Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fartssperre på bil?


Anbefalte innlegg

Man kunne heller hatt en sperre nærmere fartsgrensa, eller evt. PÅ fartsgrensa (styrt av f.eks. GPS). En grense på 100km/t vil jo ikke ha noe for seg i f.eks. 30 og 40-soner. Selv i 60-soner kan 100km/t være ganske fort.

 

En sperre på fartsgrensa kan kanskje føre til at noen sinker kommer seg litt opp i fart også? Dog er det igjen fare for sløve uoppmerksomme sjåfører som sitter og halvsover med gassen i bånn.

 

Klarer ikke helt å forklare meg, men satser på at noen plukker opp det jeg prøver å si. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har kjørt lastebil med sperre i 2 år nå, å kan ikke se NOEN ulemper jeg møter på i daglig livet. Sperra er på rundt 90 km/t på alle bilene (lastebiler har som kjent bare lov å kjøre i 80 km/t), å finnes selvsagt vei-strekninger hvor jeg kunne tenkt meg å kjørt litt fortere, men ligger jeg på sperra, veit jeg at jeg allerede bryter loven, så derfor er ei sperre greit. Eneste gangene jeg kunne tenkt meg et litt annet system, er når jeg har sperre på 90 på E18, å ligger bak en annen lastebil, om bare har sperre på 88 km/t. da går jeg fortere enn han, men får ikke kjørt forbi, å må ligga å jokke på gassen for å ha passlig avstand...å slikt er jo litt irritabelt der å da, sjøl om sunn fornuft sier at man ikke har mange sekunder å tjene på ei forbikjøring

 

Å et viktig poeng angående sperre, å er den ikke til for å få folk til å følge fartsgrensa i den forstand...den er til for å hindre våghalsene i gjøre EKSTREME farts-overskridelser, på feks lange sletter nattes-tid, slik vi ofte leser om i avisene. Du vil fortsatt som sjåfør ha et ansvar når du ligger i 80 i 50-sona, men skulle det skje no, så ligger du dog bare i 80, å ikke i 200 som du kansje ville gjort i ei 80-sone

Lenke til kommentar

De fleste ulykkene i trafikken foresakes jo ikke av altfor høy fart, men alt annet(alkohol, vær osv.) og de "få" tilfellene høy fart er innblandet er det en eller annen ungdom i en volvo 240 med stor turbo. De som absolutt skal kjøre fort finner måter å sluntre unna fartssperren.

Beklager, men jeg har absolutt ingen tro på en fartssperre på 100km/t :nei:

Lenke til kommentar
De fleste ulykkene i trafikken foresakes jo ikke av altfor høy fart, men alt annet(alkohol, vær osv.) og de "få" tilfellene høy fart er innblandet er det en eller annen ungdom i en volvo 240 med stor turbo. De som absolutt skal kjøre fort finner måter å sluntre unna fartssperren.

Beklager, men jeg har absolutt ingen tro på en fartssperre på 100km/t :nei:

 

Årsaken og omfanget til ulykker er samensatt av mange faktorer, "alt annet" har mye å si, fart har endel å si. Mye forskning viser at det er en sammenheng mellom alvorlige skader og dødsfall og fart. Det er ikke sikkert dette vil ha enormt mye å si, men det er tydlig at det vil affisere fler enn noen få ungdommer i 240, hadde det vært tilfelle hadde man neppe sett så mange protester...

 

AtW

Lenke til kommentar
De fleste ulykkene i trafikken foresakes jo ikke av altfor høy fart, men alt annet(alkohol, vær osv.) og de "få" tilfellene høy fart er innblandet er det en eller annen ungdom i en volvo 240 med stor turbo. De som absolutt skal kjøre fort finner måter å sluntre unna fartssperren.

Beklager, men jeg har absolutt ingen tro på en fartssperre på 100km/t :nei:

 

Årsaken og omfanget til ulykker er samensatt av mange faktorer, "alt annet" har mye å si, fart har endel å si. Mye forskning viser at det er en sammenheng mellom alvorlige skader og dødsfall og fart. Det er ikke sikkert dette vil ha enormt mye å si, men det er tydlig at det vil affisere fler enn noen få ungdommer i 240, hadde det vært tilfelle hadde man neppe sett så mange protester...

 

AtW

Grunnen til alle protestene er ikke fordi alle kjører i 140 i 70-sone, men fordi det kan være nyttig og kunne kjøre i mer enn 100km/t i ulike situasjoner. Tror ikke at norges befolkning blir så happy med det forslaget, når plustlig alle biler har maks hastighet på 100 km/t, til og med naboens nissan micra med hele 50HK.

Lenke til kommentar
En slik fartssperre ville sikkert vært såre enkelt å fjerne om man hadde en venn hos et bilverksted. ;)

røsk ut sikkringa, å sperra er borte. selv mor i huset får tel det. men blir man tatt mens man bevist har fjerna sperra, blir selsagt konsekvensene de samma som dem er på lastebiler i dag...bøter å straff

Lenke til kommentar
Grunnen til alle protestene er ikke fordi alle kjører i 140 i 70-sone, men fordi det kan være nyttig og kunne kjøre i mer enn 100km/t i ulike situasjoner. Tror ikke at norges befolkning blir så happy med det forslaget, når plustlig alle biler har maks hastighet på 100 km/t, til og med naboens nissan micra med hele 50HK.

