Gå til innhold

Fringe - Alle sesonger (USA-sendetid) - Generell diskusjon


Anbefalte innlegg

Jeg er en vanvittig stor fan av LOST.

Jeg har aldri sett X-files.

Jeg har kun sett den første episoden av FRINGE.

 

Jeg syntes første episoden av Fringe var ganske kjedelig! Utenom "oi! der er han fyren fra the Wire og Lost!", så kommer jeg egentlig ikke på noen særlig kule øyeblikk heller :p

 

Bør jeg gi serien flere sjanser, eller skal jeg liksågodt stoppe her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er en vanvittig stor fan av LOST.

Jeg har aldri sett X-files.

Jeg har kun sett den første episoden av FRINGE.

 

Jeg syntes første episoden av Fringe var ganske kjedelig! Utenom "oi! der er han fyren fra the Wire og Lost!", så kommer jeg egentlig ikke på noen særlig kule øyeblikk heller :p

 

Bør jeg gi serien flere sjanser, eller skal jeg liksågodt stoppe her?

 

skal si meg enig, hurtigspolte meg nesten gjennom første episode, men etter 2 -3 episoder var jeg hekta, karakterene er så genial satt sammen at man bare må få med seg neste episode, og det tar av ganske mye mere på sci-fi fronten..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Personlig så syntes jeg ikke første episode var den beste jeg heller. Syntes det ble bedre etterhvert. Det er mulig det er fordi jeg da ble bedre kjent med karakterene da.

 

Karakterer har jeg sjelden brydd meg særlig om i slike serier (Lost, Prison Break, Heroes..). Mens selve sci-fi biten var først og fremst det som skuffet meg, hva faen, det var jo ikke noe spennende greier som skjedde liksom, i første episoden. Kommer det til å ta av mye mer utover i sesongen?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

OCKi: Jepp fått sett den.

 

Vet ikke om dette skal plasseres i spoiletags eller ikke. Gjør det likevel.

 

 

A New Day in the Old Town

 

Episoden ble ganske mye annerledes enn det jeg trodde. Har egentlig ikke fulgt med på Fringe-nyheter i sommeren, men godt å komme inn i serien igjen.

300px-Episode201.jpg

Jeg forestilte meg at det skulle være som Lost og andre serier. Ny sesong så er det nye locations og en ny story. Jeg tenkte at vi skulle bruke mye tid i dette alternative universet som vi så i forrige sesong. Det var tross alt en fantastisk avslutning på sesongfinalen og at de ville gå rett i det, men de tok en annen vei med at Olivia ikke husket noen ting. Det likte jeg virkelig ikke. Forestilte at sesong 2 skulle gå rett fra der vi slapp. Ikke engang William Bell dukket opp eller noen som refererte til han.

 

Men selv om de ikke brukte noe tid i dette alternative universet så fortsatte de med å gi oss hint og elementer derifra. De planter mer og mer inn i denne historien. Før eller senere så lærer Peter om hans bakgrunn. Og by the way, hvem er moren hans?

Gjenstanden "The Shape-shifter" brukte er jo interessant og veldig kult at Peter gav den til Broyles og sa: "We're calling the shots now". Musikken der hjalp virkelig på scenen. Et bra moment i denne episoden. Faktisk noe av det jeg likte best med episoden. Peter blir bare en bedre og bedre karakter.

 

Men jeg likte introen på sesongen. Spesielt da Olivia rett og slett fløy ut av bilen. I "There's More than One of Everuthin", sesongfinalen, så dukker Olivia unna en bil som kommer veldig raskt ut og havner ikke i en kollisjon. Var dette en foreshadowing for det som skjedde nå? Eller krasjet hun egentlig i den bilen, hun bare kom inn i det alternative universet. Vi så det ikke, fordi i det alternative universet så krasjet hun ikke, mens i det virkelige universet krasjet hun.

 

Amy Jessup, den nye agenten, er helt grei. Skapte et fint førsteinntrykk, så har ingen innvendninger.

 

Men overraskende cliffhanger. Synd på Charlie. Likte han. Spesielt i "Unleashed", der de brukte mye tid på hans karakter. Får en veldig Lost-følelse over dette med Flocke-situasjonen. Uansett, så kan de få den virkelige Charlie tilbake hvis de gjør som Walter gjorde med Peter. Å hente han fra det andre universet. Charlie er der, men har et kutt på kinnet.

