Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen lader ikke.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har i et par dager fått blinkende diode på batteri i instrumentet.

Skulle til å kjøre hjem idag stoppa det på veien batteriet helt flatt! Hva kan det være , dynamo , laderelê eller noe slikt ?

Trodde det først kunne være dynamoreima og stramma den igår men småkjøring igjennom sentrum så stoppa det bare. Har vært å kjøpt et nytt batteri idag siden jeg alikevel skulle ha et nytt og kraftigere batteri pga bilstereo.

Satte i nytt batteri og fikk kjørt bilen hjem men lyser fortsatt så er ingen tvil på at den ikke lader. Siden jeg ikke har så mye erfaring på bil enda. Noen som kan kommme med litt innspill ?

 

 

Mvh Chief_-R-W :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar :)

Har også sjekket at alle sikringer var hele , og det var de.

Det som jeg kan nevne at jeg prøvde å bytte ut sigarett tenneren siden sigarettenheter satt så dårlig og kjøpte ny på biltema for å bytte ut. Men siden det var litt knot å få til tok jeg bare å bøyde metallet inne i tenneren. Men da jeg drev med dette så gikk en 10A sikring men den byttet for var klokken iallefall som hadde mistet spenningen sin.

Så var vel et par dager etter dette skjedde. Men skal prøve tipset ditt før jeg går til innkjøp av dynamo men skal uansett ha bilen på service for å bytte servo og vannpumpereim.

 

 

Chief_R-W :)

Lenke til kommentar

Om du har mulighet til å måle spenningen på batteriet så ville jeg gjort på følgene måte.

Mål batteriet før du stater bilen.

Så starter du bilen og måler igjen.

Da skal det være høyere spenning etter at du har startet.

Tviler på at det er en sikring som er ødelagt da det ikke er noen mellom dynamo og batteri etter min erfaring.

mulig det er dynamoen som er defekt, da kan det byttes børster om de er byttbare.

Eller det kan være likeretteren i dynamoen som er ødelagt. (kan også byttes på noen modeller.)

Mvh Harald

 

Hei.

 

Har i et par dager fått blinkende diode på batteri i instrumentet.

Skulle til å kjøre hjem idag stoppa det på veien batteriet helt flatt! Hva kan det være , dynamo , laderelê eller noe slikt ?

Trodde det først kunne være dynamoreima og stramma den igår men småkjøring igjennom sentrum så stoppa det bare. Har vært å kjøpt et nytt batteri idag siden jeg alikevel skulle ha et nytt og kraftigere batteri pga bilstereo.

Satte i nytt batteri og fikk kjørt bilen hjem men lyser fortsatt så er ingen tvil på at den ikke lader. Siden jeg ikke har så mye erfaring på bil enda. Noen som kan kommme med litt innspill ?

 

 

Mvh Chief_-R-W :)

Lenke til kommentar

Hva slags bil er det?

 

Hvis først lampa begynner og lyse og ting ikke lader er det nok noe snusk inni dynamoen. D+ ledninga sitter på og sikringen er hel siden lampa lyser. D+ ledningen kan jo ha detti av og ligger til gods, men det tror jeg ikke. Sjekk om den sitter på. Den tynne ledningen bak dynamoen. Det kan jo hende...

Ikkeno sikring på ladesiden.

 

Sikkert bare og kjøpe ny dynamo eller regulator hvis du får tak i det..

 

Du kan jo selvsagt måle osv hvis du finner det interesant. Søk på Dynamo på forumet så finner du sikkert 100 forklaringer på hvordan :p

Lenke til kommentar

Ekko Mekker'n: Hva slags bil er det?

 

Du kan demontere børstene fra de aller fleste dynamoer uten den helt store tekniske innsikten. Et verksted vil heller ikke kreve all verden for å gjøre dette. Nye børster vil ligge på rundt 200 - 300,-.

 

Men: fortell hvilken bil du har, og årsmodell.

Lenke til kommentar

Da er bilen i orden :)

Fikk byttet servo og vannpumpe reimhjul samt felles reim til de. Nye børster. Alt ble gjort til 1000kr ink jobb. Deler 750 og 250 for jobb så det må jeg si meg økonomisk fornøyd med.

Men takk for mange svar. En lærer så lenge en lever det er sikkert og visst :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...