Gå til innhold

Kan passasjer miste lappen ved fartsovertredelse?


Fløffi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Normalt sett; Nei.

Er han full/etc, blir det en annen sak. :)

Passasjeren kan ikke miste lappen eller straffes selv om han/hun sitter på med en som kjører med ulovlig promille. Det passasjeren kan risikere er imidlertid at forsikringsselskapet nekter å utbetale erstatning for eventuell personskade ved ulykke. Dette kan skje dersom det kan sannsynliggjøres at passasjeren visste at sjåføren hadde for høy promille til å føre motorvogn, men til tross for dette ble med på turen.

Lenke til kommentar
Normalt sett; Nei.

Er han full/etc, blir det en annen sak. :)

Passasjeren kan ikke miste lappen eller straffes selv om han/hun sitter på med en som kjører med ulovlig promille. Det passasjeren kan risikere er imidlertid at forsikringsselskapet nekter å utbetale erstatning for eventuell personskade ved ulykke. Dette kan skje dersom det kan sannsynliggjøres at passasjeren visste at sjåføren hadde for høy promille til å føre motorvogn, men til tross for dette ble med på turen.

Uten at jeg har noe paragraf å støtte meg på, så mener jeg at man kan straffes, og at jeg har sett saker som bekrefter dette.

 

Mener kjørelæreren min sa noe om at du kunne miste lappen eller få en annen straff for å sitte på om du burde visst at h*n som kjørte var beruset, men igjen, så husker jeg ikke 100% sikker..

Mener også ha hørt noe lignende.

 

Ei venninne mistet lappen for å ha sittet på hos en beruset sjåfør.

Da er vel det bekreftet.. :)

Lenke til kommentar
Tror det er noen regler dersom du eier bilen og sitter på at du kan miste lappen men er ikke helt sikker på dette.

Vtrl § 17 2. ledd. Rettspraksis viser at den som med viten og vilje har lånt bort kjøretøyet sitt (og evt sittet på) med en beruset person får like streng straff som den som faktisk var beruset og kjørte.

Endret av Jurist
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...