Gå til innhold

Test: Canon HF100 vs. Panasonic SD9


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Artiklen nevner Sony HDR-CX6EK som et alternativt som skal tas i vurdering, men tar det ikke med det i testen?

 

Jeg vurderer å skaffe meg en liten HD kamera, men blir ikke mye klokere av å lese en sammenligning-test som overser andre aktuelle alternativer i samme klassen. Etter det jeg forstår, artikllen konkluderer at Panasonic HDC-SD9 er et bedre valg i forhold til Canon HF100, men gjelder det samme i forhold til Sony HDR-CX6EK også?

Lenke til kommentar
Hva menes med full HD i dette tilfellet? 1080p eller 1080i?

Panasonic har 1080p. Jeg har hatt dette video-kameraet i en uke nå og må si meg meget godt fornøyd. Til hobby-bruk slik som 98% av kamera-eiere har behov for er dette glimrende. Det er enkelt å bruke, lite og lett og tar meget bra film og bilder sammenlignet med litt eldre kameraer. Har testet det både på stranden og på Paris-tur nå i helgen. Det er så lite, enkelt og kjapt at du har det i jakkelommen og du føler ikke at du drar med den en kladd som bare er i veien når du ikke bruker det. Vil si at dette er det beste kjøpet du kan gjøre om du ønsker noe som er billig og bra (koster 3000,- mindre enn Canon), og som er enkelt å ha med seg i jakkelommen eller i veska. Du trenger ikke en kamerabag med dette kameraet..

Lenke til kommentar
Hva menes med full HD i dette tilfellet? 1080p eller 1080i?

Panasonic har 1080p. Jeg har hatt dette video-kameraet i en uke nå og må si meg meget godt fornøyd. Til hobby-bruk slik som 98% av kamera-eiere har behov for er dette glimrende. Det er enkelt å bruke, lite og lett og tar meget bra film og bilder sammenlignet med litt eldre kameraer. Har testet det både på stranden og på Paris-tur nå i helgen. Det er så lite, enkelt og kjapt at du har det i jakkelommen og du føler ikke at du drar med den en kladd som bare er i veien når du ikke bruker det. Vil si at dette er det beste kjøpet du kan gjøre om du ønsker noe som er billig og bra (koster 3000,- mindre enn Canon), og som er enkelt å ha med seg i jakkelommen eller i veska. Du trenger ikke en kamerabag med dette kameraet..

Nå vet jeg ikke om du har sett på video tatt i slik progressiv-modus, men synes du ikke det hakker? Lukkeren justeres til 1/25 og det er i prinsippet for lite for å få flytende bevegelser.

 

Og HF100 er ikke 3000 kr dyrere, snarere halvparten, 1500 kr.

 

Sam_Oslo: Vi skulle gjerne testet Sony sitt alternativ også, men det gikk ikke denne gangen :)

Lenke til kommentar

Jeg kjønner, det er ikke alltid like lett å samle alle aktualle kamera for testing.

 

Jeg regner med at du har sett på flere av disse og har mye bedre grunnlag enn meg, derfor ville jeg gjerne høre om dine vurderinger om flest mulig. Hviken kompakt HD i denne klassen ville du ha valgt/anbefalt idag ?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Hey Dammyr, long time no see!

 

Satt akkurat og tenkte på å skaffe et lite HD videokamera og så plutselig hadde du skrevet denne testen, det var jo nesten perfekt!

 

Vurderer ett i "budsjettklassen" altså 5k->6k, jeg har jo null peiling og har bare trykket rundt i prisguiden og bedrevet lettere søking på nettet, men bare lurer på om det er noen andre kameraer man burde vurdere, som f.eks Sanyo Xacti VPC-HD1000 el.?

 

Jeg er på utkikk etter et "amatørkamera", men det skjønte du nok :-)

Lenke til kommentar

Det har kommet en aldri så liten flom av kameraer i denne klassen den siste tiden, så jeg har ikke så god oversikt som jeg burde ha. Men det skulle overraske meg om noen andre kameraer gjør det like godt til den prisen som Panasonic SD9 ligger på. Sanyo VPC-kameraene er jo morsomme, for de har en annen utforming som nok gjør at de tar mindre plass.

 

Så for deg Erik er nok SD9 et godt alternativ. Såfremt du er sikker på at AVCHD og minnekort er tingen for deg. Det finnes alltids tape også, men de er nok litt større enda :)

 

Jeg burde komme meg til Elkjøp en dag bare for å kjenne litt på de andre også (les: Sony CX6EK).

