Gå til innhold

Hjelp til kjøp av lydanlegg - forsterker, 5.1 surround


Anbefalte innlegg

Hei, jeg og madammen er på utkikk etter et lydanlegg som inneholder en god forsterker, helst cd-spiller og eventuelt muligheten til å putte i en USB-brikke med MP3-filer. Trenger også høyttalere og 5.1 surround-system. Aller helst burde høyttalerne vært trådløse (finnes dette?). Stort pluss om det også kan kobles til PS3en og HD-TVen :)

 

Tips? Jeg har ikke peiling overhodet på lydanlegg. Aner ikke hva som trengs, jeg vet bare at vi vil ha skikkelig lyd! :) Damen verdsetter litt bass også. Pris er jeg litt usikker på, spørs hva det koster med et bra anlegg egentlig. Ikke over 10.000 komplett da kanskje.

 

Edit: Surround-høyttalere er kanskje ikke viktigst i første omgang. Men ønsker helst at forsterkeren skal støtte det ihvertfall. Så får vi heller fokusere på gode front-høyttalere istedet.

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja. Hadde satset Surround 5.1 med engang, så byget ut til 7.1 med sikkelige fronthøytalere. Når det passet for lomeboka.

 

Resiver, kan DENON AVR-1908 anbefales å prøves.

http://www.hifiklubben.no/produkter/hjemme...ceiver_sort.htm Da denne støtter lyd og bilde (1080p) gjennom HDMI.

Den har ikke USB port.

 

Du skrev at du hadde PS3. Denne fungerer jo både som DVD,Blu-ray og cd spiller. Er vel kansje ikke perfekt lyd fra cd, men duger. Du kan også spille mp3 musikk som ligger på minebrikke, fra PS3. Bare å plugge den inn i USB porten ;)

 

Høtalere. PSB Alpha Intro 5.1 pakken passer veldig bra som start til Surround anlegg.

https://prisguiden.no/product.php?productId=31067

Til sammen burde dette komme på rett under 10.000, da har du et meget godt anlegg.

Lenke til kommentar

Ja, men litt av poenget var at jeg ikke skulle trenge å bruke PS3en eller i heletatt ha TVen på når musikk spilles av. Tenker på festing osv, vil ikke at fulle folk skal fikle med utstyret! ;)

 

Men den receiveren, hvordan skal jeg koble opp denne da? Med tanke på PS3 og TVen også? Skal jeg koble PS3en til receiveren og deretter HDMI fra receiver til TVen? Eller skal jeg bare bruke fiber for lyd? Men jeg burde hatt mulighet til å spille av både CD og MP3.. Er ikke mulig å bare kjøpe en modul til da? En CD-spiller med USB-inngang og som tar MP3? Burde ikke koste så mye det vel? Så kan jeg bare sette forsterkeren oppå cd-spilleren slik vi gjorde i "gamle dager" :p

 

Og utvide til 7.1 også ja? Jo, hadde vært fint det! Men stua vår er litt rektangel-formet slik at den ene høyttaleren på midten vil være plassert helt feil i forhold til resten. Derfor jeg tenkte 5.1 siden det funker i de fleste rom.

Lenke til kommentar

Hehe. Skjønner deg god der. Hadde heller ikke likt at fulle folk fiklet med tinga mine ;)

 

Du kobler PS3 med HDMI til resiver, og fra resiver til tv med HDMI. Lyden går da gjenom HDMI kabel. PS3 støtter 7.1 HD lyd gjenom HDMI.

 

Kansje se litt nermere på denne http://www.soundgarden.no/shop_item.cfm?pa...,197&id=754

Pioneer VSX-LX50. Den har USB port. Og støtter også lyd og bilde fult ut, via HDMI.

 

Skal du kun ha 5.1 i stua di. Kan du bruke det paret som blir til overs, av surrond pakka til stereo oppsett. En god del nye resivere med 7.1 kjører 2 sone system. Der de 2 kanalene som er til overs, vis du velger 5.1. Kan kjøres i stereo lyd til et annet rom, for eks kjøkkenet dit. ;)

 

Bilige god cd-spiler bør jo gå ann og skaffe. Kjøpte en Onkyo cd spiller til 1500kr for noen år siden. Den er knall god. :)

 

Glemte en ting. Kjører selv 7.1 system i stua hjemme. Har ikke optimal plasering av høtalere, men det blir en annen oplevelse med 7.1 kontra 5.1 Men du bør se og høre på ting før du kjøper. Det er mitt beste råd.

