Gå til innhold

Noen som har erfaring med Altibox og PVR?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Som tittelen sier, noen som har PVR-løsningen fra Altibox?

Jeg vil gjerne høre litt om andres erfaringer, så fint om dere kan skrive noen setninger om det.. :)

 

Jeg fikk dette installert hos meg for et par uker siden, og er ikke udelt positiv.

Boksen jeg har fått heter Motorola VIP 1960-9. Utseendet er noe av det beste jeg har sett av sånt utstyr, den er riktignok litt høy, men fronten er svart med blank finish, og kun én grønn diode som lyser når den er på. Ser rett og slett stilig ut!

Funksjonaliteten er derimot så-som-så. Mulig jeg er litt bortskjemt fra før, hadde Get med PVR tidligere, som til tross for noen barnesykdommer var imponerende.

 

Her er noen negative sider slik jeg ser det:

-Ikke spesielt rask, særlig hvis man går fra TV til internett eller omvendt

-Fra programguiden: Etter å ha bladd meg til ønsket kanal, må jeg først trykke "OK" og deretter "TV" for å se på ønsket kanal. Trykker jeg bare "TV" går jeg tilbake til den kanalen jeg så på før

-Opptak avbrytes / starter ikke om man går på nett, alternativt skal spille noen av de "fantastiske" spillene som ligger der

-Ikke mulighet til serieopptak (jeg har i alle fall ikke funnet den muligheten, pga neste punkt: )

-Ubeskrivelig dårlig manual

-Spoler sakte (kun en hastighet), alternativt kan man hoppe noen minutter fram, men dessverre er dette ofte lengre enn en normal reklamepause

-Dersom man ser på et opptak og så går tilbake til å se vanlig TV, starter man på begynnelsen neste gang man går inn på opptaket

 

For å ikke virke altfor negativ, kan jeg jo ramse opp noen positive ting også:

-God bilde- og lydkvalitet (er jo tross alt noe av det viktigste)

-Fin fjernkontroll, logisk plassering av knapper

-Pen boks (!)

-Relativt stillegående

-Skifter fort lyd/bilde når man blar mellom kanaler

-Gode filmer til leie til en overkommelig pris

-PoD (Program on Demand), kjekt å kunne se programmer når det passer meg uten å måtte ta de opp på forhånd

-Spennende teknologi

 

Det var mine erfaringer, kort fortalt.

Fint om andre også kan skrive noen ord..

Finnes det andre PVR-bokser, eller er det den jeg har som gjelder?

 

Edit: Litt småfiksing

Endret av RVF
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Har stort sett samme erfaringer som du. Det som irriterer meg aller mest er den idiotiske løsningen de har for PoD innhold fra TV2. Jeg har TV2-sport for å følge med på eliteserien. Det betyr at jeg må inn i en egen portal for å se fotballkampene, og da slutter PVR-en å virke. Dette er rett og slett hårreisende dårlig. Hvis det virkelig var en ting som hadde vært kjekt med denne løsningen, så var det at jeg kunne ta opp "Top Model" til samboeren, slik at jeg kan se fotballkampen min live.

 

Alt i alt har den ikke blitt brukt spesielt mye, og jeg vurderer å sende den i retur. 79.- måneden er rett og slett alt for dyrt, spesielt når de er frekke nok til å kreve 500.- i "byttegebyr". (Det finnes visstnok en måte å komme rundt det, hvilket betyr at kunder som ikke er lure nok blir forskjellbehandlet).

 

Men jeg vurderer egentlig å kvitte meg med hele Altibox-løsningen. Synes kundservicen er elendig. Virker som de har null kontroll, faktureres for filmer jeg ikke har leid og må faktisk kontakte dem for å få spesifisert faktura. De ignorer også totalt mine forespørsler om forbedringer; slik som PVR-en sammen med TV2, eller at det ikke er mulig å vite om filmer er på orginalspråket, eller dubba (gjelder animerte filmer som passer for både voksne og barn).

 

På den andre siden spørs det jo om gresset er noe grønnere andre steder. Hører mye negativt om Canal Digital f.eks.

 

Men når man først ikke får noen service kan man jo like godt betale mindre for den :)

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Jeg ble tvunget til å skifte fra Get til Altibox, og er vanvittig misfornøyd med Altibox-løsningen.

 

- Som trådstarter sier: Ikke mulighet for serieopptak.

- Om man skal ta opp 2 programmer som kolliderer kan man ikke programmere boksen til å ta opp begge, man må programmere ett av opptakene og starte det andre manuelt. Litt vanskelig når jeg ikke er til stede, det er gjerne da man har bruk for denne funksjonen...

