Gå til innhold

Drammen i natt - Tyrkere som kjører rundt og tuter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor er de ikke norske?

 

En del innvandrere i Norge, blandt dem mange tyrkere, er norske når det passer dem, når det er noe å tjene på det. Resten av tiden har de ingen nasjonalfølelse eller tilknytning, og slike episoder viser oss hvor lojaliteten virkelig er.

 

Jeg sier ikke at alle innvandrere i Norge skal holde med det norske fotballandslaget. Jeg ber bare om at de, og venstresiden, slutter å bullshit'e alle oss andre ved å hevde at noen er norske fordi de har statsborgerskap.

Lenke til kommentar

Helt enig, man kan ha norsk statsborgerskap og et annet lands nasjonalfølelse. I USA i 2006 opplevde jeg for eksempel at amerikanere av italiensk/tysk/engelsk/osv bakgrunn heie på sine "bakgrunnsland" i fotball VM.

 

Denne tendensen med "delt lojalitet" vil naturligvis være sterkest hos første og andregenerasjonsinnvandrere, og enhver som benekter det lever i sin egen drømmeverden.

Lenke til kommentar

Er det noen som benekter det da? Spørsmålet er om det er noe problem. Så lenge de bor i og skatter til Norge og følger norske lover og regler, hva er poenget med å konvertere til "norskdommen"?

 

En av mine amerikanske kunder er engelskmann, en kollega i Australia er nederlender, med kone fra Asia. Jeg har aldri hørt noen lage en sak ut av at de ikke heier på USA i fotball-VM. De regnes av sine venner og forretningsforbindelser som engelskmann og nederlender, og ingen ser noe nedsettende ved det.

 

Jeg har bodd i Bergen i 14 år. Det tok nesten 10 før jeg regnet Brann som "mitt" fotball-lag. Jeg snakker fortsatt Oslo-dialekt og regner fortsatt Oslo som min hjemby. Det er ingen som lager en sak ut av det heller.

 

Det gjør man heller ikke med vestlige innvandrere til Norge. Jeg kjenner svensker som har bodd i Norge i 50 år og fortsatt snakker svensk og heier på IFK. Helt greit det. Det er først når innvandrere kommer fra ikke vestlige kulturer at dette merkelige kravet om at de skal "bli norske" dukker opp.

 

Hva slags "lojalitet" er det snakk om? Vi er da ikke i krig med Tyrkia, så hvorfor er det galt om de er glade når fødelandet går til kvartfinalen i EM?

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Er det noen som benekter det da? Spørsmålet er om det er noe problem

 

Det er dette jeg vil frem til. Det ER folk som benekter at en innvandrere er en innvandrer og har splittet lojalitet. Jeg er selv fra en familie av innvandrere men annser meg selv som norsk fordi jeg ikke har noen tilknytning til mitt andre hjemland foruten etnisitet.

 

Og nei, det er ikke noe problem. Skulle bare ønske folk kunne være ærlige. Istedet klikker de i vinkel når noen påstår at folk i burka og talibanhatt som tilber krigsguden Allah og ønsker demokratiet til helvete ikke er skikkelige nordmenn.

 

Nasjonalitet og nasjonalånd er ikke bare et statsborgerskap, det er en... ja, en *følelse*. Statsborgerskap er i all hovedsak bare et papir.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...