 

Og The Observer tok som vanlig en tur innom serien. Fantastisk at denne tradisjonen bare fortsetter og fortsetter.

 

En god start på sesongen, men jeg ville gjerne startet sesong 2 mye sterkere pga alt det vi hadde på spill.

 

Lenke til kommentar

Har sett sesongpremieren, men er ikke imponert. Skal ikke spoile noe, så jeg kan bare si det er for mange lettvindte løsninger. Det eneste jeg lurer litt på er Olivia:

 

 

Er det den "ekte" Olivia? Hadde mistanke om at de ville gi oss hun fra den andre dimensjonen, og at hun fiklet med pistolen på slutten forstkeret mistanken. For den saks skyld, er Charlie fra denne dimensjonen død? Hvem vet... ;)

 

Lenke til kommentar
Har sett sesongpremieren, men er ikke imponert. Skal ikke spoile noe, så jeg kan bare si det er for mange lettvindte løsninger. Det eneste jeg lurer litt på er Olivia:

 

 

Er det den "ekte" Olivia? Hadde mistanke om at de ville gi oss hun fra den andre dimensjonen, og at hun fiklet med pistolen på slutten forstkeret mistanken. For den saks skyld, er Charlie fra denne dimensjonen død? Hvem vet... ;)

er enig at første episode var litt kjedelig, men det var jo også pilot episoden.

Angående Charlie

 

at Charlie er død er vel temmelig sikkert, ihvertfall vår dimensjons Charlie

 

Lenke til kommentar

Jeg gadd ikke engang se ferdig piloten, selv etter tre forsøk. Aner ikke helt hvorfor jeg så videre, men er glad jeg gjorde det. :D

 

Angående Charlie og Olivia:

 

 

En liten regel når det gjelder mysterier er at om det ser for åpenbart ut tiul å være sant er det nok ikke sant ilkevel. I CSI finner de stadig morderen etter noen få minutter, men det er i 95% av tilfellene feil morder. I Saw var det helt åpenbart hvem som var morderen ganske mange ganger gjennom hele filmen, og likevel ble jeg svært overrasket.

 

La oss bruke samme teori på Fringe. Olivia var i den andre dimensjonen, møtte William Bell og... vel, that's it. Det er alt vi vet, helt til hun ble kastet ut av en stillestående tilsynelatende tom bil. (btw angående det: hvordan visste Walter at noe kom til å skje der? og visste han hva som kom til å skje?) Hva skjedde med Olivia etter at hun møtte Wiliam Bell? Jeg vil minne deg på to ting: For det første, William Bell er ikke bare lederen for det selskapet i denne dimensjonen, men han leder et tilsvarende, mer avansert selskap i den andre. For det andre, Charlie i denne dimensjonen og Charlie i den andre er ganske like, bortsett fra at den ene er ondere enn den andre. Hvem som er ondest kan vi diskuterer senere. ;) Men om Charlie er den samme, er Olivia også den samme?

 

Ta så det med at det er for åpenbart og så videre. Akkurat nå vil jeg si det er helt åpenbart at det er den ekte Olivia som kom tilbake fordi hun er hovedpersonen, og Charlie er erstattet med Charlie fra den andre dimensjonen. Men hva om det er feil? Charlie kan ha blitt angrepet av den onde Charlie og klart å drepe "seg selv", men fjernet liket for å ikke legge igjen bevis for at den andre dimensjonen fungerer. Alt holdes hemmelig, så et lik er ikke akkurat det mest fornuftige de han ha liggende. Dessuten kan han i teorien bli anklaget for mord, for ikke å snakke om en lang diskusjon om det er denne charlie eller Charlie fra den annen siden som er i live.

 

Olivia på sin side er hovedpersonen, så selvsagt er det den ekte Olivia som kom tilbake. Eller? Den ekte Olivia kan være død, men det tviler jeg litt på. Derimot kan hun ha blitt tatt til fange i den andre dimensjonen og erstattet med den falske. Dette gir ikke bare litt ekstra paranoia og spenning til serien, men det gir dem en god grunn til å dra tilbake til de andre dimensjonen senere i sesongen og skape litt action. Forrige sesong sluttet med at Olivia dro til den andre dimensjonen alene for å møte William Bell. Hva om denne slutter med at Charlie, Peter og muligens Walter drar til den andre dimensjonen for å redde henne? Jeg vet det er litt vel tidlig å diskutere sesongavlslutningen, men det hadde jo vært morsomt. ;)

 

Lenke til kommentar

Kul andre episode.

