Gå til innhold

JRPG som ikke er tur etter tur fighting.


Metapod

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nja, i mine øyne er det jo akkurat det som gjør dem til jRPG.

 

Enig der. Turbasert slossing har vært en del av jRPG siden tidenes morgen, og er noe av det jRPG fansen liker best med jRPG utifra det jeg har hørt.

 

O_o wtf jeg vil bare høre om slike spill, men hvis alle japanere på diskusjon.no skal komme å være slem, i must kill everybodehhh.

Lenke til kommentar

Ok, men virkelig er det så kult? Føler dere aldri at det ikke er noe action i det?

Tenkte å kjøpe Eternal Sonata, men det ser så dumt ut med å vente på tur. Det er ingen action, trenger man å være god til å bare velge beste angrep x5? Etter det jeg har i tankene høres det tilbakestående ut, men gi meg slike spill jeg vil ha!

Lenke til kommentar

Eternal Sonata er ganske action-preget selv om det er turbasert - du er nødt til å omplassere characteren din hele tiden, og det arsenalet av kommandoer du har tilgang varierer basert på om du er "i skygge" eller ikke.

 

Men turbaserte rollespill er langt mer strategiske og er for mange av oss det som faktisk definerer rollespill.

Lenke til kommentar
Kan dere si hvordan jeg skal klare i bli glad i slike spill? Er ikke ironisk nå, men det må være en mote. Hvordan får jeg følelsen om at det er kult,morsomt?

 

Det er tydeligvis ikke din type spill. Hva med å prøve Oblivion eller Mass Effect?

 

Jeg liker alt med det, bortsett fra kampsystemet. Det må da være en måte å faktisk klare å like det?

Lenke til kommentar
Kan dere si hvordan jeg skal klare i bli glad i slike spill? Er ikke ironisk nå, men det må være en mote. Hvordan får jeg følelsen om at det er kult,morsomt?

 

Det er tydeligvis ikke din type spill. Hva med å prøve Oblivion eller Mass Effect?

 

Jeg liker alt med det, bortsett fra kampsystemet. Det må da være en måte å faktisk klare å like det?

Ja. Slutt å skriv meningsløse innlegg på diskusjon.no og spill dem til du er vandt med/liker fighting systemet. Eller du kan slutte å kjøpe JRPG og heller kjøpe vestlige som Oblivion, Mass Effect, Fable (Fable 2 i høst) o.s.v.

Lenke til kommentar
Kan dere si hvordan jeg skal klare i bli glad i slike spill? Er ikke ironisk nå, men det må være en mote. Hvordan får jeg følelsen om at det er kult,morsomt?

 

Det er tydeligvis ikke din type spill. Hva med å prøve Oblivion eller Mass Effect?

 

Jeg liker alt med det, bortsett fra kampsystemet. Det må da være en måte å faktisk klare å like det?

Ja. Slutt å skriv meningsløse innlegg på diskusjon.no og spill dem til du er vandt med/liker fighting systemet. Eller du kan slutte å kjøpe JRPG og heller kjøpe vestlige som Oblivion, Mass Effect, Fable (Fable 2 i høst) o.s.v.

Lenke til kommentar
Morsomt at du absolutt skal ha et JRPG når du tydeligvis hater JRPG... Det er som å spørre om tips på et FPS der du ikke trenger å skyte.

 

Jeg liker heller ikke turbasert kamp, derfor holder jeg meg langt unna JRPG-sjangeren.

Det finnes JRPG som ikke har turbasert kamp, f.eks. Star Ocean-serien.

Lenke til kommentar
Morsomt at du absolutt skal ha et JRPG når du tydeligvis hater JRPG... Det er som å spørre om tips på et FPS der du ikke trenger å skyte.

 

Jeg liker heller ikke turbasert kamp, derfor holder jeg meg langt unna JRPG-sjangeren.

Det finnes JRPG som ikke har turbasert kamp, f.eks. Star Ocean-serien.

Det finnes sikkert unntak, ja. Men turbaserte kamper er jo ett av elementene som definerer sjangeren. Kanskje finnes det noen RTS som spilles i førsteperson, hvem vet... men det er ikke akkurat sånn at man kan klage når man skaffer seg et RTS som ikke har denne funksjonen.

Lenke til kommentar
Morsomt at du absolutt skal ha et JRPG når du tydeligvis hater JRPG... Det er som å spørre om tips på et FPS der du ikke trenger å skyte.

 

Jeg liker heller ikke turbasert kamp, derfor holder jeg meg langt unna JRPG-sjangeren.

Det finnes JRPG som ikke har turbasert kamp, f.eks. Star Ocean-serien.

Det finnes sikkert unntak, ja. Men turbaserte kamper er jo ett av elementene som definerer sjangeren.

Det er ikke snakk om noe unntak. Jeg skjønner ikke hvorfor alle skal ha det til at JRPG = turbasert kamp. Det stemmer ikke. Selv mange av de gode gamle spillene på supernintendo bruker ABS, som f.eks Sword of Mana, Seiken Densetsu 3, Tales of Phantasia, Star Ocean osv.

 

Ser vi på det under det store og det hele så er det nok av spill som bruker ABS f.eks:

Alle -of Mana spillene

Alle Tales of- spillene

Alle Star Ocean spillene

Kingdom Hearts 1 & 2

Valkyrie Profile 1 & 2

Odin Sphere

Rogue Galaxy

Radiata Stories

Final Fantasy Crisis Core

+ Mer eller mindre alle japanske MMORPGs

Zelda serien burde også nevnses selv om det egentlig er mer Adventure enn RPG.

 

Når det gjelder 360 så kommer jo både Infinite Undiscovery og Tales of Vesperia. Begge bruker real-time action battle system :)

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med Symbian på dette. JRPG er på ingen måte definert av at det er turbasert, men påfallende mange JRPGs har dette.

 

Om man liker det eller ikke får vel bli opp til enhver enkelt. Selv elsker jeg det, det gir en mye større dybde i spillet, annet enn å bare holde inne avtrekkeren til ingenting rører seg lengre...

 

Vestlige spill har også, med hell, brukt turbasert slåssing. Jagged Alliance, UFO og Fallout kan nevnes sånn ut av toppen av hodet. Har mange gode sommerminner med Vandal Hearts og Suikoden...

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...