Gå til innhold

Excel - Hente ut informasjon fra et ark til et annet


Bone

Anbefalte innlegg

Heisann! :)

 

Fant ikke bedre kategori å stille spørsmålet i.. så, om den må flyttes, så vær så god..

 

 

Men, jeg har et regneark:

 

i Sheet1 så har jeg en lang liste nedover, over forskjellige produkter og dets egenskaper (verdier). Produkter fra 1 og nedover.. og deres verdi fra B og bortover. Produktnavn er i A -kolonnen.

 

i Sheet2 vil jeg plukke ut disse verdiene/produktene når de blir brukt (alle blir ikke brukt samtidig, så det blir da ryddigere med et ekstra ark, derav Sheet2).

 

 

Men, for å plukke ut en gitt av de i Sheet1, for å bruke dem i Sheet2, så tenkte jeg skulle bruke en "kode". Koden tenkte jeg skulle være radnummeret!

 

 

Slikt tenkte jeg da at koden skulle se ut:

 

=Sheet1!D(E13)

 

E13 peker da på E13 i Sheet2!! I E13 så har jeg da skrevet denne koden som referer radnummeret i Sheet1.

 

La oss si at E13 i Sheet2, så har jeg skrevet inn: 35

 

Så slikt sett, bare ved å skrive ned "koden" (35) i E13, så kan jeg hente ut alle verdiene til det produktet som ligger på D:35 i Sheet1, derav koden: =Sheet1!D(E13).

 

Men, dette får jeg jo feilmelding på og er jo derfor jeg "er her"..

 

 

Noen som kan hjelpe meg? Hvordan jeg eventuelt kan formulere dette?! Eller om noen har en annen løsning på hvordan dette kan fikses, hvis dere skjønner hvordan jeg vil ha det!?

 

 

Takker så meget! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann! :)

 

 

Takker for hjelp.. Jeg laget et excel -ark med forklaring.. Så åpne vedlegget, så se om dere skjønner mer da! :)

 

 

Tusen takk for hjelp!!

 

 

(Ikke lov til å laste opp .xls -filer? :ohmy: ..hmm.. da kommer den i .zip -format..)

Endret av Bone
Lenke til kommentar

Jeg ser hva du prøver på men jeg tror ikke det er mulig å bruke en slik fremgangsmåte.

 

"C11*Sheet1!C(=Sheet2!E11)"

 

Er litt usikker på hvordan dette kan gjennomføres uten å ty til vbascripting. Tror nok kanskje at Microsoft Access (databaseprogram) er bedre egnet for å løse denne oppgaven.

Lenke til kommentar

Okei.. :(

 

Takker i hvert fall.. da vet jeg at jeg kan gi slipp på tanken..

 

Men, må jeg kunne veldig mye MS Access -koding, eller hva det nå er, for å få til noe slikt? Har jo ingen kjennskap til Access, men har vel det man kaller "generell datakunskap" til å pusle litt rundt grøten..

 

 

Takker :)

Lenke til kommentar
Heisann! :)

 

 

Takker for hjelp.. Jeg laget et excel -ark med forklaring.. Så åpne vedlegget, så se om dere skjønner mer da! :)

 

 

Tusen takk for hjelp!!

 

 

(Ikke lov til å laste opp .xls -filer? :ohmy: ..hmm.. da kommer den i .zip -format..)

Jeg har sett litt på det

Setter du inn denne koden i Sheet2, på celle F11

=INDEX(Sheet1!C$8:C$28;E11-7;1)

 

Vil du få energien for den matvaren som er spist. Det er da enkelt å regne ut hvor mye som da er brukt av 400g.

 

Den formelen slår opp i en tabell. Sheet1!C$8:C$28 er området tabellen slår opp i. E11-7 er hvilken rad i tabellen som det skal slåes opp i, som starter på 1. 1 er fordi det bare er en kolonne å slå opp i.

 

Håper dette gjelper litt mer

Lenke til kommentar

Hmm... dette hørtes komplisert ut, men det enkleste er kanskje å kutte ut KODE-feltet.. og bare skrive koden rett inn i F11... da vil den altså se slik ut: =c11*sheet1!C8 ... skal du ha flere varer blir det vel kanskje litt mer komplisert.. da.. blir koden om du har f.eks en vare fra C9 og en vare fra C8... da blir det altså: =C11*SUMMER(Sheet1!C8;Sheet1!C9) .

Lenke til kommentar
hmm.. Jeg ble ikke så mye klokere på det siste der! :(

 

Jeg får bare #NAVN? i feltet..

 

 

Men, takk alliekvel.. Nå skjønner jeg ingenting av formelen, så nå er vi kanskje på vei et sted! :) hehe..

Har du norsk versjon? I så fall bytt ut index med indeks så skal det fungere. Formelen er

=index(tabell ;kolonne nr i tabell;rad nr i tabell)

Et eksempel

=index(a1:e5;f2;2) gir det rad f2 har til verdi mellom fra 1 til 5 og andre kolonne. Hvis den ikke starter på a1 så vil en få den kolonne/rad fra det startstedet.

Har du norsk excel så kan du forandre til indeks(..;..;..) for å få det til å fungere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...