Gå til innhold

Viasat parabol, finner ingen signalstyrke?


Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat kjøpt meg ny tv, og parabol. Jeg og en kamerat har nå satt opp parabolen, men vi får ikke inn noen signaler. Har noen noen gode ideèr med hva vi kan ha gjort feil?

Har en telefoninngang inn på tuneren, men den har ikke noe med signalene å gjøre den? Har ikke hjemmetelefon nemlig.

Har prøvd å stille inn mot sirius og thor, men vet egentlig ikke helt hvordan parabolen skal stå rettet.

 

Takker på forhånd.

 

-IB

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal få inn signaler på en eller flere av disse posisjonene. Bruk helst Thor eller

Sirius;

 

Thor 1° vest

Sirius 5° øst

Hotbird 13° øst

Astra 19° øst

 

I tillegg må du ha den i rett vertikal posisjon. Se på baksiden av antennen, der skal det være en liten skive med tall på. Fikk du med et elevajonskart i pakken?

Det enkleste er selvsagt om dere fortsatt er to stykker, om du ikke har antennen slik at du ser tv`n mens du vrir og vender på den. Så får du hyle ut hvis det skjer noe etter hvert som kompisen snur på tallerken :)

Det viktigste er signalkvaliteten. Om du ikke har mer enn f.eks 30% signalstyrke, så gjør ikke det noe så lenge kvaliteten er på 90%, eller deromkring.

 

Ikke så lett å si hva som er feil så lenge vi ikke vet hva dere har gjort.

 

Telefoninngangen skal du ikke bry deg om, den har ingenting med signaler å gjøre.

 

Hva slags pakke har du kjøpt forresten?

Lenke til kommentar
Du skal få inn signaler på en eller flere av disse posisjonene. Bruk helst Thor eller

Sirius;

 

Thor 1° vest

Sirius 5° øst

Hotbird 13° øst

Astra 19° øst

 

I tillegg må du ha den i rett vertikal posisjon. Se på baksiden av antennen, der skal det være en liten skive med tall på. Fikk du med et elevajonskart i pakken?

Det enkleste er selvsagt om dere fortsatt er to stykker, om du ikke har antennen slik at du ser tv`n mens du vrir og vender på den. Så får du hyle ut hvis det skjer noe etter hvert som kompisen snur på tallerken :)

Det viktigste er signalkvaliteten. Om du ikke har mer enn f.eks 30% signalstyrke, så gjør ikke det noe så lenge kvaliteten er på 90%, eller deromkring.

 

Ikke så lett å si hva som er feil så lenge vi ikke vet hva dere har gjort.

 

Telefoninngangen skal du ikke bry deg om, den har ingenting med signaler å gjøre.

 

Hva slags pakke har du kjøpt forresten?

 

 

 

Takk for svar. Beklager sent svar. Har kjøpt den minste viasat pakka, bare 10-12 kanaler.

 

Vi skal vel strengt tatt inn på Sirius siden vi har Viasat, men vi finner ikke Thor når vi leiter etter den heller. Hva vil det si når det er 1° vest eller 5° øst? er det de vertikale gradene og rett mot øst eller er det fem grader fra øst, men hvor er da di vertikale gradene, en kan jo flytte disken både vannrett og loddrett. Trenger litt hjelp her altså. Det som er litt rart er at vi ikke har fått med noe som helst angående installasjonen av selve disken, og bare om å søke inn kanaler.

 

mer hjelp behøves.

 

Mvh.

-IB

Lenke til kommentar

Først av alt; du er sikker på at alt av tilkoblinger er gjort "etter boka"?

 

Edit; Og at det ikke er noen hindringer i veien?

 

Hvor bor du hen da? Du kan prøve ut denne kalkulatoren for å hjelpe deg litt på vei. Den ser kanskje litt innviklet ut, men den gir iallfall en grei pekepinn på hvordan du skal stille inn antennen.

Velg 4.8 grader øst: Sirius 4 - deretter velger du by (eller den nærmest deg) og klikk "Beregn".

 

Du har bare ett parabolhode, regner jeg med?

 

Begynn med å stille den rett mot sør. Deretter vrir du den litt mot høyre. Hvor mye avhenger vel av hvor du bor hen i landet.

Ang den vertikale så skal vel den være omtrent helt rett, eller bikke litt forover. Men når man først har funnet posisjonen, så pleier det gå veldig kjapt å stille inn den vertikale. Det er ikke den som er den mest vriene. Hvis du ser bakpå antennen så er det en gradeskive, og det er ikke så mye man kan stille opp-og-ned på den. Den gradeskiven har forresten ikke noe med nord-sør osv å gjøre.

