Gå til innhold

Newcastle United Football Club


oddi_loff

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 5 måneder senere...

Jeg mener at man med grei samvittighet kan fortsette å holde med laget og klubben, for eierne er ikke klubben. Klubben er supporterne og samholdet, ikke eieren. Det blir de aldri. Spesielt ikke i en klubb som Newcastle.

Men det å ikke få en veldig dårlig smak i munnen eller å faktisk juble over at klubben sin blir kjøpt opp av regimet som er blant verdens verste når det gjelder brudd på menneskerettigheter, som halshugger folk, dreper og parterer journalister og torturerer, det kan jeg bare ikke fatte. At man kan være glad for at klubben i sitt hjerte blir brukt og utnyttet i sportwashing henger ikke på greip for meg. 

Håper Premier League stopper oppkjøpet. De har tidligere stoppet oppkjøp for langt mindre alvorlige ting med eiere. 

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
20 hours ago, Snikpellik said:

Jeg mener at man med grei samvittighet kan fortsette å holde med laget og klubben, for eierne er ikke klubben. Klubben er supporterne og samholdet, ikke eieren. Det blir de aldri. Spesielt ikke i en klubb som Newcastle.

Men sånn er det jo egentlig ikke i England. Supporterne er kunder av ett selskap som eies og drives av en eier.
Det er jo ikke klubber i den forstand lenger, supporterne har ingen ting de skulle sagt. 
Supporterne er en del av identiteten, men det blir jo som klesmerker er for forskjellige subkulturene også feks. 
En veldig turn off greie for meg, som forsåvidt har gjort at jeg har sett mindre og fulgt midre og mindre med Newcastle de siste årene. 

Lenke til kommentar
PatSharpX skrev (På 23.4.2020 den 9.30):

Men sånn er det jo egentlig ikke i England. Supporterne er kunder av ett selskap som eies og drives av en eier.
Det er jo ikke klubber i den forstand lenger, supporterne har ingen ting de skulle sagt. 
Supporterne er en del av identiteten, men det blir jo som klesmerker er for forskjellige subkulturene også feks. 
En veldig turn off greie for meg, som forsåvidt har gjort at jeg har sett mindre og fulgt midre og mindre med Newcastle de siste årene. 

Jeg er både enig og ikke enig. Det er fortsatt slik at fotbalklubbene i veldig mange byer og tettsteder har en enorm påvirkning og viktig rolle i samfunnet, uavhengig av hvem som eier klubben. I Newcastle i aller høyeste grad fortsatt, selv etter årevis med skvip under Mike Ashley.

Sitat fra Bobby Robson:

Sitat

"What is a club in any case? Not the buildings or the directors or the people who are paid to represent it. It's not the television contracts, get-out clauses, marketing departments or executive boxes. It's the noise, the passion, the feeling of belonging, the pride in your city."

 

Lenke til kommentar

Ja, at det betyr noe mer er en ting, men en eier bryr seg jo ikke om det. Det har jo Ashley bevist og hvis denne overtagelsen går igjennom så blir jo bare Newcastle offer for sportswashing. Det er jo ikke folkets klubb, det er jo ikke medlemsklubber. Det er business. Klubben betyr masse folk innbyggerne i Newcastle, men "klubben"/eierene gir faen i dem. Det er jo ikke deres klubb, for de har ikke en dritt de skulle sagt. 

Det kan man forsåvidt leve med om eieren er en kødd, men om eieren er noen som aktivt jobber mot menneskerettigheter, tar livet av journalist osv og vil bruke klubben for å bedre sitt rykte og øke sin påvirkningskraft internasjonalt så har det gått for langt.  


Men det er jo sånn engelsk fotball er og mange liker jo det, men det funker ikke for min del.

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar
1 hour ago, PatSharpX said:


Men det er jo sånn engelsk fotball er og mange liker jo det, men det funker ikke for min del.

Det er jo dessverre ikke bare engelsk fotball som er utsatt for dette. Det har blitt relativt vanlig for tvilsomme nasjoner som Saudi Arabia å bruke penger på sportswashing og utøverne lar seg villig bruke for noen ekstra kroner.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Reg2000 said:

Det er jo dessverre ikke bare engelsk fotball som er utsatt for dette. Det har blitt relativt vanlig for tvilsomme nasjoner som Saudi Arabia å bruke penger på sportswashing og utøverne lar seg villig bruke for noen ekstra kroner.

Det er sant, men er mer utbredt i England siden klubbene der siden det ikke er medlemsklubber. Så det er lettere for dem å ta full kontroll. Men ja, bare se på PSG og hvordan disse landene er inne i Spansk fotball også. 

Lenke til kommentar

Saudi-Arabia sin kongefamilie stjeler penger fra nasjonen og bruker dem til både eget forbruk og investeringer i utlandet. Det sies at av 10 millioner fat produsert, så går 1 million fat til kongefamilien som består av noen titusen medlemmer. Disse folkene har oppførsel som Jeffrey Epstein.

Mye av pengene som ikke går til eget forbruk blir flyttet til å kjøpe T-bills (eller låneobligasjoner) i USA. Man kan bare tenke seg hvor mye penger det i forskjellige banker der borte.

En dag vil amerikansk makt vane og lokalbefolkningen der få sin frihet. Da vil de også kreve sine penger tilbake.

Premier League bør ikke la nasjoner som Qatar, Saudi-Arabia og de Forente arabiske emirater få kjøpe klubber som Newcastle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...