Gå til innhold

Feature: Nostalgisjokk for åttitallsgamere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
(Men hvor er Sex Games?!)

 

Vel kan vel ikke kalles for et bra spill kan det vel??, selv om det var "arti" det på sin måte :p

 

men rock'n roll manager, eller hva det enn nå het ikke er på listen skjønner jeg ikke.. skrive låter, spille på den lokale puben, dra på turne og spille inn skive... nydelig!!! :love:

 

kom vel en remake for 4-5 år siden og.. var det noe bra da??

Lenke til kommentar

var en av de heldige som fikk diskettstasjon etterhvert, kjøpte den brukt for konfirmasjonspengene, husker jeg det var stort, den veide jo et tonn da og dobbelt så stor som maskina, og ma måtte klippe i diskettene, hvis man skulle bruke dem på begge sider :) hehe det var tider det, men jeg lar c64 være c64 og orjker ikke å bruke emulatorer idag, er blitt for bortskjemt med dagens spill, sånn er livet tiden går fremover

Lenke til kommentar

Wizball og Defender of the Crown er mine favoritter på lista her. Men må protestere mot påstanden om at Defender of the Crown på C64 ikke kunne hamle opp med Amiga-versjonen. C64 fikk såklart juling når det gjaldt det grafiske, men gameplayet var mye bedre. Amiga-versjonen var alt for enkel å vinne over, det var nesten umulig å tape (ihvertfall hvis du hadde spilt c64-versjonen så mye som jeg gjorde).

 

Men gjerne flere retroartikler. :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg husker man kunne holde inn ALT+K på loadeskjermen på amigaversjonen av DoC, så fikk man uendelig med penger i spillet til å kjøpe tropper med. Faen, tenk å huske DET da..

 

Men retro er artigere å lese om og mimre, enn å faktisk spille spillene på emulator. Da blir man bare skuffa gang på gang over hvor grunne og kjedelige spillene egentlig var uten story, interaksjon eller noe av det vi er blitt bedre vant med de siste 15 årene.

Og så blir man litt satt ut av hvor vanskelig alt er, at man ikke kan huske det var SÅ vanskelig..Nostalgi funker best så lenge det er nostalgi :) Jeg har ikke blitt så ofte forbanna og revet meg i håret på 15 år som da jeg prøvde å komme meg gjennom The Last Ninja i juleferien. Alle disse pixel perfekte hoppeseksjonene er jo latterlige.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Men retro er artigere å lese om og mimre, enn å faktisk spille spillene på emulator.

Det kommer litt an på - noen spill takler aldringsprosessen bedre enn andre. Jeg testet alle spillene jeg skrev om her, pluss en del andre kandidater (bl.a. for å ta bilder - alle skjermbildene i disse artiklene er tatt av meg selv), og mens noen av dem ikke var særlig morsomme lenger (ofte på grunn av vanskelighetsgraden, som du nevner) var det andre som funket veldig godt.

Lenke til kommentar
Her er en av det beste sidene for SID remixer. http://remix.kwed.org/

Å herre, takk skal du ha. Hadde helt glemt den siden.

 

Instant Remedy :love:

 

Hehe ja ikke sant? Prøv å søk på machinae supremacy så får du opp 3 Sidology sanger. Se om du husker mange av sangene der :)

 

Tror ikke jeg så 1942 heller på lista ikke Rambo og Green Beret heller.. Spilte gjennom Last ninja for noen uker siden.. en del lettere en hva jeg husket, men like gøy :)

Lenke til kommentar

Hehe, jeg har faktisk samtlige Machinae Supremacy-utgivelsene, både de som ble lagt ut på nettet og CDene som selges over disk.

 

Når gitarsoloen går over til Turbo Outrun-themet i Apex Ultima så eksploderer jeg av glede. Råeste gitarpartiet som noensinne har blitt skrevet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

Hihi, påtide å pirke:

 

Dere har ikke tatt med "PSI 5 Trading Company", "BC's Quest for Tires", "Flimbo's Quest" eller Eye of Horus (!!!!).