- EB solgte seg inn til borettslaget bl.a. med en kundeservice av en annen verden. Har klaget til EB fordi selger har lovet meg funksjoner som jeg ikke får med mindre jeg betaler mer. Fikk til svar om at sånn og sånn er det. Videre forsøk på kommunikasjon fra min side er ikke besvart, og jeg er nå nødt til å gå til forbrukerrådet.

- EB solgte seg også inn med den mest moderne og nyskapende funksjonaliteten som finnes. Hvorfor føles det som om jeg tar steg 3 år tilbake mht funksjonalitet.

 

Har dere valget mellom Get og Altibox noen gang, og bruker PVR: Hold dere LANGT unna Altibox!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

nå har også min lokale leverandør bestemt seg for Altiboks Løsninge som lyse bruker.

 

de skryter av at nå får jeg hundre(vis) av kanaler og pvr løsing ( 160 gb-80 timer til opptak ) , enda raskere nettlinje o.s.v.

 

får håpe at det blir bedre løsning en den som er i dag.

bl.a. der menysystemet er tyngvindt å bruke og man godt kunnet spart litt på tastetrykkene

Lenke til kommentar
nå har også min lokale leverandør bestemt seg for Altiboks Løsninge som lyse bruker.

 

de skryter av at nå får jeg hundre(vis) av kanaler og pvr løsing ( 160 gb-80 timer til opptak ) , enda raskere nettlinje o.s.v.

 

får håpe at det blir bedre løsning en den som er i dag.

bl.a. der menysystemet er tyngvindt å bruke og man godt kunnet spart litt på tastetrykkene

 

Nå bør du også huske at tv konseptet til Altibox skiller seg fra Get og parabol på ett par fundamentale ting - toveis kommunikasjon til dekoderen (gir mulighet for helt nye interaktive tjenester) og kanskje det viktigste: dekoderen henter ned softwaren sin fra sentrale servere. Dvs. at funksjonaliteten du har i dag kan endre seg ved neste omtstart av dekoderen.

 

Jeg vil bare anta at Altiboxfolka følger med i markedet og noterer seg hvilke ønsker folk har rundt tjenesten og legger opp til å levere akuratt det - uten at du må inn å bytte ut dekoderen din i en ny boks hver gang.

 

 

mvh

Moella

Endret av Moella
Lenke til kommentar
nå har også min lokale leverandør bestemt seg for Altiboks Løsninge som lyse bruker.

 

de skryter av at nå får jeg hundre(vis) av kanaler og pvr løsing ( 160 gb-80 timer til opptak ) , enda raskere nettlinje o.s.v.

 

får håpe at det blir bedre løsning en den som er i dag.

bl.a. der menysystemet er tyngvindt å bruke og man godt kunnet spart litt på tastetrykkene

 

Nå bør du også huske at tv konseptet til Altibox skiller seg fra Get og parabol på ett par fundamentale ting - toveis kommunikasjon til dekoderen (gir mulighet for helt nye interaktive tjenester) og kanskje det viktigste: dekoderen henter ned softwaren sin fra sentrale servere. Dvs. at funksjonaliteten du har i dag kan endre seg ved neste omtstart av dekoderen.

 

Jeg vil bare anta at Altiboxfolka følger med i markedet og noterer seg hvilke ønsker folk har rundt tjenesten og legger opp til å levere akuratt det - uten at du må inn å bytte ut dekoderen din i en ny boks hver gang.

 

 

mvh

Moella

hvis du kjener til signal bredband så har de altid brukt dekodere laget av Motorola

disse dekoderne har linius som system slik at alt må legges opp etter det.

altibox systemet ligner litt på det jeg hadde i begynnelsen. de la om fordi systemt ble så tregt på opdatering av kanalinformasjon .

 

og nå har de altså planer om å gå for Altibox.

 

noen av ulempene har vært

- det vinduet på skjerm som skulle innholde informasjon om programmen har ikke hat nokk plass til hele omtalen .

-hvis man var i en kanlliste for å velge kanaler så var det ikke mulig å velge kanal direkte ved å skrive inn knalnumeret man måtte altså velge side for side eller linje for line. 20 kanle lenger ned i list kom ltså 1 1/2 side lenger nede i listen skulle man velge f.eks kanal nr 50 så ble det enda flere sider lenger ned

 

ps: jeg mangler fustendig redigerings mulihetene så hvis det er noen skrivefeil så får dere ha meg unskylt

Lenke til kommentar

har et selskap lov til å øke prisen hvis de dobler hastigheten på nettlinjen uten at jeg har bedt om det ?.

jeg har i dag 5 mbits linje til 399 pr mnd ( "automatisk" endret fra 4 for kort tid siden) og må antagelig velge 10mbis linje fra altibox.

