Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Gratis/Svært billig SMTP server *Haster*


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tenker du nå på software som du kan kjøre på egen hardware, eller en form for nett-tjeneste/serverleie?

 

-Stigma

Jeg tenker på netttjeneste/leie

 

 

Hva med å sette opp en Gmail account og bruke SMTP-serveren deres?

 

Fungerer den med den originale inngående? Dvs at jeg bare bruker gmail som utgående? Har hørt dette går med hotmail konto også nemlig.

Lenke til kommentar

Grunnen til at SMTP-serveren din kun fungerer fra kontoret er jo fordi den er satt opp til å ikke relaye mail (dette er bra!).

 

Hvis det er en brukbar SMTP-server, skal det gå an å konfigurere den til å bruke login og SSL/TLS, og tillate relaying ved gyldig login og kryptert trafikk.

 

Du vil ikke finne noen SMTP-server noe sted som tillater full relay fra overalt uten noen form for login (som ikke er svartelistet).

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg liker ikke Google (eller andre netttjenester) fordi dette (potensielt) gir andre kontroll over og tilgang til mine data.

 

CommuniGate (tidl. Stalker Server) eller IceWarp (tidl. Merak Server) er greie systemer. Selv foretrekker jeg CommuniGate pga plattformuavhengigheten. Begge systemene gir mye mer enn kun email og kaller seg vel derfor "Communication Servers" (VoIP (ip telefoni), LDAP (Active directory), FTP (lagring av filer), etc...).

Dog kreves kunnskap om administrasjon av disse samt at de koster penger. Gode ting er sjelden gratis.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Har ikke så store behov selv, men har fått opp Postfix + SpamAssassin + Postgrey + Courier IMAP med virtuelle brukere i en MySQL-database. SSL/TLS-kryptering på alt, selvsagt. Har også en fin webmail-løsning som funker knall.

 

Det er egentlig totalt overkill, men har blitt en svært velsmurt løsning etterhvert.

 

Og alt (av software) er gratis.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Har ikke så store behov selv, men har fått opp Postfix + SpamAssassin + Postgrey + Courier IMAP med virtuelle brukere i en MySQL-database. SSL/TLS-kryptering på alt, selvsagt. Har også en fin webmail-løsning som funker knall.

Med FileZilla i tillegg så er du jo i mål (dvs. i mål etter mine behov). Kunnskapstaket for å starte sånt prosjekt er en smule høyt og administrasjonen litt tung (om du gjennomtrekk av anstatte/brukere), men det funker.

 

Adminstrasjonsmessig sett er "Totalpakker" (ComminiGate og IceWarp) langt enklere med "Groupware" (mal basert oppsett) og felles "Brukerkontoer" for alle systemer. Ikke uten grunn at disse systemene benyttes av mange ISP'er. For de fleste er også disse systemene totalt overkill funksjonsmessig, men allikel overkommelig prismessig (CommuniGate med 25 brukere ligger på rundt 750$).

 

Det er egentlig totalt overkill, men har blitt en svært velsmurt løsning etterhvert.

Betviles ikke.

 

Og alt (av software) er gratis.

Utvilsomt en god ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...