Gå til innhold

Ferdig array eller liknende med norske byer?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Holder på med et script, og i sammenheng med dette skulle jeg gjerne hatt et array (eller liknende) med liste over Norske byer. Skulle tro dette finnes, i og med at det er mange sider som har slike lister i SELECT forms når man skal registrere bostedet sitt. Har prøvd å søke på google, men klarer ikke helt å finne ut hva det riktige søkeordet kan være.

 

Er forresten usikker på om dette var riktig kategori å poste dette tema i, så beklager om det ble feil.

 

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det nærmeste jeg kommer er http://www.ssb.no/kommuner/komkatfylkesvis.html som er en oversikt over kommuner (med kommunenummer som ikke har noe som helst med postnummer å gjøre). I de fleste tilfeller så vil dette være nøyaktig nok.

 

Siden jeg er så snill som jeg er så omgjorde jeg disse dataene til to MySQL-tabeller for deg.

 

For å importere disse bruker du følgende kommando fra kommandolinjen

mysql -u brukernavn -p databasenavn < kommunedatabase.txt

 

I php så kan dette hentes ut ved f.eks å spørre

SELECT fylke.navn, kommune.navn FROM kommune JOIN fylke ON kommune.fylke_id = fylke.ID

 

eller for å lage en cache i en matrise (array):

 

<?php
$query = "SELECT ID, navn FROM fylke ORDER BY navn";
$fylke_result = mysql_query($query) or die(mysql_error()." in query '$query'\n");
while($fylke = mysql_fetch_array($fylke_result, MYSQL_ASSOC))
{
	$query = "SELECT navn FROM kommune WHERE fylke_id = {$fylke['ID']} ORDER BY navn";
	$kommune_result = mysql_query($query) or die(mysql_error()." in query '$query'\n");
	while($kommune = mysql_fetch_array($kommune_result, MYSQL_ASSOC))
	{
		$kommuneliste[$fylke['navn']][]=$kommune['navn'];
	}
}
?>

 

Dette kan da hentes ut f.eks ved

<?php
  echo "Telemark fylke inneholder disse kommunene:\n";
  foreach($kommuneliste['Telemark'] as $kommune)
  {
   echo "$kommune, ";
  }
?>

 

Merk at SSB har en klausul for kopiering og fremstilling/videreforedling av materialet som har opphav fra dem.

Statistisk sentralbyrå gir tillatelse til at materiale på dette nettstedet (tekst, statistiske tabeller og figurer) fritt kan lagres elektronisk, skrives ut, mangfoldiggjøres og videreformidles. Tillatelsen forutsetter henvisning til kilden stoffet er hentet fra (kilde: Statistisk sentralbyrå). Kildehenvisning skal angis i direkte tilknytning til hver tabell og figur som benyttes.

 

Merk: Filen bruker UTF-8 tegnkode

kommunedatabase.txt

Endret av BlueEAGLE
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...