Gå til innhold

Kjøp av mineral olje


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg er på jakt etter et relativt stort kvanta med mineral olje(60-80 liter). Det skal ikke brukes i en motor, så det er selve oljen jeg trenger.

 

Det eneste kravet mitt er at oljen er helt blank. Noen som vet hvilke typer av mineral olje som er det, og hvor jeg får tak i det?

 

Blank, som i gjennomsiktig?? Da tror jeg hydraulikkolje er det nærmeste du kommer. Leveres på 10 eller 20-literskanner eller 200-litersfat. Fås kjøpt på f.eks. Felleskjøpet, AK-maskiner, Eikmaskin etc. Enkelt sagt, hos alle landbruks- eller anleggsmaskinforhandlere/verksteder.

Lenke til kommentar
Blank som i gjennomsiktig ja. Det er egentlig viktig.

 

Det jeg er ute etter er en olje som ikke leder strøm, på noen måte, slik at jeg kan senke elektronikkdeler i væsken, slik som det er gjort på dette bildet: http://www.pugetsystems.com/gfx/submersion...ubmerged002.jpg

 

 

Er mineralolje og syntetisk olje det samme?

 

Så du skal "oljekjøle" pc'en, altså, eller noe sånt? :) Har oppfattet det slik at det finnes en spesiell transformatorolje, som e-verkene bruker på sine transformatorer, som sikkert hadde vært midt i blinken -men jeg aner ikke om den er blank eller farget..

 

Mineralolje er destillert fra råolje, mens syntetisk er, ja, nettopp, syntetisk (altså "kunstig") framstilt. Tror ikke det har noe å si verken for farge eller ledningsevne, som altså er de to tingene som er viktig for deg.

 

Men som sagt, vanlig hydraulikkolje er blank som vann, omtrent. Det finnes også en annen, miljøvennlig, biologisk nedbrytbar hydraulikkolje, som jeg ikke kjenner nærmere til utseendet på..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Naboen min fylte badekaret med soya-olje og la pcen oppi der. Koster vell 10 kroner literen.

Vel da blir det fort mugg i det badekaret :p

 

Biltema, kjære venn. De selger 20l kanner.

 

Finner det ikke i katalogen jeg, kan du finne en link evnt. under hvilke navn det står ?

Hydraulikkolje hadde vært tingen for meg da da den er flytanes ned til -39oC, men det vil koste meg 4000,- å fylle en 100l fryser :(

 

Har lest at vanlig mineral olje fryser rundt -15oC, noen som vet noe mer ?

Rødsprit leder det ? (som en blanding så det ikkke fryser.) evnt. et annet mer passende og billigere alkohol.

Endret av The Ghost
Lenke til kommentar

Tenker høyt her nå, hva med glykol som brukes i kjølevæske? Tåler -35c ved 50% blanding med vann. Glykol er forresten gitfig, men hva er ikke det :p Aner ikke om det leder strøm eller hvordan det er mot de forskjellige delene som er i pcen. Utfordringer er å få taki den i ren form, de som brukes i kjølevæske er jo stort sett tilsatt farge.

Endret av trra
Lenke til kommentar
Hydraulikkolje hadde vært tingen for meg da da den er flytanes ned til -39oC, men det vil koste meg 4000,- å fylle en 100l fryser :(
Trenger ikke å fylle hele fryseren. Kan sette kabinettet ned i fryseren og fylle det med olje.

 

Edit: Eller et kombiskap med en liten fryser øverst. Den trenger ikke så mange liter for å fylles.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

vel kombiskapet blir for lite til å romme alt i en PC utenom HD og optiske enheter ...

 

Også tregner jeg ikke et kjøleskap pluss at det skal se litt ordenlig ut, men om jeg lager en forsegling over komponentene og litt inn fra veggen av tynt metall blir det ikke så mye olje å fylle ;)

 

Noen som vet noen stede å se etter brukt frysebox ?

 

Bruktmarked er nede, ikke noe passende på qxl, finn eller netthandelen, elkjøp har doh et billig et til 999,- som de aldri får inn ...

Lenke til kommentar

vel fryser ikke, men blir veldig gromsete og tykk flytene, om det brukes i biler kan det godt hende det er blitt blandet ut og/eller at biler produserer nok varme til at den holder seg flytene, ofte vansklig å starte bilen når det er kaldt ute, ikke at det behøver å ha noe med olje å gjøre da :p

 

Hadde forsatt vært fint med et produkt nummer eller link på de 20L kannene med mineral olje haggbard

Endret av The Ghost
Lenke til kommentar
vel fryser ikke, men blir veldig gromsete og tykk flytene, om det brukes i biler kan det godt hende det er blitt blandet ut

 

Kjører man bil i kaldt vær, så bruker man olje beregnet for lave temperaturer. Den er tynn og fin selv i minus 20. (Og blandes ikke ut med noen ting.)

 

At folk får startproblemer i uvant kulde skyldes for det meste dårlige batterier.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Hva du enn kjøper, finles HMS-databladet!

Transformatorolje er såvidt jeg vet grusomt kreftfremkallende.

 

Tror Toms Hardware brukte soyaolje. Olivenolje var uegnet av en eller annen grunn.

 

Jeg tror ikke Biltema sin mineralolje er klar. Jeg tror den er brun, men det er lenge siden, så jeg husker ikke.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...