Gå til innhold

Forslag til ny hobby ønskes!


Vaffelkake

Anbefalte innlegg

Ønsker forslag til ny hobby folkens! Jeg har jo tenkt selv, men ofte finnes det mye der ute jeg aldri har hørt om.

 

Jeg er glad i å pusle med småting, kan godt være elektronisk. Glad i R/C utstyr og har et stort ønske om å fly RC helikopter (men er litt i dyreste laget for en student).

 

Jeg vil helst at det jeg lager, eller driver med, faktisk kan brukes til noe, eller er til nytte for noe (f.eks. ha det morro).

 

Jeg liker å tro jeg er iallefall litt flink til å skru, mekke, lodde og lime.

 

Studerer kjemi, og er ellers svært interessert i fysikk, f.eks. magnetisme, elektromagnetisme evt. annet fanteri.

 

Spille instrument holder jeg allerede på med!

 

Takker for alle forslag!

 

Over og ut

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes mange gode sider der man kan finne hundrevis av elektronikkprosjekter. Det du får er stort sett en tegning av kretsen, en deleliste, og en beskrivelse av virkemåten. Resten er opp til deg. Har prøvd dette et par ganger selv, og det er både gøy og lærerikt. Eneste som kan være et problem noen ganger er å få tak i alle komponentene du trenger, og det å få etset et kort (tilgang til utstyr). Jeg ser i hvert fall på dette som en god hobby for deg etter hva du beskriver.

Lenke til kommentar
Det finnes mange gode sider der man kan finne hundrevis av elektronikkprosjekter. Det du får er stort sett en tegning av kretsen, en deleliste, og en beskrivelse av virkemåten. Resten er opp til deg. Har prøvd dette et par ganger selv, og det er både gøy og lærerikt. Eneste som kan være et problem noen ganger er å få tak i alle komponentene du trenger, og det å få etset et kort (tilgang til utstyr). Jeg ser i hvert fall på dette som en god hobby for deg etter hva du beskriver.

 

Hei, Jeg har tenkt på dette selv, og min bror har laget etseutstyr selv. Men jeg klarer ikke helt se nytteverdien i det jeg kan lage. Jeg tviler på at jeg kommer til å ha så mye artig/nytte av den tingen jeg ender opp med å ha laga. Men det kan jo sikkert diskuteres i det uendelige:)

 

Takk for forslaget!!

Lenke til kommentar

Gå for RC helikopter drømmen din.

Det trenger ikke koste skjorta for å komme i gang med dette, hva du trenger er et greit nybegynner heli, det er noe jeg vil anbefale alle som vurderer seriøst å begynne med hobbyen.

Avhengig av kunskaper om RC flyging har jeg 2 modeller jeg vil anbefale.

For de som aldri har tatt io en flyradio før og føler at dette kan bli vanskelig så anbefaler jeg Lama V3 eller V4.

ek1he012a_org.jpg

Dette er et helikopter som hovrer lett, oppfører seg pent i lufta og kun krever at man lærer seg stikkefunksjonene, også er det 99% RTF.

Den siste prosenten er instilling av swash og 4 in 1 kontrolleren.

Det vil aldri lene seg over på siden og gå i gulvet om man gjør en feil manøver men kun nøye seg med å gå i den retningen man pitcher det, og slipper man stikka så stopper det opp og hovrer stabilt av seg selv.

Problemet med dette heliet er nettop det faktum at det ikke lar seg tilte noe særlig som gjør at ikke tåler vind i det hele tatt i original stand.

Det kan oppgraderes og da takler det litt vind men det krever en helt egen flyteknikk for å få det opp mot vinden som igjen fører med seg nye farer ettersom man nå beveger seg på kanten av hva lamaen takler.

 

Neste kandidat er Honey Bee FP som er et single rotor helikopter med de karrakteristikker et slikt helikopter har.

331318.jpg

Det er ikke selvopprettende på noe vis så det kan for helt ferske piloter virke som meget ustabilt.

Fordelen med dette igjen er at det takler vind ettersom det bare er å tilte det opp mot vinden.

Det kan også utføre roll og loop og oppfører seg på de fleste punktene som et vanlig helikopter med unntak av manglende negativ pitch.

Rotorhodet holder en relativ lav hastighet så det tåler litt mere krasj en dyrere modeller og deletilgangen er god.

Når du mestrer dette er du i stand til å fly Trex 450, 700nitro, raptor eller hvilkensomhelst av de store propelldyrene der ute.

 

Og en advarsel til slutt.

Viser det seg at du liker dette så blir du bitt av basillen og vil fort ha mere.

Lenke til kommentar

Det fårn'si Perpyro! Meget fyldig svar!

 

Høres jo artig ut dette! Jeg liker en utfordring, og pleier å holde på til jeg klarer det; Honey Bee'n virket derfor aller mest interessant!

 

Kan dette være noe? Honey Bee CP2 fra elefun.no

 

Kanskje noe optimistisk spørsmål; er det mulig å "tørrtrene" litt i stua med dette før jeg tar det ut på plenen? Har relativt stor og romslig stue.

Endret av Vaffelkake
Lenke til kommentar

Tror ikke du skal fyre opp Honey Bee CP2 i stua, den spiser panelen av veggen om du skulle være uheldig og treffe.

