Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Worklog/Showcase: Vår første bolig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk skal du ha. :)

 

I dag og i går har vært "knotadager". Hentet speil til badet, så håper vi at det ikke er så lenge til det er på plass. Fikk tv på mandag, utrolig digg. Når jeg først var inne og hentet det, "lurte" de på meg en PVR-tuner og en HD-tuner fra Canal Digital, begge på tilbud. Fikk frakta utstyret i hus og montøren kom faktisk samme kveld. Må gi en stor takk for utrolig god service fra montøren som var her.

 

Anyway, til dere der ute som tenker litt som meg: Hm, jeg må ha uttak for tuneren i veggen. Jeg spør noen som har peil. Får som svar at det er bare til å kjøpe noe vanlige. Kjøpte jo de som ble tatt bilde av tidligere. Som noen erfarne kanskje ser, mangler uttakene F-connector eller hva en vil kalle det. Slutten av historien var at jeg har tatt bort igjen uttakene i stuen og på pokerrommet. Men nå har vi endelig fått det til å funke, måtte slite igjen to coax-kabler gjennom et 20-rør ut til parabolen, var litt blodslit det. Ellers måtte "skålen" ganske høyt for å få signal.

 

Skålen på plass, måtte opp på veggen til takopplettet.

 

466450.jpeg

 

Endelig et vetig tv i hus.

 

466451.jpeg

 

Må prøve ut alle spennende finessene nå. :fun:

Lenke til kommentar

I dag har vi grunnet baksiden av huset samt rigget stillas på nordsiden.

 

470250.jpeg

 

470253.jpeg

 

Angående konklusjonen som jeg har lovet tidligere, må jeg gjøre det litt annerledes. Jeg kommer herved med delkonklusjon, lagt i spoiler ettersom hele innlegget egentlig burde vært plassert i deppetråden.

 

Delkonklusjon: Det psykiske ved å bygge hus

 

 

 

 

Undertegnede har nå møtt veggen. Jeg er det en kan kalle på godt norsk, drita lei. Jeg er så psykisk sliten av alt rundt huset at jeg er konstant på gråten og må av og til konsentrere meg for å holde det igjen.

 

Det er noe spesielt med å holde på slik som vi har gjort det siste halvannet året. Mennesker er jo heldigvis forskjellig, så jeg skal ikke uttale meg om hvordan andre klarer seg under lignende forhold, men for meg har nå glasset blitt fyllt opp. Å tenke på huset og alt rundt dette hver dag, kanskje hver time over så lang tid, tar på. Noen tenker sikkert at det er absurd når vi har fått det så flott som vi har det, men det gjør det nesten bare enda verre, hvorfor i all verden skal jeg klage med det fantastiske huset som jeg sitter i nå?

 

Ok, hva gjør at en blir lei da? I mitt tilfelle, er det summen av alle småtingene: Tanker rundt manglende samboerkontrakt, manglende kontrakter med medeiere, utleie av det gamle huset, badekar som ikke er fliset inn, speil som ikke er på plass, dusjkabinett som ikke er på plass, det obligatoriske flytterotet, manglende behandling av marmorfliser, det enorme utearbeidet, osv osv. Når arbeidslivet etter sommerferien var like vellykket som comebacket til Erik Mykland, hjelper det ikke på heller.

 

Rent fysisk har ikke dette prosjektet vært noe særlig tungt, det har selvfølgelig vært tunge tak, men for meg har det vært mest tungt å vite at en ny dag betyr en ny dag på jobb pluss en ny dag på huset etterpå. Mange har foreslått å ta en fridag her og der, men å sitte hjemme og spille nettpoker mens de to andre av "arbeidstrekløveret" jobber, har vært uaktuelt. For all del, vi hadde aldri kommet så langt hadde det ikke vært for at vi var tre, så det har måtte blitt sånn.

 

Jeg har vel hatt tidligere to-tre slike tunge tider hvor jeg har grått som en 16-åring som har blitt dumpet av sin mye eldre kjæreste. Å gjøre dette i en alder av 26, er for meg veldig spesielt, men herregud så nødvendig det har vært til tider. Jeg tviler sterkt på at de andre i arbeidslaget har taklet det på samme måte som meg, men jeg skriver dette som et lite hint til andre som skal begi seg ut på lignende. Det var ikke en tanke som hadde streifet meg at det skulle ta sånn på når jeg begynte, bygge hus burde da være gøy. Det har det også vært, men med sine tunge stunder. Så tung til tider at jeg nesten ønsket at svineinfluensaen bare streifet slik at jeg kanskje fikk en uke eller to fri uten å ha dårlig samvittighet.

 

Det som forsterker hele situasjonen, er hvor heldig vi er. Alle forventer at vi nå skal være i himmelen, vi har jo flyttet inn et hus som er så flott at jeg ikke hadde forestilt meg det. Det er da ekstra tungt å skulle innrømme at en er på bånn i lykkedalen og har lyst til å bli her nede med god hjelp av alkohol og nettpoker til en våkner opp av sitt eget slev i stolen kl 4 om morgenen.

 

Vi har lenge fundert over hvor heldig vi var som fikk brukt hele ferien på å innsaten på huset. Nå når ferien er over og A4-livet tatt en i nakken igjen, er faktisk drømmen om å bare dra vekk fra hele driten temmelig fristende, men akk så fjern. (Og det kommer fra en som sjeldent er utenfor fylkets grenser.)

 

Det å komme i hus, så jeg for meg som redningen for min del, endelig skulle alle drømmer komme i oppfyllelse. Men sammen med denne drømmen, kommer det økonomiske krypende, husarbeid, gjenstående arbeid på huset og attpåtil arbeid i og rundt det gamle huset.

