Gå til innhold

Står mellom HF10, HF100 og HV30


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg skal ha meg nytt videokamera, og etter å ha lest gjennom diverse tråder her har jeg funnet tre kamera som frister veldig. To av disse bruker minnekort, mens det siste bruker tape. Har hørt at tape skal gi best kvalitet, men hvor stor er forskjellen kontra minnekort, egentlig?

 

Spørsmål blir vel heller om det er noen kvalitetsforskjell etter man har redigert videoen på PC?

 

Slik jeg ser det høres det digg ut med minnekort fordi da har jeg stor lagringsplass, lett å overføre filene til PC også at det går kjappere å filme (altså fra jeg ser noe jeg vil filmer til jeg er i gang med å filme). Tape kjenner jeg ikke så godt til, så derfor lurer jeg å hva jeg skal velge.

 

Jeg er ganske mye på akkurat dette, så forklar gjerne enkelt :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvor stor er forskjellen kontra minnekort, egentlig?

Spørsmål blir vel heller om det er noen kvalitetsforskjell etter man har redigert videoen på PC?

forskjellen er marginal. hdv kan sikkert være bedre på noe pga sin reduserte kompresjon, kanskje i panoreringer, mens avchd kan virke skarpere pga bedre horisontal oppløsning.

derfor lurer jeg å hva jeg skal velge.

kjøpte hv20 i fjor vår, det er et topp kamera, men skulle jeg shoppet i år hadde det blitt

hf100 det er bombesikkert. for min type filming, typisk mange korte snutter, hvor mye blir bare tøys, egner flashminne seg langt bedre. når kvaliteten på de to formatene er så nær som

de nå er, ser jeg ingen grunn til å holde på tape. kameraet blir mindre og lettere, du kan slette dårlige scener, minnebrikkene tar omtrent ingen plass og er svært robuste. du kan filme på de om og om igjen uten fare for datatap. greit nok, å skrive ut redigert film tar evigheter nå, men dette vil løse seg om få år.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Heisan

 

Skal kjøpe meg et kamera nå, og har falt på disse 3 modellen som tråden handler om.

 

HF10, HF100, og HV30. nå kommer det straks en som heter HG20 også. Har lest mye i trådene her og skjønt at opptak til harddisk ikke er å anbefale. At det er opptak på tape eller flashminne som gjelder.

 

Pga pris så kommer jeg til å velge HF 100 fremfor HF10, da det er samme kamera bare at HF10 har 16 GB integrert minne som man betaler kr 1500 ekstra for.

 

Kommende modell HG20 er jo en kombinasjon av harddisk og flash minne. Så siden harddisk ikke er så aktuelt så faller vel denne vekk også.

 

Valget ser da ut til å stå mellom HF100 flashminne, eller HV30 med tape. Jeg er 34 år har 2 barn så blir mye familie filming. Foreløpig så strekker ikke tiden så mye til til videoredigering, men ville vært morsomt på sikt. Hvis jeg skal prøve meg nå så har jeg en Macbook Pro 2,4 GHz, 2 Gb minne så tror den bør takle videredigerin. Kanskje bare oppgradere til 4 gb minne....

 

Så da lurer jeg på deres erfaringer her. Skal jeg velge Canon HF100 eller Canon Hv30?

Lenke til kommentar
Heisan

 

Skal kjøpe meg et kamera nå, og har falt på disse 3 modellen som tråden handler om.

 

HF10, HF100, og HV30. nå kommer det straks en som heter HG20 også. Har lest mye i trådene her og skjønt at opptak til harddisk ikke er å anbefale. At det er opptak på tape eller flashminne som gjelder.

 

Pga pris så kommer jeg til å velge HF 100 fremfor HF10, da det er samme kamera bare at HF10 har 16 GB integrert minne som man betaler kr 1500 ekstra for.

 

Kommende modell HG20 er jo en kombinasjon av harddisk og flash minne. Så siden harddisk ikke er så aktuelt så faller vel denne vekk også.

 

Valget ser da ut til å stå mellom HF100 flashminne, eller HV30 med tape. Jeg er 34 år har 2 barn så blir mye familie filming. Foreløpig så strekker ikke tiden så mye til til videoredigering, men ville vært morsomt på sikt. Hvis jeg skal prøve meg nå så har jeg en Macbook Pro 2,4 GHz, 2 Gb minne så tror den bør takle videredigerin. Kanskje bare oppgradere til 4 gb minne....

 

Så da lurer jeg på deres erfaringer her. Skal jeg velge Canon HF100 eller Canon Hv30?

 

Se på www.camcorderinfo.com

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...