Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mazda 6 - Erfaringer/tester?


Anbefalte innlegg

Heisann folkens!

 

Kona og jeg har planer om å bytte bil. Nå har vi en Toyota Avensis Executive D4D 2004-modell, og det er på tide å skifte ut denne med noe nytt.

Vi har vært hod Toyota og fått tilbud på en ny Avensis, men vi hadde lyst til å tenke litt mer før vi eventuelt handlet.

Dermed oppdaget vi nye Mazda 6.

Er det noen som har erfaringer med denne bilen, eller linker til tester som er gjort med den nye modellen?

 

Denne tråden skal ikke bli en "Toyota VS Mazda-tråd".

Vi ønsker bare å høre andres erfaringer om Mazda 6, og eller få linker til tester.

Endret av T-Solberg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er gjort flere tester av nye Mazda 6, men de spriker noe. Dinside mener den er skummel i kritiske situasjoner og VG mener det stikk motsatte, dog setter jeg mer lit til Dinside da de har lang erfaring og tester bilene skikkelig, VG har en historisk tendens til å unngå kritikk og lave terningkast (nesten som de ikke tørr å tale sin mening) noe som gjør at verdien av testene blir heller tvilsom for ev kjøpere.

 

 

http://dinside.no/php/art.php?id=773215

 

http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=194406

Lenke til kommentar

Takk for verdifulle tips og linker. Må innrømme at Dinsides test skremte meg litt.

 

Som du sier OML, er interiøret i Mazda 6 hakket "billigere" enn Avensisen. Det er mye hardplast og det er i mine øyne ikke positivt.

 

Jeg har jo en Avensis nå, og den nye vil jo være identisk med unntak av NAVI, så med den vet jeg jo hva jeg får.

Lenke til kommentar

Nå er jo en ny Avensis-modell på trappene da, forventer at den blir vist i høst og lagt ut for salg neste år. Hvorfor stresse slik med å bytte? Avensisen dere har er jo sikkert en knallgod bil, og å bytte fra den til en nyere Avensis (som ikke har stort annet enn nye lykter og grill, og litt forbedret interiørplast) virker rimelig meningsløst spør du meg ...

Lenke til kommentar

Tviler nå mer på Dinside testen jeg..er heller ingen utenlandske tester som har nevnt noe om at bilen er "skummel" i unnamanøvre..

Mazdaen ser jo mange ganger sprekere ut enn den kjedelige(!) Avensisen da..og jeg syntes nå ikke det så veldig plast-følelse inni..men smak og behag..

Lenke til kommentar
Nå er jo en ny Avensis-modell på trappene da, forventer at den blir vist i høst og lagt ut for salg neste år. Hvorfor stresse slik med å bytte? Avensisen dere har er jo sikkert en knallgod bil, og å bytte fra den til en nyere Avensis (som ikke har stort annet enn nye lykter og grill, og litt forbedret interiørplast) virker rimelig meningsløst spør du meg ...

 

Vi har hatt en del trøbbel med vår nåværende Avensis. Det er derfor vi ønsker å bytte nå, før vi må koste på den ennå mer.

Bilen har akkurat fått ny turbo, vi har mått kjøre motorrens, og fått vite at bilen sansynligvis har vært i en krasj før vi kjøpte den. Det gjør at vi ikke stoler helt på bilen vår lenger.

 

Edit: Vi har faktisk akkurat prøvekjørt Mazdaen og den var virkelig god å kjøre. Jeg vil si at den var tight og fin på alle punkter.

Må innrømme at jeg ble litt gira på en slik. Problemet er bare at den blir noe dyrere og jeg er ikke akkurat laget av penger.

Endret av T-Solberg
Lenke til kommentar

Mazda 6 har fått mye skryt i pressen, men også litt pepper.

Svigers kjører denne bilen til daglig, og jeg har selv kjørt den på bilferie igjennom Europa. (6000km på 20 dager, 1,8L-motor..) Det gikk bra, uten skumle situasjoner eller noen ting å klage på!

 

Selv synes jeg komfort og kjøreegenskaper er langt bedre hos Mazda enn hos Toyota.

Lenke til kommentar

Jeg må nok også si at jeg ikke legger mye vekt på testen til Dinside. Er jo som flere har nevnt ikke noen andre norske eller internasjonale tester som har kommet til samme konklusjonen.

 

Ellers har jeg selv en Mazda6 stasjonsvogn, og jeg er veldig fornøyd. Komfortabel og sterk motor, samtidig som den ligger godt på veien. Så jeg vil absolutt anbefale Mazda6!

Lenke til kommentar

Takk for alle linker og innspill!

 

Nå er derimot valget tatt, og den nye bilen blir levert i løpet av neste uke.

Valget falt på Avensisen da vi fikk en meget god pris, og masse ekstrautsyr med fine rabatter. Dette kunne ikke Mazda matche, og da ble valget ganske enkelt.

 

Nok en gang, takk for tips og innspill :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Takk for alle linker og innspill!

 

Nå er derimot valget tatt, og den nye bilen blir levert i løpet av neste uke.

Valget falt på Avensisen da vi fikk en meget god pris, og masse ekstrautsyr med fine rabatter. Dette kunne ikke Mazda matche, og da ble valget ganske enkelt.

 

Nok en gang, takk for tips og innspill :)

 

Gratulerer med ny bil, men at Avensis ble billigere enn Mazda 6 er en umulighet, i hverfall med diesel da Mazda 6 koster ganske nøyaktig 50' mindre med likt utstyr og motor.

Lenke til kommentar
Sedan eller stasjonsvogn?

 

Stasjonsvogna starter jo på 347k.. Sedanen på 337k. (Toyota)

Hos mazda er vel prisen ca 20.000 høyere.. Men får man ikke endel mer utstyr?

 

Stasjonsvogn.

 

Tingen er at Toyota kjører et veldig bra kampanjetilbud på Sol-utgaven med Navitech. Denne fikk vi til 312'000. Så kjøpte vi med soting av ruter og ryggesensor som ekstrautsyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...