Gå til innhold

Hardwarekaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Ekstern HDD for backup av bilder etc. Ser for meg rundt 1-2TB, kanskje mer viss prisen er rett.
Hva anbefaler dere evt hva bør jeg holde meg unna?
Hvordan er evt holdbarheten på ekstern SSD? Kan den ligge feks 3-4år uten problem?

* 1-2TB

* Pris, vil som alle andre, betale minst mulig



(gidder ikke å lage nye tråd på dette viss jeg kan få svar her kjapt)

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar
56 minutes ago, sveibuen said:

Ekstern HDD for backup av bilder etc. Ser for meg rundt 1-2TB, kanskje mer viss prisen er rett.
Hva anbefaler dere evt hva bør jeg holde meg unna?
Hvordan er evt holdbarheten på ekstern SSD? Kan den ligge feks 3-4år uten problem?

* 1-2TB

* Pris, vil som alle andre, betale minst mulig



(gidder ikke å lage nye tråd på dette viss jeg kan få svar her kjapt)

Jeg vil da anbefale Jottacloud :p

Ekte backup, uten å tenke på at usbkontrolleren på eksterne harddisken kan ryke :p Rask og norsk tjeneste :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det bør være uaktuelt med SSD til kald lagring av backup. Husk at SSD-er er avhengige av strøm for å gi stabil og trygg lagring av data over tid. Måneder/år uten strøm er ikke lurt. Kan godt hende det går bra, men det er for dumt å gamble på det når man istedet kan velge rett teknologi.

Harddisker er noe herk, men det er i det minste relativt trygt å bruke de til kald lagring, og alle de normale ulempene er velkjente og håndterbare. Pass på at du velger en ekstern harddisk der det er mulig å nå fram til en ren sata-harddisk ved behov. usb-broen kan ryke når som helst, og man har litt større kjangse for å få tak i dataene igjen på disker der man kan koble vekk den og gå rett på sata.

"Ubegrenset" skylagring er tvilsomme greier. Skal man få til det med flere TB utnyttbar kapasitet for nesten ingenting så må *noen* betale for det. Misbruk av gsuite fungerer helt til Google går seg og sletter alt. Superbillige løsninger ellers kan være tvilsomme.

Selv bruker jeg Amazon Glacier. $4-5 i måneden for ~750GB. Lokal kryptering og automatisert backup med MSP360/Cloudberry. Veldig grei løsning alt i alt.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Jann - Ove said:

Det bør være uaktuelt med SSD til kald lagring av backup. Husk at SSD-er er avhengige av strøm for å gi stabil og trygg lagring av data over tid. Måneder/år uten strøm er ikke lurt. Kan godt hende det går bra, men det er for dumt å gamble på det når man istedet kan velge rett teknologi.

Harddisker er noe herk, men det er i det minste relativt trygt å bruke de til kald lagring, og alle de normale ulempene er velkjente og håndterbare. Pass på at du velger en ekstern harddisk der det er mulig å nå fram til en ren sata-harddisk ved behov. usb-broen kan ryke når som helst, og man har litt større kjangse for å få tak i dataene igjen på disker der man kan koble vekk den og gå rett på sata.

"Ubegrenset" skylagring er tvilsomme greier. Skal man få til det med flere TB utnyttbar kapasitet for nesten ingenting så må *noen* betale for det. Misbruk av gsuite fungerer helt til Google går seg og sletter alt. Superbillige løsninger ellers kan være tvilsomme.

Selv bruker jeg Amazon Glacier. $4-5 i måneden for ~750GB. Lokal kryptering og automatisert backup med MSP360/Cloudberry. Veldig grei løsning alt i alt.

Google har noe system som sjekker noen hashes elns etter kjent piratmateriale, lagrer du legit data så sletter de det ikke, du får forøvrig varsel før de gjør noe som helst.

Eneste begrensningen er vel 750GB pr uke elns pr bruker.

Lenke til kommentar

Nei.

100% unyttig statistikk selv når man skal kjøpe 3.5" harddisker. Backblaze-statistikken er ren markedsføringsbullshit og kun gyldig dersom du har dusinvis av disker i samme "helt feil" tortur-lignende forhold som det backblaze opererer med, altså billige forbrukermodeller i helt feil oppsett og alt for høy tetthet i forhold til hva diskene er beregnet for.

Som sagt, se etter noe der diskene faktisk er sata, med separat usb-sata bro. Jeg gidder ikke google det for deg, men det er den ene tingen det kan være greit å se etter.