 

prisen for grunnpakken jeg har i dag er 269. da er alle 4 discovery kanalen inkludert .

med altibox er disc science ( er ofte på den ) i flere av tilleggspakkene.

og discovery travel ( sjelden jeg ser på den ) i en av de andre tilbudspakkene.

 

noen av de andre kanalene som jeg også har i grunnpakken virker å være plaser i en eller flere av tilleggspakkene.

 

da er spørsmålet om hvordan det da kan bli billigere en det jeg har i dag ?

 

nå har jeg heller ikke informasjon om hvordan selskapet her lokalt løser det.

 

endringen skal først skje i sommer en gang

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Det mangler veldig mye på at Altibox PVR er ferdig utviklet. Jeg tør ikke tenke på hvor elendig dette produktet må ha vært ved lansering. Hva driver software folkene til Lyse på med? Det hadde vært bedre om de brukte resurser på å få til en showview / Guideplus løsning slik at man kunne tatt opp med noe som er utprøvd, er brukervennlig og som faktisk virker.

Lenke til kommentar

jeg ønsker å vise denne posten til min lokale leverandør , signal bredbånd , slik at de kan se hvilken jobb de har i vente. til dere som har altidbox og var misfornøyde er det blir noen forbedringer ?

det var nevnt i de første posten at tv2 portalen ødela eller blokkerte for opptaksmulighetene .er det slik enda ?

hvis det er tilfelle så frister det å sen denne informasjonen til tv2 også.

kanskje tv2 heler deg eller FBI (NRK) er det som skal til for at systemet skal bli brukervennlig .

jeg ville bare spørre først hva der synes om det ?

 

 

FBI tok jo opp for en liten stund siden hvilke muligheter men hadde angående kanalvalget på tven .

 

det er tydeligvis ikke så mange som klager på altibox så de negative tingen kan ikke bety så mye likevel

 

 

edit:

jeg la merke til at det finnes en tjeneste som de kaller for PVR-tjeneste som koster 79 kr pr mnd hos lyse .

hvis man har klar å skaffe seg en PVR dekoder da har man ikke bruk for denne tjenesten eller ?

 

 

QUOTE(elg-elg123 @ 04/02-2009 : 00:43) *

nå har også min lokale leverandør bestemt seg for Altiboks Løsninge som lyse bruker.

 

de skryter av at nå får jeg hundre(vis) av kanaler og pvr løsing ( 160 gb-80 timer til opptak ) , enda raskere nettlinje o.s.v.

 

får håpe at det blir bedre løsning en den som er i dag.

bl.a. der menysystemet er tyngvindt å bruke og man godt kunnet spart litt på tastetrykkene

 

 

Nå bør du også huske at tv konseptet til Altibox skiller seg fra Get og parabol på ett par fundamentale ting - toveis kommunikasjon til dekoderen (gir mulighet for helt nye interaktive tjenester) og kanskje det viktigste: dekoderen henter ned softwaren sin fra sentrale servere. Dvs. at funksjonaliteten du har i dag kan endre seg ved neste omtstart av dekoderen.

 

Jeg vil bare anta at Altiboxfolka følger med i markedet og noterer seg hvilke ønsker folk har rundt tjenesten og legger opp til å levere akuratt det - uten at du må inn å bytte ut dekoderen din i en ny boks hver gang.

 

 

mvh

Moella

når man selv følger litt med og ser hvilke dekodere de andre og store selskapen kan tilby så virker det som om altibox ( og andre som bruker samme grunnsystemet) ligger flere år bak.

altibox har en dekoder med harddisk . den er på 80 gigabyte . canal digital har en hd dekoder med 240 gigabyte harddisk og en dekoder med 160 gigabyte harddisk .

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar

Etter min mening er det ingen store forbedringer så langt.

Boksen har kanskje blitt litt mer stabil, men det er marginalt i så fall. De største klagepunktene eksisterer fortsatt.

 

PVR-tjenesten du nevner er selve dekoderen med HD. Om du har en ekstern opptaksmulighet får du jo tatt opp den kanalen du ser på, men ikke med samme muligheter som med PVR-tjenesten. Med PVR-tjenesten kan du ta opp på én kanal mens du ser på en annen, velge opptak direkte fra programguiden osv. Noen store mangler er at du ikke kan velge serieopptak (f.eks. ta opp alle episodene av Lost), og man kan ikke ta opp to ting samtidig. Det sistnevnte er helt latterlig at de ikke har løst. Jeg har heller ikke funnet en måte å ta opp på et bestemt klokkeslett, man må velge i programguiden. Noe som ikke er så lett om du skal ta opp noe som går i neste uke, og programguiden bare går fram til fredag..