Endret av cheeba
Lenke til kommentar
Du skal få inn signaler på en eller flere av disse posisjonene. Bruk helst Thor eller

Sirius;

 

Thor 1° vest

Sirius 5° øst

Hotbird 13° øst

Astra 19° øst

 

I tillegg må du ha den i rett vertikal posisjon. Se på baksiden av antennen, der skal det være en liten skive med tall på. Fikk du med et elevajonskart i pakken?

Det enkleste er selvsagt om dere fortsatt er to stykker, om du ikke har antennen slik at du ser tv`n mens du vrir og vender på den. Så får du hyle ut hvis det skjer noe etter hvert som kompisen snur på tallerken :)

Det viktigste er signalkvaliteten. Om du ikke har mer enn f.eks 30% signalstyrke, så gjør ikke det noe så lenge kvaliteten er på 90%, eller deromkring.

 

Ikke så lett å si hva som er feil så lenge vi ikke vet hva dere har gjort.

 

Telefoninngangen skal du ikke bry deg om, den har ingenting med signaler å gjøre.

 

Hva slags pakke har du kjøpt forresten?

 

 

 

Takk for svar. Beklager sent svar. Har kjøpt den minste viasat pakka, bare 10-12 kanaler.

 

Vi skal vel strengt tatt inn på Sirius siden vi har Viasat, men vi finner ikke Thor når vi leiter etter den heller. Hva vil det si når det er 1° vest eller 5° øst? er det de vertikale gradene og rett mot øst eller er det fem grader fra øst, men hvor er da di vertikale gradene, en kan jo flytte disken både vannrett og loddrett. Trenger litt hjelp her altså. Det som er litt rart er at vi ikke har fått med noe som helst angående installasjonen av selve disken, og bare om å søke inn kanaler.

 

mer hjelp behøves.

 

Mvh.

-IB

 

Du skal bare motta Sirius. NRK benyttet tidligere to LNB'er for å motta NRK fra Thor men nå sendes NRK også fra Sirius. Derfor kobler du kun opp en LNB og dropper diseqc switch (diseqc switchen er ofte kilde til problemer).

Lenke til kommentar
Du skal få inn signaler på en eller flere av disse posisjonene. Bruk helst Thor eller

Sirius;

 

Thor 1° vest

Sirius 5° øst

Hotbird 13° øst

Astra 19° øst

 

I tillegg må du ha den i rett vertikal posisjon. Se på baksiden av antennen, der skal det være en liten skive med tall på. Fikk du med et elevajonskart i pakken?

Det enkleste er selvsagt om dere fortsatt er to stykker, om du ikke har antennen slik at du ser tv`n mens du vrir og vender på den. Så får du hyle ut hvis det skjer noe etter hvert som kompisen snur på tallerken :)

Det viktigste er signalkvaliteten. Om du ikke har mer enn f.eks 30% signalstyrke, så gjør ikke det noe så lenge kvaliteten er på 90%, eller deromkring.

 

Ikke så lett å si hva som er feil så lenge vi ikke vet hva dere har gjort.

 

Telefoninngangen skal du ikke bry deg om, den har ingenting med signaler å gjøre.

 

Hva slags pakke har du kjøpt forresten?

 

 

 

Takk for svar. Beklager sent svar. Har kjøpt den minste viasat pakka, bare 10-12 kanaler.

 

Vi skal vel strengt tatt inn på Sirius siden vi har Viasat, men vi finner ikke Thor når vi leiter etter den heller. Hva vil det si når det er 1° vest eller 5° øst? er det de vertikale gradene og rett mot øst eller er det fem grader fra øst, men hvor er da di vertikale gradene, en kan jo flytte disken både vannrett og loddrett. Trenger litt hjelp her altså. Det som er litt rart er at vi ikke har fått med noe som helst angående installasjonen av selve disken, og bare om å søke inn kanaler.

 

mer hjelp behøves.

 

Mvh.

-IB

 

Du skal bare motta Sirius. NRK benyttet tidligere to LNB'er for å motta NRK fra Thor men nå sendes NRK også fra Sirius. Derfor kobler du kun opp en LNB og dropper diseqc switch (diseqc switchen er ofte kilde til problemer).

 

Husk også på at selv om satellitten ligger på 5-øst så er det ikke det samme som at det er 5 grader mot øst sett fra din posisjon. Hvis du f.eks. bor i Oslo området så er retningen Oslos lengdegrad - 5-øst = 11-5 = 6 vest for syd.

