Gå til innhold

CAT 6 vs CAT 5e i hjemmenettverk


Anbefalte innlegg

Jeg driver å pusser opp min nye leilighet, og tenkte å legge skjulte kabler imellom parketten og veggen der det er en glipe på omtrent 1 cm i diameter. Det jeg da lurer på er om jeg bør gå for CAT 5e eller CAT 6, og om det er nødvendig med skjermet kabel. Strekket blir på omlag 15 meter tror jeg. Siden dette blir en skjult kabel, er det en fordel om den er så «futureproof» som mulig, da det ikke vil være så aktuellt å legge ny kabel med det første.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I norge har vi ikke noe forskjell på Cat5 eller Cat5e, men som deg sier jeg og "5e".

 

Cat5e leverer opptill 100MB/s, mens Cat6 er en gigabits kabel, hvor du kan overføre mer på kort tid. Men dette krever at Routeren eller switchen din støtte Gigabit nettverk, det samme kreves av PC-en din, om du vil utnytte kabelen. Du kan jo selvsagt bruke den som en Cat5e allikevel :thumbup: Og strekket er ikke noe problem. Jeg har strekt en Cat5e kabel over nærmere 100 meter (uskjermet), og dette fungerte fett :)

 

Cat6 er dyrere though.

Endret av Ethernet
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
I norge har vi ikke noe forskjell på Cat5 eller Cat5e, men som deg sier jeg og "5e".

 

Cat5e leverer opptill 100MB/s, mens Cat6 er en gigabits kabel, hvor du kan overføre mer på kort tid. Men dette krever at Routeren eller switchen din støtte Gigabit nettverk, det samme kreves av PC-en din, om du vil utnytte kabelen. Du kan jo selvsagt bruke den som en Cat5e allikevel :thumbup: Og strekket er ikke noe problem. Jeg har strekt en Cat5e kabel over nærmere 100 meter (uskjermet), og dette fungerte fett :)

 

Cat6 er dyrere though.

cat5e fungerer like fint til gigabit som det cat6 gjør, kjører selv gigabit ethernet mellom server og switch med en cat5e kabel, og opplever ikke noen begrenset ytelse på grunn av det. Cat5e er faktisk ment for bruk i gigabit ethernet. selv cat5 skal klare gigabit, men jeg ville ikke brukt cat5 med mindre det bare er snakk om noen få meter.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg testet i leiligheten vår, 30 meter CAT6 vs CAT5e, var overhodet ikke forskjell. Sant sies, så krever CAT6 mer nøyaktighet når den legges (grader på bøy etc). Hvis du skal prioritere, synes jeg heller du bør tenkte CAT5e vs CAT7 (10Gbit). CAT5e er lett bøyelig å legge, og opp til cat6 er forskjellen minimal. Ikke verdt 20% prisøkning ihvertfall.

 

Min objektive mening... andre står fritt til å kritisere/diskutere

Lenke til kommentar
Siden dette blir en skjult kabel, er det en fordel om den er så «futureproof» som mulig, da det ikke vil være så aktuellt å legge ny kabel med det første.

 

Du bør legge kabelen i rør, vet ikke hvordan det er med svakstørm, men med sterkstrøm er dette lovpålagt å gjøre på skjult anlegg. Da blir det også veldig enkelt og billig å bytte kabelen når vi alle sitter på fiberkabler

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...