Gå til innhold

Hvilke filmer bare MÅ du ha på Blu-Ray?


Dragavon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ser virkelig ikke behovet for å handle filmer på BlueRay, som jeg allerede har i DVD-samlingen. Kjører man på med en god TV (Pioneer LX5090 til eksempels) og en god DVD-spiller med skaleringsfunksjon via HDMI så får man skummelt bra bilde på vanlig DVD.

 

Forskjellen på DVD og BlueRay er liksom ikke like stor som mellom DVD og VHS. Når sant skal sies, så skal jeg definitivt handle den siste Batman-filem når den kommer på BlueRay. :D

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Forskjellen på DVD og BlueRay er liksom ikke like stor som mellom DVD og VHS. Når sant skal sies, så skal jeg definitivt handle den siste Batman-filem når den kommer på BlueRay. :D

Hvorfor skulle den ikke være like stor forskjell? Fra VHS til DVD så var det ikke mange pikslene ekstra som ble lagt på. Det stemmer jo at du mistet den analoge støyen, men fortsatt så var det ikke SÅ stor forksjell i skarphet.

 

Fra DVD til Blu-Ray, så er det over 7 ganger flere piksler, (samt bedre farge og bildekvalitet generelt).

Bare spesifikasjonene tilsier at bildekvlaiten er laaangt bedre. Noe den blir i praksis også.

 

Hvorvidt noen sitter for langt unna, eller har for dårlig syn, eller for dårlig TV til å dra nytte av alle pikslene blir vedkommenes behov.

 

Edit. Jay, I Robot og Hellboy ( i BD selvfølgelig) rullet rett inn i postkassa nå. :D

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Forskjellen på DVD og BlueRay er liksom ikke like stor som mellom DVD og VHS. Når sant skal sies, så skal jeg definitivt handle den siste Batman-filem når den kommer på BlueRay. :D

Hvorfor skulle den ikke være like stor forskjell? Fra VHS til DVD så var det ikke mange pikslene ekstra som ble lagt på. Det stemmer jo at du mistet den analoge støyen, men fortsatt så var det ikke SÅ stor forksjell i skarphet.

 

Fra DVD til Blu-Ray, så er det over 7 ganger flere piksler, (samt bedre farge og bildekvalitet generelt).

Bare spesifikasjonene tilsier at bildekvlaiten er laaangt bedre. Noe den blir i praksis også.

 

Hvorvidt noen sitter for langt unna, eller har for dårlig syn, eller for dårlig TV til å dra nytte av alle pikslene blir vedkommenes behov.

 

Edit. Jay, I Robot og Hellboy ( i BD selvfølgelig) rullet rett inn i postkassa nå. :D

Fordeler med DVD kontra VHS:

- Kapittel

- Menyer

- Mulighet til å velge tekst, eller språk

- Slippe å spole tilbake

- Slippe analog støy

- Ekstramateriell

- Bedre lyd, blant annet med Dolby Digital etc.

 

DVD kontra BlueRay:

- Bedre lyd (TrueHD etc.)

- Bedre bilde

- Mulighet for å hente ned undertitler etc. fra nettet (forutsetter at spilleren har nettverksport)

 

I tillegg er dagens BlueRay-spillere heller dårlige, både mtp. hastighet; pris og muligheter.

 

For "Ola Nordman" er ikke forskjellen på DVD og BlueRay så stor, at folk er villige til å bytte.

Lenke til kommentar
Forskjellen på DVD og BlueRay er liksom ikke like stor som mellom DVD og VHS. Når sant skal sies, så skal jeg definitivt handle den siste Batman-filem når den kommer på BlueRay. :D

Hvorfor skulle den ikke være like stor forskjell? Fra VHS til DVD så var det ikke mange pikslene ekstra som ble lagt på. Det stemmer jo at du mistet den analoge støyen, men fortsatt så var det ikke SÅ stor forksjell i skarphet.

 

Fra DVD til Blu-Ray, så er det over 7 ganger flere piksler, (samt bedre farge og bildekvalitet generelt).

Bare spesifikasjonene tilsier at bildekvlaiten er laaangt bedre. Noe den blir i praksis også.

 

Hvorvidt noen sitter for langt unna, eller har for dårlig syn, eller for dårlig TV til å dra nytte av alle pikslene blir vedkommenes behov.

 

Edit. Jay, I Robot og Hellboy ( i BD selvfølgelig) rullet rett inn i postkassa nå. :D

Fordeler med DVD kontra VHS:

- Kapittel

- Menyer

- Mulighet til å velge tekst, eller språk

- Slippe å spole tilbake

- Slippe analog støy

- Ekstramateriell

- Bedre lyd, blant annet med Dolby Digital etc.

 

DVD kontra BlueRay:

- Bedre lyd (TrueHD etc.)

- Bedre bilde

- Mulighet for å hente ned undertitler etc. fra nettet (forutsetter at spilleren har nettverksport)

 

I tillegg er dagens BlueRay-spillere heller dårlige, både mtp. hastighet; pris og muligheter.

 

For "Ola Nordman" er ikke forskjellen på DVD og BlueRay så stor, at folk er villige til å bytte.

Siden du bare snakket om bildekvalitet på DVD så gikk jeg jo også ut fra dette. Med andre ord var det bare bildekvaliteten som ble tatt opp fra min side. (noe som egentlig burde kommet bra ut fra innlegget)

 

Men legg også til at menyene i BD er også langt bedre på Blu-Ray. :)

(slipper å bruke evigheter på å gå helt ut av filmen bla.)

 

Hastigheten er minimalt tregere på min Blu-Ray spiller, enn min relativt gode DVD-spiller (ivhertfall i forhold til mye av det du finner der ute), som "kun" er 3 år gammel, og som lå i samme prisklasse. 2000-2500 kr.

 

Naturligvis var DVD helt overlegent VHS i bruk. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...