Gå til innhold

– Europeere ser på skytespill som «onde» (Multi)


Anbefalte innlegg

Mens "Generic Sport [årstall]" er ofte en stor slager på denne siden av dammen.

 

På samme måte som Madden #897346512448 selger et par millioner eksemplarer i USA, mens resten av verden ignorerer den serien.

 

Uansett, jeg tror ikke Europeere ser på FPS-spill som onde, men vi har kanskje litt høyere krav til hvilke FPS-spill vi vil spille? Personlig synes jeg egentlig den sjangeren mistet mye av sjarmen etter Blood, Shadow Warrior og Duke Nukem 3D, i og med det var de siste virkelig bra FPS-spillene som blandet inn humor og popkultur-referanser fremfor å prøve å være så beinharde og realistiske som mulig (Serious Sam-spillene var OK, men ble fort veldig ensformige, og Blood 2 var skrot).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har aldri hatt for mye til overs til skytespill, utenom Ratchet & Clank-serien, som gir deg litt heftigere våpen enn en liten submachine og nykommeren MGS4, men der er skytingen satt til 2.prioritet.

 

Som nevnt over, er nok vi europeere mer glade i en god story en å nå en million brukte patronhylser. Men mulig det har noe med at vi i likhet med japanerne har hjernekapasitet til å holde styr på over 12 historie-elementer pr spil...som Bromlexl skrev i tråden om GT-anmeldelsen av MGS4 som fikk 8.7 i story mot Halo 3's 9.5:

 

MGS: ??? complicated ???

Halo : You're this hero who saves the universe from bad aliens, using all these cool guns, pieew pieew...it's awsome.

 

Som vi ser i skytespill, så er historien for det meste "Å nei, monstre! Vi må drepe dem for å redde verdenen!" eller i noen tilfeller "skyt på alt som ser ut som det rører på seg". Derfor foretrekker jeg heller JRPG'er, med sinnrike kampsystemer og hisatorier påpyntet med ørten elementer. Gleder meg sykt til FFXIII og FFvXIII :D

 

PS: Jada jada, MGS4 vs Halo 3 = PS3 vs 360, ferdig med den saken!

Lenke til kommentar

tror han bommer litt med onde, han henger seg opp i hva sensur organene i ulike land mener, dette har ingen sammenheng med hva folk liker. sensuren i enkelte land som tyskland er veldig opphengt i vold, på samme måten som amerikanske er sykelig opptat nakenhet til og med nakene pupper, noen som knapt ville hatt noen betydning for sensuren i europa.

Så det er andre årsaker, foretrekker rpg eller strategi selv.

Lenke til kommentar

Hehe, vi i europa har vært døpt i krig gjennom århundrer... kanskje vi har bare blitt litt lei all volden? :p Var pinadø på tide ialtfall...

 

Uansett, mitt argument er at jeg blir "litt" lei det samme skitet man må befinne seg i hver gang et nytt FPS spill lanseres. "Jeg er en spesial/topptrent uber soldat i spissen av USAs hær, med all vår lands makt og teknologi i ryggen. Jeg er dekket med superplastfolie som kan motstå fiendens atom-granater, og spiser kinesere til frokost, japser til lunsj, og russere til middag... fremdeles har jeg tid og krefter til å ta meg et aftenbad i frysende kaldt vann i, tja... en time høres greit ut".

Lenke til kommentar
Tmrk: Det var "stor releasefest" med "kjendiser" her i Norge også, med blant annet Aylar, Andreas Torkildsen og sydhavskongene i Madcon... he he.

Både Thorkildsen og Madcon er jo spillere selv.

Thorkildsen spiller Online ganske ofte, og Madcon gutta nekter jo ikke akkurat for at de spiller.

Disse er folk som ikke akkurat trenger noen overtalelse for å bli med på noe sånt.

 

I statene derimot er det jo budsjetter på flere millioner kroner for å reklamere spill osv.

Ganske stor forskjell.

Lenke til kommentar

Vel blir litt vanskelig å diskutere rundt listen over de mest solgte spillene i Europa, når man ikke har den Amerikanske å sammeligne med. Men jeg tror at mye har med en "friere" våpen lov i USA, som fører til at folk flest blir mere våpengale og intereserer seg mer for realismen ved våpen osv.

 

Når jeg ser på listen så slår det meg at kasnkje det er et bredere spekter av spiller i Europa når det gjelder alder? For mange av de spillen på listen er vel typisk spill for de litt yngre eller litt eldre, ikke bare 13-22.

Lenke til kommentar

Amerikanere er gale. Enkelt og greit.

 

Fotballspill spesielt har jeg stussa over... En jeg bodde med (ellers en trivelig og grei gutt) spilte det samme generiske fotballspillet på PS2 i 13-15 måneders tid. Så kjøpte han den nye versjonen. Og spiller det sikkert fortsatt. Hvordan går det ann?!

 

Selv foretrekker jeg vestlige RPGs for tiden. FPSene er bare kjedelige ting som pusher skjermkort.

Endret av the_ruthless
Lenke til kommentar
Hehe, vi i europa har vært døpt i krig gjennom århundrer... kanskje vi har bare blitt litt lei all volden? :p Var pinadø på tide ialtfall...

 

Uansett, mitt argument er at jeg blir "litt" lei det samme skitet man må befinne seg i hver gang et nytt FPS spill lanseres. "Jeg er en spesial/topptrent uber soldat i spissen av USAs hær, med all vår lands makt og teknologi i ryggen. Jeg er dekket med superplastfolie som kan motstå fiendens atom-granater, og spiser kinesere til frokost, japser til lunsj, og russere til middag... fremdeles har jeg tid og krefter til å ta meg et aftenbad i frysende kaldt vann i, tja... en time høres greit ut".

 

veldig godt oppsummering av noen tanker jeg også hadde :D

 

enig; "IAmBored" jævlig merkelig at brain training skulle ligge øverst :S så må jeg si at jeg liker skytespill langt bedre enn sportsspill generelt... Sportspill har så lav underholdningsbar at det er helt kvalmt, med nye releases hvert år :p

 

som nintendo sikkert fant ut med nintendogs (og maxis med sims), kundegrunnlaget for mer avslappede spillopplevelser er utrolig stort! og braintraining tror jeg har vært innom alt av "husmorblader" og lignende trykkverk.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...