Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Pulsering i Magen ?


Joker8

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har i de siste dagene kjent en merkelig pulsering/dunking i magen

akuratt som et hjerte som slår bare at det er på feil sted, pulseringen gør ikke vondt.

det er bare utrolig ubehaglig. Lurer veldig på va dette kan være for noe og har begynt

og tro at jeg har utviklet noe som heter aortaaneurisme ?.

 

Dette begynner nå og bekymre meg litt og det hadde vært veldig fint om det er noen som har tips

til hva dette kan være for noe?.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er Swadhisthana ?

 

Det er en chakra som er plassert der du sier det pulserer, rett under navlen og litt innover i magen. Det kan føles som en slags glødende, pulserende følelse hvis dette energifeltet er i ubalanse på en eller anne måte. http://en.wikipedia.org/wiki/Chakra Ett av 7 energifelt som det snakkes om i f.eks. yoga og alternativ medisin.

 

ChakraDiag.jpg

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar

Er du tynn? Det hender at man lett merker bedre at det banker og slår litt forskjellige steder i kroppen da. Jeg har også et "hjerte i magen", men det har aldri bekymret meg. For så vidt synes jeg ikke det er ubehagelig heller, så hvis du virkelig er usikker på dette, skader det jo ikke å gå til legen. Det er ikke noe godt å gå og kjenne på mystiske ting i kroppen hele tiden.

Lenke til kommentar

Pulseringen kan være fra mye. Hvis du f.eks finner pulsen i armen din, se om det er i samsvar med pulseringen i magen, da kan vi si at det er hjertepulsen du føler. Hvis det ikke er det men at du kjenner pulseringen som ujevn, e.g. ikke i hjerterytme, da snakker vi mulige muskel eller tarmspasmer. Du nevner Aortaaneurysme, og ja, det kan være et symptom. Jeg møtte en pasient en gang, han var veldig tynn og mager, hadde en alder på 80+, han hadde et fra utsiden synlig aortaaneurysme, som pulserte, det var en artig observasjon. Han døde omsider av noe helt annet.

Du kan google aneurysme, men kort fortalt er det forstyrrelse i blodkaret som lager en utposning. Blodkar er som regel ganske elastiske, hvorfor en utposning på Aorta kan bli som en grapefrukt. Ubehandlet er det ikke uvanlig at de sprekker, noen ganger sakte, andre ganger med umiddelbar død som følge.

Bruke ditt sunne fornuft, føler du deg ukomfortabel, ta en tur til legen. Undersøkelsene er ikke omfattende, det er heller ikke vanskelig å diagnostisere et eventuellt aneurysme.

 

Swadhistana... Respect to da dokta in da djangel

Lenke til kommentar
Pulseringen kan være fra mye. Hvis du f.eks finner pulsen i armen din, se om det er i samsvar med pulseringen i magen, da kan vi si at det er hjertepulsen du føler. Hvis det ikke er det men at du kjenner pulseringen som ujevn, e.g. ikke i hjerterytme, da snakker vi mulige muskel eller tarmspasmer. Du nevner Aortaaneurysme, og ja, det kan være et symptom. Jeg møtte en pasient en gang, han var veldig tynn og mager, hadde en alder på 80+, han hadde et fra utsiden synlig aortaaneurysme, som pulserte, det var en artig observasjon. Han døde omsider av noe helt annet.

Du kan google aneurysme, men kort fortalt er det forstyrrelse i blodkaret som lager en utposning. Blodkar er som regel ganske elastiske, hvorfor en utposning på Aorta kan bli som en grapefrukt. Ubehandlet er det ikke uvanlig at de sprekker, noen ganger sakte, andre ganger med umiddelbar død som følge.

Bruke ditt sunne fornuft, føler du deg ukomfortabel, ta en tur til legen. Undersøkelsene er ikke omfattende, det er heller ikke vanskelig å diagnostisere et eventuellt aneurysme.

 

Swadhistana... Respect to da dokta in da djangel

 

Takk for utfyllende svar

har lest en del om aneurysme på nette, men finner ikke så mye om symptomer.

men merker jeg bare blir helt hypokonder av og lese om diverse sykdommer osv :p

er ganske tynn ja, så kan vel kanskje ha noe med det og gjøre også.

får vel ta en tur til legen for og være på den sikre siden

 

det med Swadhistana virker jo interessant..

Endret av GAndre
Lenke til kommentar

Må du ikke skremme fyren. Er du en normal person i normal form uten nevneverdige sykdommer har du ingenting å frykte.

 

Har akkurat det samme selv, spesielt etter at jeg har spist litt tungt, og det er ikke noe farlig. Er bare magen som jobber litt ekstra med å ta opp næring fra og fordøye det du har spist.

 

Edit:

Du skulle bare visst hvor ofte jeg føler at jeg har diverse symptomer når jeg selv hører om forskjellige farlige sykdommer her på medisinstudiet. Du skal uansett ikke ta mine betryggende ord for lov siden jeg såvidt har begynt på studiet, men jeg står fortsatt på at jeg mener dette skal være helt ufarlig om du er en normal person uten nevneverdige sykdommer. :)

Endret av eskhyo
Lenke til kommentar
Må du ikke skremme fyren. Er du en normal person i normal form uten nevneverdige sykdommer har du ingenting å frykte.

 

Har akkurat det samme selv, spesielt etter at jeg har spist litt tungt, og det er ikke noe farlig. Er bare magen som jobber litt ekstra med å ta opp næring fra og fordøye det du har spist.

 

Edit:

Du skulle bare visst hvor ofte jeg føler at jeg har diverse symptomer når jeg selv hører om forskjellige farlige sykdommer her på medisinstudiet. Du skal uansett ikke ta mine betryggende ord for lov siden jeg såvidt har begynt på studiet, men jeg står fortsatt på at jeg mener dette skal være helt ufarlig om du er en normal person uten nevneverdige sykdommer. :)

 

 

Er i fin form ellers ja, det med pulseringen er bare litt ubehagelig

men så lenge jeg ikke tenker over det går det bra.

men må inrømme at når jeg hører ord som;

Ubehandlet er det ikke uvanlig at de sprekker, noen ganger sakte, andre ganger med umiddelbar død som følge.

blir jeg litt engstelig

Lenke til kommentar
Må du ikke skremme fyren. Er du en normal person i normal form uten nevneverdige sykdommer har du ingenting å frykte.

Hvis vedkommende ikke har vært i nær kontakt med denne "skapningen", er det mest sannsynlig det eskhyo skrev:

Alien1.jpg

 

Har akkurat det samme selv, spesielt etter at jeg har spist litt tungt, og det er ikke noe farlig. Er bare magen som jobber litt ekstra med å ta opp næring fra og fordøye det du har spist.

:wee:

 

Er i fin form ellers ja, det med pulseringen er bare litt ubehagelig

men så lenge jeg ikke tenker over det går det bra.

men må inrømme at når jeg hører ord som;

Ubehandlet er det ikke uvanlig at de sprekker, noen ganger sakte, andre ganger med umiddelbar død som følge.

blir jeg litt engstelig

Det er to spesielle riskfaktor for anurisme.

De som har/hadde Syfilis og Marfar Syndrom

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...