Gå til innhold

Guide: Mobilfellene du må unngå i ferien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje litt lurt å skrive at en ikke må glemme å ta +47 hvis en skal ringe hjem fra utlandet. Helt sikkert noen som glemmer sånt ;)

 

Også ett spørsmål. Hvis jeg befinner meg i Frankrike. Og skal ringe til f.eks. taxi. Må jeg da ringe hjem til Norge, også ringe tilbake til Frankrike? Eller fungerer telefonen min som en vanlig fransk telefon i dette tilfellet?

 

Hvis ikke, så kan det være smart å sette opp en liste over alle landskoder.

Endret av FooReXZ
Lenke til kommentar
Gjest Yoshi

Et annet tips er å ikke gjøre som damen på bildet og rulle i sanda med mobilen. Må du ha med mobilen på stranda, så pass på at den er så godt beskyttet mot sand som mulig.

 

Jeg var på stranda en tur, og mobilen lå oppå sekken min mens jeg badet. Da jeg kom tilbake, hadde det blåst sand over telefonen. Det første som skjedde, var at noen sandkorn hadde sneket seg under dekselet rundt skjermen og presset den ned. Jeg har en Sony Ericsson P1i, så da kunne jeg ikke trykke på noe for å f.eks. svare på innkommende anrop. Måtte ta en nål og skrape ut sanda, hoho.

 

Sand er også utrolig kjipt for telefoner med bevegelige deler, som kamskjell- og slide-telefoner.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Jeg mener Vyke skulle vært nevnt i en sånn artikkel, brukt riktig kan det spare folk mye penger.

 

Har en liten skrekkhistorie selv. Var i Danmark rett før påsken, og trengte plutselig å laste ned litt kartdata. For fire-fem år siden tok TnM omkring 75kr/MB så jeg dro den idiotiske slutningen at OC ikke kan ta mer enn det idag. Vel hjemme igjen fikk jeg en hyggelig regning på ~110kr/MB for de 4.3MB jeg lastet ned, altså totalt nesten 500kr. En av landets billigste mobiloperatører er definitivt ikke billig i utlandet, og det tror jeg gjelder over hele linja.

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar

Hvis man lar mobilen ligge oppå sekken er det også stor fare for at man må gå til anskaffelse av en ny mobil da denne fort blir stjålet (spesielt i syden)

 

Mitt tips er å kjøpe sekker med "hemmelige" lommer, eller ta det nesten uovervinnelige skrittet og la mobilen ligge på hotellet, for mange vill dette kanskje være som å legge fra seg en bit av sjela, men da unngår man også at noen fra jobben ringer og ber deg om å svare på no mail etc. Dette er det mest irriterende som finnes når man prøver å slappe av på stranda :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Også ett spørsmål. Hvis jeg befinner meg i Frankrike. Og skal ringe til f.eks. taxi. Må jeg da ringe hjem til Norge, også ringe tilbake til Frankrike? Eller fungerer telefonen min som en vanlig fransk telefon i dette tilfellet?

Hvordan samtalen fysisk blir rutet, og nummerformatet også, kan variere litt. Noen roamingavtaler krever at du ringer med fullt internasjonalt format, andre nøyer seg med nasjonalt format. For å være helt sikker anbefaler jeg at du ringer med internasjonalt format, i Frankrike +33 xxx xxx xxx.

 

Noen, blant andre OneCall, har en helt spesiell løsning for å ringe når du er i utlandet. Jeg husker ikke helt hvordan, men det er no' greier med *# og vent på tilbakering. Se heller hjemmesida deres.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...