 

En kan spare enorme summer med å jobbe så mye selv, men når en egentlig vil grave seg ned i et hull og bli der ett år eller to et par ganger under byggeprosessen, kan en spørre seg om det er verdt det. Mest sannsynlig vil vi sitte ganske godt i dette her sett fra et økonomisk perspektiv, men jeg glemmer nok aldri hvor tungt dette har vært.

 

Jeg tror jeg gir meg nå. Om det er passende med et så personlig innlegg i en så "tørr" blogg, kan sikkert diskuteres, men jeg håper jeg kan gi et lite hint til andre som vurderer å spare uendelig mye penger ved å gjøre mest mulig selv. Ti poeng til dere som har lest alt.

 

 

 

Lenke til kommentar

Godt skrevet sier nå jeg! Selvfølgelig kan man ikke leke supermann hele tiden. Et slikt prosjekt sliter på psyken til de aller fleste. jeg har selv vært der da jeg begynte på uteområdet og så hva jeg egentlig hadde begitt meg ut på i våres. Og jeg kjøpte huset nesten ferdig (kun oppussing). Ta deg et par velfortjente uker med avslapping og kosearbeid. Nå som du har flyttet inn og skal jobbe fullt igjen er det helt lov å slarke unna og bare jobbe litt her og der!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Jeg støtter meg oppunder enden som sier at dette er utrolig godt skrevet. Det er det virkelig! Og det å tørre å innrømme hvor tungt det faktisk har vært gjør det bare enda mer imponerende. Jeg er imponert over hvor bra huset har blitt, hvor mye dere har jobbet, og jeg er også imponert over hvordan du takler det. Akkurat den reaksjonen som du skildrer på slutten, vil jeg ikke tro er noe annet enn helt naturlig. Det å bygge hus som 26 åring er jo i seg selv imponerende.

 

Godt jobbet!.. :)

Lenke til kommentar

Skjønner deg godt BB, kan ikke være lett det der. Håper dere kommer dere igjennom dette helskinnet og kan begynne å nyte hverdagslivet igjen ;)

 

Tipper alikevel at du kommer til å sitte og tenke romantisk tilbake på denne tiden om noen år. Det er bare å plukke seg selv opp fra gulvet, børste av støvet og begynne på nytt! :)

Lenke til kommentar
Takk for fine ord.

 

Flislegger er nå ferdig med badet, men kommer med et bilde når speilene er på plass.

 

Ligger ved et lite stemningsbilde over hva en 32mm bor og litt Trollkraft kan gjøre.

 

474198.jpeg

Heftig! Vi fikk ikke til å kløyve med trollkraft.

Generellt sett så synest jeg dette har vært et vanvittig imponerende prosjekt.

Nydelige resultat. Det varmer et hjerte å rørføringa i huset ditt. Innføringa i skapet er konge.

Helheten i hele prosjektet. Terningkast 6.

Jeg traff veggen på å bygge kjellerleilighet på kortest mulig tid. Startet det prosjektet rett etter (total)oppussing av badet.

Har du fortsatt problemer med brannvarsleren? Forsøk og tette rørene mellom enhetene. Det har vært min redning i mangen tilfeller som telekommmontør. Med trykkforskjeller kan ein risikere "støvsugereffekt". Og med temperaturforskjeller kan ein risikere kondens. Dette kan være med på å gi feilalarmer. Håper det kunne være til hjelp.

Lenke til kommentar

Tusen takk for fine ord.

 

I følge de som har peiling på Trollkraft, er hullets dybde og diameter alfa omega om det skal funke eller ei, samt antall hull per kvadratmeter. Vi borret vel med 20cm mellomrom, tror hullene var rundt 40cm dyp og 32mm stor, så det funket iallfall.

 

Vi har ennå problemet ja, opp til et par ganger i uken faktisk. Verste er at vi begynner å bli vant til det. Skal prøve forslaget ditt. En dag jeg orker.

 

Er iallfall på bedringens vei, blitt enig om slappe av litt i forhold til huset og gamlehuset. Satser også på en langhelg utenbys til helgen.

Lenke til kommentar

Jeg/vi er stolt ja, men samtidig veldig sliten.

 

Jeg kan gi en oppdatering på skapet, men om det er så tilfredsstillende, er en annen ting.

 

480874.jpeg

 

Har ennå til gode å lage kassen over skapet, men alle kablene er iallfall inne nå, så skal ikke være noe grunn til å vente.

 

480879.jpeg

 

Ellers ser det vel ut som et vanlig skap, utenom at jeg ennå ikke har fått montert "patchekanalen" i nederste del, så det ser litt jalla ut per i dag.

 

480880.jpeg

 

Her er dagens versjon av kursfortegnelsen.

 

Alt skal ordnes. Med tiden. Ellers må det sies at det er nydelig å dusje i dusjkabinett.

Lenke til kommentar

Har ikke mulighet til å finne link nå, men med litt googling skal det gå bra. Søkeord: Schneider, MG, Prisma Plus. Skapet er Prisma Plus, produsenten er MG og Schneider leverer det.

 

Korrekt observasjon, det var ikke plass til alle skapmuffene, så derfor gikk sterkstrømmen med rør hele veien, mens svakstrømmen går gjennom TET-nipler. Dette er rett og slett ett resultat av dårlig planlegging som jeg håper andre kan ta lærdom av. Ikke det at det gjør all verden, men det er jo ikke topp heller. Anbefaler alle som vet at de skal ha litt mer enn en normal installasjon, å kjøpe enten et større skap eller ha et gulvstående skap for sterkstrøm og et annen for svakstrøm.

 

Må ellers si at jeg er veldig fornøyd med "Astro-uret" til Mg, veldig deilig at utelysene styrer seg selv. De kommer på i skapelig tid, så den gjør rett og slett jobben sin.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...