Gå til innhold

– Europeere ser på skytespill som «onde» (Multi)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan det ha noe med 2. verdenskrig og andre konflikter å gjøre? Nå er jo vi som utgjør den europeiske spillkulturen for unge til å ha opplevd WW2. Men dette har jo utvilsomt preget vår kultur. Amerikanerne har jo tross alt levd i en ganske skjermet verden hva krig angår. De sender soldatene sine ut av landet for å kjempe, men de har aldri opplevd å få byene sine teppebombet. Her i Europa trenger vi ikke å spole tiden langt tilbake før vi ser resultatet av krigshandlinger og våpenbruk (Bosnia osv).

 

Kanskje dette er er grunnen til at vi ikke klarer å glorifisere vold og våpenbruk i like stor grad som amerikanerne?

Lenke til kommentar
Hehe, vi i europa har vært døpt i krig gjennom århundrer... kanskje vi har bare blitt litt lei all volden? :p Var pinadø på tide ialtfall...

 

Det var vel egentlig USA som ble døpt i krig? Landet ble jo grunnlagt et sekund før en blodig krig, fortsatte med en borgerkrig neste århundre (pluss mye bråk med Mexico), og har egentlig kjørt på med krig etter det.

Lenke til kommentar

Jeg elsker spill med blod og gørr og slåssing og skyting etc - spill der man kan drepe flest mulig folk på råest mulig måte på kortest mulig tid = elsk.

 

Jeg hater sportsspill (med unntak av visse bilspill) - jeg liker heller ikke wii - det blir for barnslig for meg.

 

Voldelige spill er de mest tilfredstillende spillene for min del - savner laaaange FPS spill - skulle ønske det kom et som tok mer enn 10 timer å spille gjennom (uten at det er et rollespill med inventory/skills etc).

Lenke til kommentar
Hehe, vi i europa har vært døpt i krig gjennom århundrer... kanskje vi har bare blitt litt lei all volden? :p Var pinadø på tide ialtfall...

 

Det var vel egentlig USA som ble døpt i krig? Landet ble jo grunnlagt et sekund før en blodig krig, fortsatte med en borgerkrig neste århundre (pluss mye bråk med Mexico), og har egentlig kjørt på med krig etter det.

 

Nja, men poenget er vel heller at USA ikke har hatt noen egentlige krigshandlinger på egen jord siden borgerkrigen (vel, de hadde jo Pearl Harbour-angrepet da, men det blir en digresjon), de har stort sett konsentrert seg om å intervenere i konflikter i andre land/på andre kontinenter, så de har ikke hatt krigens brutale virkelighet like tett innpå seg som det Europa har hatt, med bl.a. WWII, krigen i Bosnia-Hercegovina, konflikten mellom Russland og Tsjetsjenia etc., og har dermed kanskje ikke helt samme forhold til krigens brutale virkelighet som det Europeere har?

Lenke til kommentar

En annen ting som gjør at jeg blir mindre interessert, er at stort sett alle amerikanske skytespill med "realisme" i fokus går ut på å meie ned onde muslimer eller andre "utlendinger". Dette er jo selvsagt fiendebildet spillene må ha for å selge i USA, men det er så utrolig forutsigbart, uoriginalt og lite engasjerende med slike plott for opplyste europeere..

 

Gi meg Call of Duty Iraqi defense, så skal jeg kjøpe med en gang!

Lenke til kommentar

Noen som aner hvordan populariteten på Operation Flashpoint var i statene kontra Europa? Spillte bare LAN og SP selv, men har fått inntrykk av at ganske mange i Europa spillte det.

 

Om noe kan kalles en dyp og tung FPS så må det vel være OFP serien!

Lenke til kommentar

"Then there's the other issue that Crytek wants to deal with: piracy. Yerli noted that for every copy of Crysis sold there were as many as 20 copies that were pirated. It's obviously a touchy issue with them, especially since quite a number of those pirating the game are willing to spend money to upgrade their machines"

 

Viss dem selger ett spill av Crysis vil det bli piratkopiert 20 kopier..

Og til dere som sier Halo 3 ikke solgte bra, men da kan jeg si Crysis solgte litt over 1 million på en plattform (PC) mens Halo 3 som er kun til 360 har solgt over 7 millioner, store forskjeller vil jeg si...

 

Men alt i alt så syter den i Crytek att vi europeere er onde fordi ikke vi kjøpte så mye Crysis av dem att dem blir litt smålei seg og må slippe ut frustrasjon all the way!

Lenke til kommentar
Noen som aner hvordan populariteten på Operation Flashpoint var i statene kontra Europa? Spillte bare LAN og SP selv, men har fått inntrykk av at ganske mange i Europa spillte det.

 

Om noe kan kalles en dyp og tung FPS så må det vel være OFP serien!

 

så var den også utviklet av ett europeisk firma iirc, og foregikk på ett sett fiktive europeiske øyer, parkert midt i en kald krig trefning mellom nato og sovjet.

 

og du var ikke noen super-soldat, bare en standard stakkar som om han fikk en kule i beinet måtte krype til han forblødde...

 

alt i alt, mer en simulator som kunne gå ned på soldat-nivå den en fps etter den vanlige oppfatningen.

 

men ja, virkelig knall å leke seg med. spesielt med den lettfattelige karteditoren.

 

ingenting er som å stable en gjeng venner inn i en virtuell drabant for å kjøre hodestups opp mot en gruppe panservogner på fiendens side ;)

Lenke til kommentar
In conclusion: Amerikanere er dumme, våpenglade folk som får mye mer glede av å skyte på folk i spill enn det vi Europeere er. Ergo, vi er langt mer intellektuell enn dem! ;) Men seriøst, jeg tror faktisk det.

Er det ikke sånn at kloke mennesker vet, mens dumme tror?

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
In conclusion: Amerikanere er dumme, våpenglade folk som får mye mer glede av å skyte på folk i spill enn det vi Europeere er. Ergo, vi er langt mer intellektuell enn dem! ;) Men seriøst, jeg tror faktisk det.

Er det ikke sånn at kloke mennesker vet, mens dumme tror?

 

Det er nok omvendt.

 

Uansett, jeg er også redd for at mine første tanker tenderer mot å tenke at amerikanere f.eks. er mer påvirkbare hva f.eks. reklame, kulhet, tøffhet osv angår.... vanskelig å si hva som skulle være grunnen til dette men... er jo selvsagt flere faktorer inne i bildet her som kan avgjøre. Kommer raskt på flere...

 

Det må nok en grundig undersøkelse til for å få noe svar på dette...

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

syns ikke skyte spill er onde, men en del av de som har kommet i det siste(vegas 1 & 2, and alle sci-fi skyterne er kjedelige og dårlige)

 

men andre skytespill som Strangehold, the punisher, brothers in arms ect. er fine

Brothers in Arms og Vegas er helt like spill da! Hvorfor er det ene dårligere enn det andre?

 

Det er lettere for amerikanere å like spill som er lagd av amerikanere med amerikanere i hovedrollene. Crysis handler jo om amerikansk militær, samme med Call of Duty (sammen med britiske), Battlefield osv.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...