 

Virker som vi fremdeles kjører på med spoilertags.

 

 

 

 

The Night of Desirable Objects

normal_fringe202-192.jpg

 

Faktisk så likte jeg Sam Weiss bedre enn Amy Jessup. Håper han også er en addition til casten. Bare et par replikker og han virker som et interessant tilskudd i serien.

 

Skikkelig brutal selvmord på Andre. Veldig godt gjennomført.

 

Morsomt hvordan alle kan bare buse inn i laben til Walter uten å reagere. Å skyte frosker er jo helt normalt nå. :p

 

Men Olivia drepte nesten Peter. Darn! Nå begynner jeg å tro at det er noe virkelig rart her. Er dette Olivia fra det parallelle universet? Eller har noe skjedd med den originale Olivia. Vel, hun har nå fått denne super-hørselen ala Matt Parkman i "Heroes", men her tror jeg det ikke handler om superkrefter. Det har vel noe med denne reisen til det parallele universet som satte dette i gang. Isåfall, hvis det er bivirkning fra reising (vi så hva teleportering gjorde med Jones), så hva er bivirkningene til Peter? Eller har vi sett/ikke sett dem enda? Eller at reisen til det parallele universet har satt i gang Cortexiphan-virkningen i kroppen hennes? Dette blir uansett moro å følge med på.

 

Og fyttigrisen som jeg skvatt da denne foster/skorpion-gutten tok tak i Olivia bakfra. Denne foster/skorpion-gutt historien var helt grei. En X-Files stil over episoden egentlig, så det var litt forutsigbart hvordan handlingen skulle utvikle seg.

 

Charlie Francis ser skikkelig kul ut som badguy nå. Skikkelig rart å se han slik, men jeg tror jeg kan vende meg til det. Men interessant at Fringe-forfatterne våget å drepe en i main cast sånn helt plutselig.

 

Ellers en grei episode. Ser ut som de starter sesongen litt svakt, dog. Men kjenner jeg den serien rett så bygger det seg opp. Få med William Bell i serien snart da.

 

 

 

Lenke til kommentar

Fringe går på TVNorge, og det er ikke alle som kan/vil følge med på den amerikanske sendingen. Det er nok like greit å legge det i en spoiler. Tross alt er det jo bare to ord, så det skader vel ikke.

 

 

Jeg tror det er Olivia fra denne dimensjonen som kom tilbake, men er ikke sikker. Men når det gjelder Charlie er jeg enda mer usikker enn før. I forrige episode fikk fyren med skrivemaskinen beskjed om å drepe henne, men i denne Charlie beskjed om å hjelpe henne å huske? Det får meg til å undre litt. Er det bare en person/gruppe som gir beskjedene, eller er det to som kjemper mot hverandre? I såfall, er det en ond Charlie fra den andre dimensjonen som er her nå, eller er det en god Charlie? Eller er det Charlie fra denne dimensjonen, og i såfall, er han ond eller god?

 

Selve episoden med skorpionungen var grei nok, men ikke nok til at jeg gadd følge noe særlig med på det. Derimot likte jeg utviklinen til Olivia. Hørselen kan være en bivirkning av reisen, men jeg tviler. Husk hun klarte å deaktivere en bombe kun ved å bruke tankene, så er dette enda et resultat av den medisinen hun fikk som barn? Eller kan det ha noe å gjøre med William Bell og grunnen til hvorfor hun ikke husker noe fra den andre siden? Nina vet for øvrig hva som skjer, og så vidt jeg vet har hun ikke reist mellom dimensjonene. Og hva med Sam? Har han reist mellom dimensjonene, eller er han bare en informant som har fått kunnskap fra blandt annet William Bell?

 

Det starter litt svakt, men på den annen side gadd jeg ikke engang se ferdig piloten til første sesong. Tenker man sånn er denne sesongen allerede mye bedre enn den forrige. :)

 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Med denne ukes episode, tok Fringe en ny og forfriskende retning! Uten å avsløre noe, må jeg si at dette var den beste episoden av Fringe til nå!

De klarer å balansere drama, sci-fi og komedie på en perfekt måte som skinner gjennom de solide karakterene!

 

Dette blir spennende å følge med på fremover!

 

btw..

Leonard Nimoy

er fantastisk!

Endret av OCKi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...