 

Nebulus gikk også under navnet "Tower Toppler", "Kyrorochan Land" og "Castelian".

 

Selv om det tildels sugde, var California Games 2 en morsom tidtrøyte.

 

Fra del 1 i denne artikkelserien; Spillet het ikke "Donald Duck", men "Donald Duck's Playground"

 

For omtaler av gamle DOS-klassikere, se The DOS Spirit - Norges heder til DOS-ånden

Endret av Slettet+9018234
Lenke til kommentar

Commodore 64 er morro! Jeg har reddet et par fra fortapelse på bossplassen. Åsså kjøpte jeg meg en på et loppemarked svinbillig (100 penger med strøm, joystick, kassettspiller og kassetter!). Jeg er forøvrig for ung til å ha vokset opp med Commodoren, mitt første system var Sega Megadrive før vi fikk en 166mhz pc. Commodoren jeg har stående på hybelen bruker jeg til å lage musikk med. Prophet64 er veldig diggbart. Også har jeg kjøpt sånn piano-dings man legger over tastaturet på ebay. SID brikken er helt fantastisk !!

 

For å kunne bruke SID-brikkene med et moderne musikkproduksjonsprogram, har jeg kjøpt meg HardSID 4U. HardSID 4U er en synth man kobler til datamaskinen over USB, som støtter VST-grensesnitt. Jeg har to 6581 brikker og to 6582 (som høres ut som 8580). Da kan jeg spille SID-filer på brikkene de ble laget for! Det er lettere episk

Lenke til kommentar

Rart at Bagitman ikke var på lista.

 

Og jeg husker jeg spilte igjennom 12 runder på Rambo - First blood Part II. Det som gjorde gjennomslaget var at jeg brukte to joysticker når jeg fløy heliet på slutten. Det var bare å holde joysticken hver sin vei så gikk helikopteret minst dobbelt så fort! Veldig moro. Ellers vil jeg påstå at dere har fått med alle. Muligens dere har glemt et sidescrollende spill hvor du styrer en Harrier (som så ut som F4 Phantom)og skal fly frem og tilbake for å skyte ned fiendefly som dukker opp. Radar var det også på spillet.

Lenke til kommentar

Det er rart hvor kort tid de gamle spillene holder interessen min nå. Jeg har haugevis av spill til c64-emulator, men hver gang jeg spiller noe av de ordentlige klassikerne jeg spilte i timesvis når jeg var liten, blir jeg rett og slett dritt lei etter 10 minutter og prøver noe annet. Kanskje det var fordi man følte man måtte fullføre et spill når man var mindre..veit ikke jeg. Kan også ha noe med at man sitter med PC-tastatur og monitor istedet for en høykvalitets joystick og stor TV foran seg.

 

Har også den C64 DTV joysticka med 30 innebygde spill. Tar meg max 10-15 minutt å bli lei hvert spill når jeg setter meg ned. Ikke minst fordi stikka er så unøyaktig og glitchy, og at disse skytespillene er ufattelig vanskelige. Klarer jo knapt 3-4 skjermer i Cybernoid før det er game over. Det eneste jeg finner underholdning i er International Karate.

 

Kunne ikke huske at Summer/winter games var så vanskelig heller. Jeg mener, noen av øvelsene er jo over innen 5 sekunder og da skal man gjøre flips og saltoer OG lande korrekt.

 

Nå skal det jo sies at de 30 spillene ikke er plukket fra øverste hylle, det er bare spill fra Epyx og Hewson pga noe copyright-greier.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Wonderboy er et spill jeg savner på lista.. skateboard og steinøkser:)

Klarte aldri å runde det og det irriterer meg vel egentlig enda om jeg kjenner godt nok etter...

 

Ah. husker det godt :)

 

Et spill jeg brukte mange timer på var Fort Apocalypse

bfortapocalypse.gif

 

savna litt noen av mutant camels titlene :)

amc.gif

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...