Gå til innhold

2 år gammel bensin brukelig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du sier :

ferdig blandet bensin

Vil det si som i.. med 2% olje?

 

Så gammel bensin ville ikke jeg fylt på relativt "større" og relativt "ny" motor.

Evt hadde tatt en miks, med 1/4 gammel og 3/4 ny fersk bensin.

 

Bensin er jo ferskvare, og under lagring så... ja var det senking av oktan eller var økning.. husker ikke i farten.

Lenke til kommentar
går helt fint ann og bruke om kannen er helt fylt opp så det ikk ehar kommet kondens. Oktan tallet synker ikke uten ytre påvirkninger. så om den har vært lagret tørt og alt det der funker den fint ;)

 

Oljeblandet bensin er ferskvare, allerede etter få måneders lagring begynner oljen å skille seg fra bensinen og mister derfor mesteparten av smøreevnen. (fikk denne prosessen grundig forklart av Castrol Norge da jeg skjærte en nesten ny Mercury 140 hk pga lagret bensin) :p

Jeg ble i alle fall anbefalt å bruke blandet bensin i små posjoner på en firetakter hvis den hadde vært lagret i mer enn 3 måneder.

Lenke til kommentar
Og nå er det snakk om 2-takt og ikke 4-takt.

 

Jeg tror du kan bruke den, men ikke skyt meg hvis det går gale :p

 

Jeg snakker om totaktere som trenger olje i bensinen for smøring, det var derfowr jeg ble anbefalt å bruke bensinen på en firetakter i stedet, de trenger ingen olje i bensinen for smøring.

Lenke til kommentar

Glem 2 eller 4 takt nå vbjornevik. ps, jeg skyter ikke :)

Det er selve bensin og lagring det er snakk om.

Men om i blandet 2-takt olje, som Skummel_Fyr sier:

allerede etter få måneders lagring begynner oljen å skille seg fra bensinen

 

og

Ulempen med bensin som er cracked er at de molekylene som dannes har en eller flere frie koblinger og har lett for å binde seg til andre molekyler og dermed danne andre stoffer. Den crackete bensinen er altså reaktiv og vil forandre seg over tid. Dette gjør at vanlig handelsbensin ikke er lagringsbestandig og ødelegges ved lagring. Handelsbensin er altså ”ferskvare” og bør brukes opp i løpet av kort tid.

 

http://www.keddel.no/Racingsider/BENSIN.htm

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar
Takk for mange innspill til mitt spm, virker som det er litt delte meninger, så båt-motor skal få slippe unna denne gamle bensina. Men for å vri spm over til noe annet, hvordan er det evt å fylle denne olje blandede bensina på bilen????

 

Evt hadde tatt en miks, med 1/4 gammel og 3/4 ny fersk bensin.
Lenke til kommentar
det tror jeg ikke går da olja har egent tank på bilen og bilen tar ren bensin. Det er bare noe jeg vi tro. Virker ikke som en god idee hvertfall ;)

Hvis du har noe interesse over motor burde du for din egen skyld lære deg hvordan ting virkelig fungerer.

 

-------------------------------------------------------------------

 

Hvor mange liter bensin er det?

Jeg personlig ville ikke gjort det, da du ikke har allverdens å tape hvis du dropper den bensina! ( regner med at det ikke er mange literene)

Men hvis du skal bruke den er det nok lurt å blande inn ny olje for og så blande den bensina 50\50 med ny bensin.

Lenke til kommentar
det tror jeg ikke går da olja har egent tank på bilen og bilen tar ren bensin. Det er bare noe jeg vi tro. Virker ikke som en god idee hvertfall ;)

Hvis du har noe interesse over motor burde du for din egen skyld lære deg hvordan ting virkelig fungerer.

 

-------------------------------------------------------------------

 

Hvor mange liter bensin er det?

Jeg personlig ville ikke gjort det, da du ikke har allverdens å tape hvis du dropper den bensina! ( regner med at det ikke er mange literene)

Men hvis du skal bruke den er det nok lurt å blande inn ny olje for og så blande den bensina 50\50 med ny bensin.

nå har jeg aldri sagt at jeg har peiling på motorer, men sier det jeg tror og det jeg selv pleier å gjøre.

Lenke til kommentar
det tror jeg ikke går da olja har egent tank på bilen og bilen tar ren bensin. Det er bare noe jeg vi tro. Virker ikke som en god idee hvertfall ;)

Hvis du har noe interesse over motor burde du for din egen skyld lære deg hvordan ting virkelig fungerer.

 

-------------------------------------------------------------------

 

Hvor mange liter bensin er det?

Jeg personlig ville ikke gjort det, da du ikke har allverdens å tape hvis du dropper den bensina! ( regner med at det ikke er mange literene)

Men hvis du skal bruke den er det nok lurt å blande inn ny olje for og så blande den bensina 50\50 med ny bensin.

Er bare en 20-30 liter. Det å få brukt den er egentlig ikke så farlig, men å kvitte seg med slikt på ærlig vis er vel ikke bare bare, uten å levere de i godkjente beholdere. Og kannene vil jeg helst beholde :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...