Gå til innhold

Kjøp av ny PC, valg av prosessor og OS


Anbefalte innlegg

Den gamle PC-en tok kvelden forleden dag (hovedkortet streiker under boot), og jeg trenger ny. Den gamle PC-en var 5 år gammel, men har blitt oppdatert med nye harddisker, RAM, CPU og skjermkort. Av dette vil jeg beholde harddiskene (150 GB WD Raptor systemdisk samt noen helt OK lagringsdisker).

 

Jeg har surfet lenge og vel på komplett, og kommet frem til følgende oppsett:

 

- Asus P5K SE, P35, Socket-775, DDR2, ATX, GbLAN, PCI-Ex16

- Intel Core 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz, BOXED w/fan

- Kingston ValueR. DDR2 PC6400 4096MB CL5, Kit w/two matched ValueRAM 2048MB DDR2

- Asus GeForce 8600GT 512MB GDDR3 Silent, PCI-Express, Tv-Out/2xDVI-I/HDTV/HDCP

- NorthQ 4001EXT, Silent ATX 400W, 140mm Fan, 12-17dBA, 2xSATA, PCI-E, 20/24pin

 

Det jeg er usikker på er prosessor. Valget står mellom følgende:

 

- Intel Core 2 Quad Q9450 2.66GHz Socket LGA775, 1333MHz, 12MB, BOXED w/fan (kr. 2395)

- Intel Core 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz, BOXED w/fan (kr. 1995)

 

Hvordan vil disse yte i forhold til hverandre når det gjelder hhv. generell desktop-bruk, gaming og videoredigering? Og står dette i forhold til prisdifferansen? Hva har de to ekstra kjernene å si?

 

Med valg av prosessor følger også valg av operativsystem. Jeg har en lisens på Windows XP Pro, som støtter to kjerner. Hva om jeg kjøper Core 2 Quad, vil jeg kunne bruke Windows XP Pro på denne (og utnytte de to ekstra kjernene), eller må jeg over på Vista (har egentlig ikke lyst til det)?

 

Hvis det er noen andre kommentarer til oppsettet taes det også imot med takk, spesielt med tanke på valg av RAM...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...