 

HD'en i min PVR er forresten på 160GB og ikke 80 som du skriver ;)

Lenke til kommentar

da har de glemt å endre det i dokumentasjonen

altibox

 

jeg synes det er provoserende å måtte betale 79 kr ekstra for å få full PVR funksjonalitet.

nå forsetter jeg at mit lokale selskap følger de samme prisene som lyse gjør

 

jeg spurte NRK/FBI hvorfor de ikke hadde en representant for altibox da de hadde programmet om tv kanal-pakkene . de mente at det ikke var nødvendig siden det var en representant for canal digital og en for viasat i tillegg en for riskstv.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Det som virkelig stinker er at løsningen ikke tillater noen form for backup av innholdet (utover å spille av via scart til annen opptaker).

 

Det vil si at oppstår det en feil på HD'en, så er alle opptak tapt. Og feil har i hvertfall vi nok av. Opptak som ikke lar seg spille av, opptak som ikke lar seg slette, opptak som ikke går som programmert osv.

 

Kundeservice tilbyr fjernformatering av HD'en. Det vil si sletting av alt som ikke er sett, og alt man ønsker å ta vare på.

 

Det er ikke på alle punkt verden går fremover!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

hva med prisen for denne tjenesten da?

 

etter det jeg forstår så tilbyr de alle fleste leverandøren deg muligheten til å bruke ne PVR dekoder uten noe vesentlig prisøkning.

 

selv om det har vær litt frem og tilbake ( fra min leverandør) så mener de nå:

- at man må ha en PVR dekoder boks

- PVR tjenesten

for å kunne gjøre optak

 

 

her skal de ha 79 kr pr måned uansett hvor mange optak man gjør

oppsigelse tiden er på 2 måneder.

det er den siste informasjon jeg sitter med

 

hvem gidder å betale nesten 160 kr for et eneste opptak.

jeg regner selv med at det blir ikke så veldig mange opptak gjennom året

her er det langt billigere ( 59 kr ) å ha tv2 sumo i en måned og men behøver ikke å ha den mer en en måned

 

det er denne prisen ( og man må må betale for kanskje å gjøre opptak) som gjør at jeg forsatt holder igjen.

 

de fleste ville nok ha godtatt en pris mellom 10 og 20 kr pr opptak

 

så poenget med en PVR dekoder er ikke løst med denne tjenesten.

 

- prisen er alt for høy

- å mulig å bare ta opp på en kanal i gangen ( de fleste andre klarer optil 3 kanaler )

lit rart i grunnen da mange av programmen ofte går på samme tidspunkt.

Lenke til kommentar

Etter hva jeg husker er det 79 kr pr. måned for leie av PVR-boks (evt. PVR-tjeneste, husker ikke hva de kaller det).

 

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener med "ett eneste opptak". Vi bruker opptaksfunksjonen ganske mye, og det er veldig kjekt å kunne se en film på TV3 uten å måtte se alle reklamepausene. Bare sett filmen på opptak, og sett deg foran TV'en en halvtimes tid etter at filmen har begynt.. :)

Lenke til kommentar

jeg mener at hvis man kun gjør et opptak over den leieperioden så koster det meg 2 måneder leie (kan vel i grunne skylde på den lokale leverandøren ) - eller 158 kr for det eneste opptaket.

 

PVR tjenesten er fint for dem som gjør mange opptak - men er dyr for dem som bare tar opp noen få programmer.

har må man huske på et flere leverandører ( bl.a. canal digital) tar ikke noe ekstra for å bruke denne tjenesten.

 

altibox tar også 7 kr hvert gang et opptak stilt inn via sms blir gjennomført.

en normal tekstmelding koster da langt under 50 øre i dag

 

jeg vil også bemerke at hvis man mister av eller kommer til å miste et program fra TV2 sine sendinger så har man tv2 Sumo som er langt billigere. her trenger man ikke en gang å tenke på å ta opp noen program

det er synd at TNorge kuttet ut samarbeidet .

Nrk sin prgrammer er vanligvis tilgjengelig på NRK sin webtv .

 

da er det bar det utalandske programmene som gjenstår.

discovery sender programmene sin så mange ganger at trenger man egentlig opptaks-funksjonen i det hele tatt til disse kanalen.

 

jeg må bemerke et minus til med denne PVR muligheten at man bare kan ta opp et program av gangen , det normale er 2 eller 3

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...