Endret av Ronaldi
Lenke til kommentar

hmm.. fester sier du. Da passer dessverre ikke PSB høyttalerne som ble nevnt tidligere. Dette er fordi disse høyttalerne er best til film og ikke til musikk. Musikk er jo i 99% av tilfellene spilt inn i stereo og passer best i stereo. Derfor blir de høytalerne litt for små.

 

Jeg kommer nå til være bittelitt slem og gå over ditt budsjett på 10.000kr.

 

Høyttalere (NYE)

JBL ES Pakke til 9995,-

 

Reciever (NY)

Pioneer VSX-917V

 

Reciever (Gammel)

Onkyo TX-SR605 AV-receiver m. HDMI 1.3 Black

Lenke til kommentar
hmm.. fester sier du. Da passer dessverre ikke PSB høyttalerne som ble nevnt tidligere. Dette er fordi disse høyttalerne er best til film og ikke til musikk. Musikk er jo i 99% av tilfellene spilt inn i stereo og passer best i stereo. Derfor blir de høytalerne litt for små.

 

Jeg kommer nå til være bittelitt slem og gå over ditt budsjett på 10.000kr.

 

Høyttalere (NYE)

JBL ES Pakke til 9995,-

 

Er jo litt enig i det du sier der. Men han skulle jo ikke gå over 10.000 :p

Da burde du jo anbefale noen knall gode front høytalere, som ikke er for dyre. Så for han bygge ut til surround senere. :)

Har disse http://www.hifiklubben.no/produkter/hoeytt...alersystem_.htm

høytalerene til selve surronden hjemme. Med to gode fronthøytalere. De er veldig små, men spiller som fy. De bør høres :p Spes vist du har saboer som ikke liker at du har store høytalere i stua.. :)

Lenke til kommentar

Oj, her var det litt ja! :)

 

Denne Pioneer VSX-917V så da veldig fin ut da.

Den og ARGON Junior 5.1 Høyttalersystem fungerer sikkert utmerket.

Eller eventuelt enda bedre front-høyttalere. Men igjen, verken jeg eller madammen er teknofile, spesielt ikke når det kommer til lyd! Jeg vet knapt hva desibel betyr for noe og for tiden har vi et crappy system fra Clas Ohlson som kostet 299,- eller noe sånt og er egentlig ganske fornøyd med det! :p Ignorance is bliss er det vel noe som heter! ;) Så da tror jeg nok dette her vil gjøre susen også! :)

 

Edit: Argon Junior 5.1 er vel ikke by change trådløse? Ser at jeg finnes Pioneer VSX-917V til nesten halve prisen på Pixmania.

Derfor er det ikke umulig at jeg kanskje kan prioritere litt annerledes også. Som f. eks trådløse høyttalere! ;) Nå er det vel forsåvidt de andre høyttalerne bortsett fra de to i front (stereo) som er kjekk å ha trådløse da. Kan eventuelt kjøpes separat da.

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar

Dårlig med tråløst gitt. Er vel egentlig ikke helt og anbefale, best med tråd :p

Er en tråløs her da: https://prisguiden.no/product.php?productId=36595

Men blir litt puslette i en stue.

Pixmania ville jeg ha ungått. Har ikke akuratt det beste intrykket, blant folk er på nettet. De leverer også fra et sentral lager i Frankrike.

Men søk litt rundt, så finner du nok gode priser.

Ta deg en tur rundt i butikker og prøv å høre på litt forskjelig, før du kjøper. Det kan lønne seg.

Lenke til kommentar
Oj, her var det litt ja! :)

 

Denne Pioneer VSX-917V så da veldig fin ut da.

Den og ARGON Junior 5.1 Høyttalersystem fungerer sikkert utmerket.

Eller eventuelt enda bedre front-høyttalere. Men igjen, verken jeg eller madammen er teknofile, spesielt ikke når det kommer til lyd! Jeg vet knapt hva desibel betyr for noe og for tiden har vi et crappy system fra Clas Ohlson som kostet 299,- eller noe sånt og er egentlig ganske fornøyd med det! :p Ignorance is bliss er det vel noe som heter! ;) Så da tror jeg nok dette her vil gjøre susen også! :)

 

Edit: Argon Junior 5.1 er vel ikke by change trådløse? Ser at jeg finnes Pioneer VSX-917V til nesten halve prisen på Pixmania.

