety at han ikke tenkte i retning av definisjonene, siden han ikke kjente til dem; derfor er tråden åpen for filosofisk inndata :roll:

 

I mange tilfeller brukes ironi som et aktivt hjelpemiddel for flertydighet (slik som nevnt over) og det kan være en måte å kommunisere til venner på. Det kan være en snill måte å si klart ifra på. Mens sarkasme er mere direkte, og det setter tydelig preg av fientlighet, der er det ingen spørsmålstegn mellom forholdet ved de to som prater/kommuniserer.

Lenke til kommentar

Sarkasme  er håning, gjøn av eller latterliggjøring av en person, situasjon eller ting

Ironi er et bevisst uttrykk for flertydighet, for eksempel ved at man sier en ting, men mener noe annet.

8313700[/snapback]

Jeg trodde det var sånn her jeg:

Sarkasme er et bevisst uttrykk for flertydighet, for eksempel ved at man sier en ting, men mener noe annet. og det er håning, gjøn av eller latterliggjøring av en person eller situasjon.

Ironi å bli kjørt over av sykebil-tingen :ohmy:

Lenke til kommentar

Du tror nok feil, trevakt.

 

ironi - (fra gr eironeia 'forstillelse') det å si det motsatte av det en mener på en slik måte at ens virkelige mening skinner igjennom forfatterens spesialvåpen er sylkvass logikk og finslipt i- / skjebnens i- uventet tilfelle som synes å finne sted for å spille en et puss

 

sarkasme - (fra gr, av sarkazein 'rive i stykker kjøtt; skjære tenner', av sarx 'kjøtt') spydighet, spottende bemerkning; bitende hån stemmen var full av s-

 

 

Lenke til kommentar
Ironi å bli kjørt over av sykebil-tingen :ohmy:

8317502[/snapback]

Skarstad: Din egen link bekrefter jo egentlig at det trevakt sier også er korrekt, hvis du ser på den andre definisjonen til ironi. Skjebnens ironi ville for eksempel vært om man ringte en ambulanse fordi man var blitt skadet, og i det den kom for å hente deg kjører den over deg og dreper deg.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Gjest Slettet+13412342564
Eksempler på det jeg tror:

Sarkasme: "Ja du er veeeeldi flink"

Ironi: Du skal skyte en fyr og så eksploderer våpenet og dreper deg.

 

Det er iværtfall sånn jeg ser på det.

Endret av Slettet+13412342564
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...