Gå til innhold

Optisk Lydkort og suroundforsterker ?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Er ganske fersk da det gjelder kopling av suround lyd.

Har lenge hatt 5,1 lydkort og brukt bare 3 forskjellige lydkilder (2x stereoforsterkere og 1x stereo høyttaler som center) Ikke akuratt professionelt :p

Har nå kjøpt inn Kenwood V5200 suroundforsterker og center høyttaler så da er det iallefall 5.0 system.

 

Noen som har enten en liten kort instruks på hva som er betegnelse og hvordan optisk utgang virker og om jeg får brukt alle 5 høyttalerene med bare 1 optisk kabel , bruker nå 3xRCA RØD-HVIT->3x3,5mm. Problemet er og at jeg kjøpte nye signalkabler for å kanskje oppnå bedre signaler men problemet er at enden på 3.5mm er for tykke at jeg får ikke inn alle 3 siden Front og Bakhøyttalerutgangen er rett ved siden av hverandre på lydkortet. Blir i såfall å kjøpe et nytt lydkort om jeg får bedre utnyttelse. Mens så det var 6ch coaxial kabel mellom forsterker og hovedkort-lydkortet , om hva som blir best resultat av coaxial eller optisk kabel ?

 

Innganger på forsterkeren :

 

1 x hodetelefoner ( phone stereo 6.25 mm ) - foran

1 x kompositt video/lyd-inngang ( RCA phono x 3 ) - foran

1 x SPDIF-inngang ( RCA phono ) - bak

2 x SPDIF-inngang ( TOSLINK ) - bak

3 x kompositt videoinngang ( RCA phono ) - bak

2 x kompositt videoutgang ( RCA phono ) - bak

1 x 5,1-kanals lydinngang ( RCA phono x 6 ) - bak

5 x lydinngang ( RCA phono x 2 ) - bak

1 x basshøyttaler-utgang ( RCA phono ) - bak

2 x lydutgang ( RCA phono x 2 ) - bak

3 x komponentvideoinngang ( RCA phono x 3 ) - bak

1 x komponentvideoutgang ( RCA phono x 3 ) - bak

 

EDIT: Bilde KRFV5200DS_E_REAR.jpg

 

Her er hovedkortet også.

 

P5N-E-SLI_Back.JPG

 

Takk på forhånd.

 

Mvh Chief_R-W :)

Endret av Chief_R-W
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser at lydkortet ditt ikke har optisk ut.

 

Men den gule runde under parallellporten ser ut som coaxial ?

 

I så fall kobler du sammen pc og forsterker med en kabel (coaxial) og får full 5.1 gjennom denne.

 

Hva som er best av optisk og coax er hibs om haps spørr du meg, men noen feinsmechere vil kanskje påstå anderledes ;)

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

 

Jeg fikk tatt en titt på ASUS sine hjemmesider og at hovedkortet har

1 X Coaxial S/PDIF out ports on back I/O

Og da jeg tittet på braketten bak så var det vist den gule coaxial utgangen som skal være S/PDIF.

Da tror jeg prøver det først , å ser om det blir en enklere løsning enn å ha 3x 3.5mm kabler til RCA og Center utgangen får kun 1x RCA inn på forsterkeren så dermed mono på center utgangen.

Ellers har jeg tittet litt på dette kortet om det kan være noe. Har iallefall bestilt en 3M coaxial kabel hos Netshop som kanskje allerede i morgen har kommet frem så jeg kan få testet dette ut i helgen.

Jeg regner med at det integrerte ikke sparker ifra seg den beste lydkvaliteten men iallefall et testforsøk verdt hvis ingen andre har et lydkort i OK prisklassen å annbefale :thumbup:

 

 

Mvh Chief_R-W :)

Endret av Chief_R-W
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...