Derfor er det ikke umulig at jeg kanskje kan prioritere litt annerledes også. Som f. eks trådløse høyttalere! ;) Nå er det vel forsåvidt de andre høyttalerne bortsett fra de to i front (stereo) som er kjekk å ha trådløse da. Kan eventuelt kjøpes separat da.

 

Hehe.. kan si det sånn at så fort du bruker 10.000kr på et nytt anlegg til stua så åpner det en ny verden seg der inne. Lyden er så utrolig mye bedre enn i et 299kr anlegg.

 

Men hvis du skal f. eks starte med et bra frontsett med en god forsterker som du kan utvide senere. Pluss at høyttalerne ikke så være så all verdens store så hadde jeg valgt denne kombinasjonen:

 

Denon 1708. Prisen sier 3998,- men på lagersalget i nettbutikken til hifiklubben koster den 2998,-.

 

Den recieveren sammen med disse stativhøyttalerne: B&W CM1. Må si en ting. De høyttalerne er helt sinnsyke. Jeg har gulvhøyttalerne i den serien (CM7). Da jeg var på utkikk etter nye høyttalere testet jeg CM1 også som frontsett og jeg må si en ting. FY F. som de spiller. Disse må du bare høre. De yter mye bedre enn lignende høyttalere i samme prisklassen.

 

Når du etterhvert skal utvide med nye høyttalerne går du for B&W CMC som center og B&W DM686 som bakhøyttalere.

 

En ting til når det kommer til hjemmekinoanlegg. Det blir fort dyrt når man er hekta. Men fy så moro det er.

Endret av Breiker
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Jeg bestilte meg nettopp en Yamaha RX-V663 med full støtte for DD true-HD og DTS-HD master audio. Den har selvfølgelig preout på alle kanaler, så jeg kan utvide med ekstra effekt om nødvendig. Den fikk forresten 6-er i bladet Hjemmekino og ble kåret som beste kjøp.

Lenke til kommentar

Hvordan er lyden på dette utstyret i forhold til musikkavspilling? Tror faktisk at dette må være en veldig stor prioritet i forhold til alt annet. Blir vel mer basert på høyttalerne akkurat dét? La også merke til at en del forsterkere ikke støtter HD-lyd fra Blu-Ray osv? Nå vet jeg ingenting om disse standardene, men vil dette være ønskelig? Med tanke på fremtiden osv, ønsker ikke å kjøpe nytt sånt utstyr på mange mange år. Og jeg VIL dra nytte av alt Blu-Ray kan dra med seg, samme med HD-lyd i spill osv.

Lenke til kommentar
Hvordan er lyden på dette utstyret i forhold til musikkavspilling? Tror faktisk at dette må være en veldig stor prioritet i forhold til alt annet. Blir vel mer basert på høyttalerne akkurat dét? La også merke til at en del forsterkere ikke støtter HD-lyd fra Blu-Ray osv? Nå vet jeg ingenting om disse standardene, men vil dette være ønskelig? Med tanke på fremtiden osv, ønsker ikke å kjøpe nytt sånt utstyr på mange mange år. Og jeg VIL dra nytte av alt Blu-Ray kan dra med seg, samme med HD-lyd i spill osv.

 

H/K 255 er nyeste i budsjettklassen fra disse amerikanerne. soundgarden-link 6595kr koster denne. Full støtte for nyeste HD-lydformater og har masser av krefter til moro-musikk.

 

Blir jo selvsagt umulig å komme i havn med et sett passende høyttalere til 10.000kr inkl den receiveren.

 

Selv valgte jeg HKTS11 Soundgarden-link til 6495 og bygger ut med bedre fronter når jeg er lei av dundrende surroundmusikk. Litt motsatt retning av dine priotiteringer da.

 

Mye av komponentene mine ble valgt av designhensyn. Kona er ikke med og spleiser på hifi som er stygt. :D Men skal alltids klare lure inn ett sett B&W bokhyllehøyttalere eller ett sett AudioPro Mondial M3 (2995kr) med tiden.

 

T-Evil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...