Sett bort fra det, så er det ikke noen vits i å spekulere for å finne en "bedre" disk, samtlige harddisker er upålitelig ræl, aldri stol på de. (Altså hold deg til planen om harddisk *og* skybackup.)

(Det er mulig å finne "bedre" harddisker når man skal ha store raid-array og/eller dusinvis av disker i samme chassis, da i form av lavere URE/unrecoverable read error-frekvens, og høyere vibrasjonstoleranse.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Jann - Ove said:

Nei.

100% unyttig statistikk selv når man skal kjøpe 3.5" harddisker. Backblaze-statistikken er ren markedsføringsbullshit og kun gyldig dersom du har dusinvis av disker i samme "helt feil" tortur-lignende forhold som det backblaze opererer med, altså billige forbrukermodeller i helt feil oppsett og alt for høy tetthet i forhold til hva diskene er beregnet for.

Som sagt, se etter noe der diskene faktisk er sata, med separat usb-sata bro. Jeg gidder ikke google det for deg, men det er den ene tingen det kan være greit å se etter.

Sett bort fra det, så er det ikke noen vits i å spekulere for å finne en "bedre" disk, samtlige harddisker er upålitelig ræl, aldri stol på de. (Altså hold deg til planen om harddisk *og* skybackup.)

(Det er mulig å finne "bedre" harddisker når man skal ha store raid-array og/eller dusinvis av disker i samme chassis, da i form av lavere URE/unrecoverable read error-frekvens, og høyere vibrasjonstoleranse.)

 

Dette er din mening... Det glemte du å skrive ;)

 

Har selv hatt noen hundre terrabyte i raid-6 og det er ikkje tvil om at hitachi/hgst er konge på levetid. Jeg har også vært svært fornøyd med noen dusin Seagate 4TB disker.
Legendene i huset er Hitachi/hgst 3TB :p

 

Dine påstander er like "jalla" som vannkjølinga di som stadig lekker...

Endret av Nizzen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, det er ren fakta at backblaze-tallene har begrenset verdi.

Anekdotiske historier er ikke nok for å si noe betydningsfult om harddiskpålitelighet. Det må til hundrevis/tusenvis av disker i kontrollerte forhold for å gi statistikk som har noen verdi. Backblaze presser bevisst grensene for fysiske forhold for diskene, og velger bevisst å kjøpe inn de billigste diskene de finner på ulike vis, blant annet med hamstring av eksterne disker på tilbud.

Amazon, Google, Microsoft, eller tilsvarende store skyleverandører, som gjør ting etter boken, og kjøper inn disker som faktisk er ment til slik bruk... kunne gitt oss tall som har verdi, og uten enorme feilkilder ala Backblaze. Men hvorfor skulle de det. (Og motsatt - hvorfor gjentar Backblaze publisering av unyttig statistikk - det er markedsføring, og for å skape mindshare - de vil at du skal tenke på de som et alternativen den dagen du skal ha billig skylagring.)

Det kan selvfølgelig hende at enkeltmodeller er helt håpløse, og det er noe som kan vises i etterkant, både i form av anekdotiske historier på nett, og i backblaze om de *tilfeldigvis* kjøpte inn den modellen. Men det sier absolutt ingenting om holdbarhet for andre modeller fra samme produsent fremover i tid.

At tallene til Backblaze har begrenset verdi er ikke en påstand, det er fakta. For å innse det, så holder det med normal kunnskap om maskinvare, hvordan feil arter seg, og hvordan god statistikk registreres og brukes.

De to spesifikke momentene for "bedre" harddisker til bruk i større skala er klart dokumenterte, og det er bare å sammenligne dataarkene fra ulike typer disker, konsument / prosumer / enterprise for å se at det rent faktisk er målbare tall som gjør enkelte disker bedre til slik bruk. (Og som er stort sett irrelevante ellers.)

Den andre "meningen" jeg legger fram - at harddisker er noe upålitelig ræl... er det virkelig kontroversielt? Aldri stol på en enkelt harddisk.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Har Komplett gjort en feil? Sendte inn et 2x8GB, 3000MHz, CL15 kit som ikke fungerer og de sender et 2x16GB, 3200MHz, CL16 kit tilbake? 200Mhz oppgraderingen fikk jeg beskjed om men ikke dobbel mengde ram

Edit: Ser nå at de ikke har noen andre dominator kit som er 16GB i utvalget

Endret av VegardBS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...