 

Sperre på 100 km/t kommer det heller aldri til å bli. det kommer til å bli lagt inn en feil-margin på 10-20 %, sånn at man har ei sperre på 110-120 km/t. Å nei, folk med respekt for lover å regler har ikke behov for å kjøre fortere enn 100 km/t. det er max-grensa her i landet, å dem som kjøper bil i norge pga stor topp-hastighet, har missforstått hele opplegget. Også vil selvsagt noen komme med "men hvis noen skader seg å man har behov for å kjøre dem fort til sykehus". For det første, så kjøper ikke privatfolk biler med over 200 hk for å leke sjukebil. Om noen skulle ha behov for sykehus, å ringer man 113 mens man driver førstehjelp, også sender DE ambulanse eller helikopter etter behov. Skulle det være slik at du alikkavæl må kjøre, så greier 120 km/t (avhengig av hva sperra er på). Over der igjen blir det livsfarlig da man verken har bil eller kompetanse for å drive utrykkning. Uansett hvor man er hen i landet, så greier man seg med å ringe 113, å dem er der på kort tid, avhengig av hvor akutt det er. Annen nytte ved å kjøre LANGT over fartsgrensa, ser ikke jeg, enn at man kommer fortere fram som KUN gir personlig vinning

Lenke til kommentar
Denne sperren kommer ikke uansett. Busser, lastebiler og mopeder kan som oftest ikke ta forbikjøringer, biler kan. Hva skjer om man kjører til Sverige eller Tyskland?

Selvsagt kan dem ikke ta forbikjøringer....de har jo sperre. Det som hindrer meg i å kjøre forbi med lastebilen, er sperra. De gangene jeg har kjørt forbi, er endten ved 4-felts veier, eller når bilen forran kjører såpass sagte at jeg greier det uten å gå over 90

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Grunnen til alle protestene er ikke fordi alle kjører i 140 i 70-sone, men fordi det kan være nyttig og kunne kjøre i mer enn 100km/t i ulike situasjoner. Tror ikke at norges befolkning blir så happy med det forslaget, når plustlig alle biler har maks hastighet på 100 km/t, til og med naboens nissan micra med hele 50HK.

 

Sperre på 100 km/t kommer det heller aldri til å bli. det kommer til å bli lagt inn en feil-margin på 10-20 %, sånn at man har ei sperre på 110-120 km/t. Å nei, folk med respekt for lover å regler har ikke behov for å kjøre fortere enn 100 km/t. det er max-grensa her i landet, å dem som kjøper bil i norge pga stor topp-hastighet, har missforstått hele opplegget. Også vil selvsagt noen komme med "men hvis noen skader seg å man har behov for å kjøre dem fort til sykehus". For det første, så kjøper ikke privatfolk biler med over 200 hk for å leke sjukebil. Om noen skulle ha behov for sykehus, å ringer man 113 mens man driver førstehjelp, også sender DE ambulanse eller helikopter etter behov. Skulle det være slik at du alikkavæl må kjøre, så greier 120 km/t (avhengig av hva sperra er på). Over der igjen blir det livsfarlig da man verken har bil eller kompetanse for å drive utrykkning. Uansett hvor man er hen i landet, så greier man seg med å ringe 113, å dem er der på kort tid, avhengig av hvor akutt det er. Annen nytte ved å kjøre LANGT over fartsgrensa, ser ikke jeg, enn at man kommer fortere fram som KUN gir personlig vinning

Er vell et fåtall som kjøper bil på grunn av topphastighet, men er en god del som kjøper utifra HK og kjøreegenskaper. Kjørte på vålerbanen med faren min sin nye bil i sommer, og må si at det er greit at bilen går i over 120km/t for å kunne klare å ta forbikjøringer på langstrekken. Kan også tenkes at noen tar ferien til mer sørligestrøk og foretrekker bilen som framkomstmiddel. På f.eks; autobahn vil vel fartssperren kanskje fungere mot sin hensikt, og skape farlig situasjoner.

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...
  • 7 år senere...

Nå er det vedtatt:

Om ett års tid er det påbudt i alle nye biler i EU/Norge:

https://www.dinside.no/motor/det-blir-fartssperre-i-alle-biler/72953184

Men håper virkelig produsentene kommer med systemer som er umulig å bryte. Ser alt for mange som kjører 10 km over fartsgrensen.

Tvangsinndragning av kjøretøy vil være en effektiv sanksjon for de som forsøker bryte fartssperren.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Høres i teorien bra ut, men det kan også bli farlig. En ting er at man ikke kan stole på hva bilen klarer å oppfatte av skilter i snøkov, styrtregn og nedgrodde skilter, men også en eventuell database over fartsgrenser i bilens navigasjonssystem kan være utdatert. For eksempel ved veiarbeid der fartsgrensa er midlertidig nedsatt. Som om ikke det var nok så kan slike teknologier potensielt misbrukes også. For eksempel kan vi se for oss at systemet etter hvert kommer online og automatisk utsteder fartsbøter. Eller at forbikjøringer plutselig begrenses og gjør middels farlige forbikjøringer om til rene dødsfeller. Og hva om man faktisk har gode grunner for å kjøre over fartsgrensa? Utrykningskjøretøy eller privatbiler med like syke personer om bord på vei til akutten?

Med andre ord, jeg tror ikke vi har hørt siste kapittel i denne saken. Det er mange potensielle utfordringer som må løses før fartssperre blir verdt det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...