Den helt nøyaktige retningen mot 5-øst sett fra Oslo er 6.84 grader vest for syd.

http://www.satellite-calculations.com/Sate.../lookangles.htm

Lenke til kommentar
  • 11 år senere...
Skal jeg vri antenna mot øst eller vest? Skjønner jeg må vri den ca 7 grader. Jeg bor i midten av Troms fylke, på landet og ut mot kysten. Your Location
Latitude: 69.2241°
Longitude: 18.4716°
Satellite Data
Name: 180E INTELSAT 18
Distance: 44711km
Dish Setup Data
Elevation-27.4°
Azimuth (true)199.7°
Azimuth (magn.)190.4°
LNB Skew [?]:  -6.9° 
Lenke til kommentar
Ruth Bech skrev (3 timer siden):
Skal jeg vri antenna mot øst eller vest? Skjønner jeg må vri den ca 7 grader. Jeg bor i midten av Troms fylke, på landet og ut mot kysten. Your Location
Latitude: 69.2241°
Longitude: 18.4716°
Satellite Data
Name: 180E INTELSAT 18
Distance: 44711km
Dish Setup Data
Elevation-27.4°
Azimuth (true)199.7°
Azimuth (magn.)190.4°
LNB Skew [?]:  -6.9° 

https://www.tek.no/nyheter/guide/i/naO7zd/slik-monterer-du-parabolen-selv

Se også hvordan hus i nærheten har sin parabol.

Lenke til kommentar
^fmj skrev (1 time siden):

Se også hvordan hus i nærheten har sin parabol.

^ Dette ... se hvordan naboene har stilt sin parabol, fortrinnsvis paraboler det står "viasat" på.

Det er nesten håpløst å stå å vifte rundt med antennen etter en satellitt når man ikke en gang vet omtrentlig retning.

Lenke til kommentar
Ruth Bech skrev (5 timer siden):
Skal jeg vri antenna mot øst eller vest? Skjønner jeg må vri den ca 7 grader. Jeg bor i midten av Troms fylke, på landet og ut mot kysten. Your Location
Latitude: 69.2241°
Longitude: 18.4716°
Satellite Data
Name: 180E INTELSAT 18
Distance: 44711km
Dish Setup Data
Elevation-27.4°
Azimuth (true)199.7°
Azimuth (magn.)190.4°
LNB Skew [?]:  -6.9° 

Address: 69.2241, 18.4716
Latitude: 69.2241°
Longitude: 18.4716°

Satellite: 4.8E SIRIUS 4
Elevation: 11.6°
Azimuth (true): 194.6°
Azimuth (magn.): 185.3°

https://www.dishpointer.com

11,6° Grader er ikke mye

Lenke til kommentar
Ruth Bech skrev (13 timer siden):
Skal jeg vri antenna mot øst eller vest? Skjønner jeg må vri den ca 7 grader. Jeg bor i midten av Troms fylke, på landet og ut mot kysten. Your Location
Latitude: 69.2241°
Longitude: 18.4716°
Satellite Data
Name: 180E INTELSAT 18
Distance: 44711km
Dish Setup Data
Elevation-27.4°
Azimuth (true)199.7°
Azimuth (magn.)190.4°
LNB Skew [?]:  -6.9° 

Start med å stille elevasjonsvinkelen på 9 grader > slå på tuner å gå inn på menyen som viser signalstyrke > få noen til å sjekke disse samtidig som du som du (veldig) sakte dreier tallerkenen fra den ene til den andre siden, og be vedkommende om å hyle ut hvis signalmåleren gir utslag. 

Hvis null utslag på denne runden, sett elevasjonsvinkelen til 10 grader og gjenta operasjonen osv osv. 

Tror elevaskjonsvinkelen i Troms ligger på ca 10 grader. NB viktig at parabolantennen er montert i lodd, for hvis du f.eks har montert den på en vegg/mast som er skeiv så nytter det ikke å stille vinkelen til ca 10 grader. 

I tillegg til overnevnte, så må du også ha montert F-kontaktene på coax kabelen korrekt + at hodet skal stå klokken "fem på halv" når du ser på antennen forfra - altså se kabelen som kommer ut av hodet som en langviser. 

Her finner du en ok guide https://www.btv.no/html/montering.html

Og en til her https://www.diskusjon.no/topic/392256-den-store-parabol-faq-update-1803/

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...