Lenke til kommentar

Jeg liker at Panasonic SD9 er veldige kompakt, og den er nok den rimligeste også (den går for kr. 5490,-). Jeg hadde et øyet med denne før jeg leste denne testen, og nå virker det enda mer aktuelt.

 

Nå er spørsmålet om når jeg skal slå til, vente par uker eller ikke. Foprdi denne flommen som du nevner, kan presse ned prisene, håper jeg. Er det rimilige å forvente at prisen på Panasonic SD9 vil falle snart, eller kommer til å holde seg her en stund?

 

EDIT:

Nå har jeg tatt en runde for å undersøke prisen på dette, men fant at jeg må ha minnekort også. Vil 20/20 MB/s lese/skrive hastighet holde for dette? Hvilken minnekort vil du anbefaler for å bruke med dette, helst 8GB eller 4GB. Hva om SanDisk SDHC extremeIII 8GB eller 4GB?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Nå er spørsmålet om når jeg skal slå til, vente par uker eller ikke. Foprdi denne flommen som du nevner, kan presse ned prisene, håper jeg. Er det rimilige å forvente at prisen på Panasonic SD9 vil falle snart, eller kommer til å holde seg her en stund?

Jeg har ikke noe grunnlag for å mene noe om dette.

 

EDIT:

Nå har jeg tatt en runde for å undersøke prisen på dette, men fant at jeg må ha minnekort også. Vil 20/20 MB/s lese/skrive hastighet holde for dette? Hvilken minnekort vil du anbefaler for å bruke med dette, helst 8GB eller 4GB. Hva om SanDisk SDHC extremeIII 8GB eller 4GB?

Jeg fant bare fram et tilfeldig minnekort og det fungerte fint. 17Mb/s = ca. 2MB/s (om jeg ikke har bomma helt), så det burde holde lenge med 20/20. Når det gjelder 4GB/8GB, ville jeg nok valgt 8. Evt. hvis du er prisfrik så kan du se hva som har lavest GB/kr. Men det er absolutt greit med litt ekstra kort altså. Jeg fylte fort opp kortet mitt på full kvalitet. (Det var bare 2GB, men likevel...)

Endret av Kenneth Dammyr
Lenke til kommentar

Dette har vært en bra test og bra ekstra oppfølging og hjelp. Vi trenger flere slike testere. Det er ikke noe å lure eller vente på, nå har jeg handle listen klar:

 

Det blir en Panasonic SD9 + SanDisk SDHC eXtreme III 8GB + en ekstra SanDisk SDHC eXtreme III 4GB på meg.

 

Takk for hjelpen Dammyr.

Lenke til kommentar
...

 

Takk for hjelpen Dammyr.

Dammyr ordner alltid opp ;-)

 

Ser forsåvidt at det brått er endel penger å spare ved å kjøpe i USA, men ble plutselig litt usikker på noe som jeg egentlig burde vite... Er det noe NTSC/PAL forskjell på slike kameraer? Min plan er å overføre film til PCen, for så å kjøre dette til TVen min. Man skulle jo tro at AVCHD er "sonefritt" og derfor ikke noe PAL/NTSC problematikk slik det er på andre produkter, eller?

 

Er såklart fullt klar over at jeg "mister" garantien ved å bestille fra USA, så det blir jo eventuelt å gamble på at ingenting blir ødelagt hvis jeg går for det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Er det en såkalt europeisk versjon?

I USA har de et annet strømnett som gjør at det ikke vil fungere i Norge. Du må ha en strømtilførsel med 220V/50Hz. Dessuten er det noe med bildefrekvensen som følge av dette. I USA opererer de med 60fps, mens vi i Norge har 50fps. Vet ikke hvilket utslag dette har i praksis dog.

 

 

Det er Denne

Lenke til kommentar
Er det en såkalt europeisk versjon?

I USA har de et annet strømnett som gjør at det ikke vil fungere i Norge. Du må ha en strømtilførsel med 220V/50Hz. Dessuten er det noe med bildefrekvensen som følge av dette. I USA opererer de med 60fps, mens vi i Norge har 50fps. Vet ikke hvilket utslag dette har i praksis dog.

 

 

Det er Denne

 

Her er PAL-versjonen. Er litt dyrere.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Etter å ha lest testen, får jeg inntrykk av at dette er ikke de beste HD-kameraene som er å oppdrive.. men hva er alternativene da?

Og da snakker vi vel om solide prishopp eller?

 

Liker godt denne typen kamera, altså HD og flash-basert. Helst med sånne minnebrikker som er nevnt her i testen. Men Sony sine f.eks bruker vel bare sine egne Memory Sticks? Og de er vel en god del dyrere?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...