Dette er i tillegg et 6 kanals heli med colective pitch som gjør at rotorhastigheta er mye høyere en på Honey bee FP.

Det er også mye mere leamikk i hodet som ryker i en krasj og motoren er i tillegg svak og brenner fort opp.

Lenke til kommentar

Vil bare anbefale deg å holde deg unna helier som har egen motor i halen. Det medfører en kolossal ustabilitet som resulterer bare et negativt møte med denne utrolig spennende hobbien.

 

Med rcbiler og fly så gjelder det kanskje at det lønner seg å starte med noe lite og "sakte gående". Dette er stikk motsatt i Helikopterverdenen. Jo større, jo mer stabilt, og lettere er det å lære seg på. Så skal du gå for et helikopter som har alle funksjoner som et ekte helikopter (6kanals), så lønner det seg å gå opp litt pris (og størrelse!).

 

Dersom du vil ta det steg for steg, så er Walkera et solid valg, nettopp pga stabiliteten.

Lenke til kommentar

Det er vel en sannhet med midifikasjoner.

Heli med egen halemotor flyr fortsatt greit men man får aldri den samme autoriteten på halen som med beltedrift eller lignende kraftoverføring til halen.

Joda større helikopter gir bedre stabilitet men men i det øyeblikket man går fra FP til CP helikopter øker kostnadene for hver krasj.

For å sammeligne så regner jeg med at Honey Bee FP tar av og flyr på rundt 1000 rpm og man flyr på det turtallet rotorblarne trenger for å holde seg i lufta ettersom pitchen på blarne er fast og optimalisert for å gi løft på så lavt turtall som mulig.

Den har i tillegg en halerotor på 14,5cm som er stort på dette heliet så det skal ikke så mye til for for å kunne holde halen greit.

På Trex 450 som er et bra acrobatikk helikopter så drar man rotorturtallet opp mot 3000rpm som i sin tur gir 12000 rpm på halen og kontrollerer løftet med pitchen på blarne til hovedrotoren.

Man hovrer altså med et turtall som er mye høyere en man trenger for det er ingen problemer å ta av på et mye lavere turtall men da blir akrobatikken treg igjen og man mister noe av kontroll på halen.

Et ikkespektakulær krasj kan i praksis medføre bytte av omtrent halve helikopteret grunnet den kinetiske energien som frigjøres i krasjen.

Så for folk som aldri har tatt i en helikopterradio før kan det bli en bratt og dyr lærekurve.

Har selvsagt lest solskinnshistorier om folk som har startet med CP Blade, Blade 400 og Trex450 men jeg har og sett en på jobben som kjøpte seg Blade 400 som sitt første heli.

Det endte med krasj på første batteripakken i mars i vinter og vraket ligger enda i deler.

Sånntno kan ta motet fra en stakkars nybegynner ettersom neste krasj kommer fort.

Nå er det også forskjell på helikopter med elektrisk hale og helikopter med elektriks hale.

HB FP klarer seg bra med dette oppsettet mens f.eks. Honey Bee CP2 vil slite mere ettersom det kan påføre flykroppen mye bråere vridninger når man tar punshouts og andre brå manøvre.

Legger ved en liten video til inspirasjon.

http://www.youtube.com/watch?v=WEFksW5hmSg

 

BTW. Walkera er ikke noe heli å satse på.

Heliene derfra holder en dårligere kvalitet en det mange andre leverer.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Jeg har en følelse av at det blir et HoneyBee FP, iallefall etter videoen til perpyro. Dersom dette går bra, og jeg planlegger å oppgradere, blir det nok bensin. Har kjørt en del bensin bil, og trives igrunn med en ladetid på så lang tid det tar å fylle tanken :)

 

 

Turn er bra forslag - takk! - men jeg er ganske sikker på at dette ikke er noe for meg :p

Lenke til kommentar
Kjøp deg et Lama v3 og flytt opp til t-rex 450 når du takkler nose-in bra. Honey beene er skranglekasser hvor du ikke må gjøre annet enn å skru på (jeg har hatt et).

Etterdet jeg har lest er det Honey bee med colective pitch og/eller med reimdrift på halen som får veldig mye pepper på forumene rundtom.

Den simpleste Honey beeen er vitnok spart for mange av problemene sine mere avanserte brødre har ettersom denne er så enkel i sin konstruksjon.

Lenke til kommentar

Dersom du etter mye tid brukt på å justere gain på 4-1 mottakeren op HB CP faktisk får den til å holde seg noe rolig, så vil den uansett slå ut til sidene ved hver eneste hastighetsendring på hovedrotoren.

 

Walkera, eller FixedPitch høres ut som veien å gå. Enig i at et akrobatisk helikopter kanskje ikke er det beste å begynne på.

Lenke til kommentar

Jeg finner stor glede av å "lage" mindre audioforsterkere, dvs bestille deler fra elfa eller lignende og lodde sammen. Etterpå kan du lage en boks å ha den i, med skruknotter, kontakter lysdioder og lignende :)

 

Det må ikke være audioforsterkere, det finnes nok byggesett til å holde deg opptatt i flere år :thumbup:

Jeg har lagd 3 forsterkere, et blinkende mini-juletre, 2 elektriske terninger og loddet litt i gitaren. Spennende greier !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...