Gå til innhold

4x AoC PCer til rundt 6k, Hjelp!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da har jeg konkludert med at OCZ StealthXStream 600 Watt var billig! Og den er vel ikke dårlig heller, og 100 ekstra watt skader vel ikke.

 

Byttet hovedkort (igjen) til Asus P5K, så sparer jeg inn en slant der også ;)

 

Hvis ikke noen har noen voldsomme innvendinger rundt valget, blir det det som ligger i handlevogna her. Takker for all hjelp! Noen som har en idé om hvordan dette oppsettet vil dra AoC? Det går vel unna på vel over 10 FPS håper jeg :whistle:

Ser ut til at du er i mål :)

Lenke til kommentar

Kan selv gå god for OCZ 600wattern. Har en selv og kjører med overklokketklokket X2 prosessor, 2x 500gb disker, brenner, radeon 3850 overklokket, samt har og testet med 3870X2 i maskina. Holder i massevis til de pcene som er satt opp her. Ser forøvrig ut som fine maskiner, vil du spare inn litt penger er det bare å gå for billigere kabinett.

Lenke til kommentar

500W vil være nok for oppsettet du har der. 600W er jo naturligvis bedre.

 

Men jeg ser da at du bruker over 1000 kr på kab + psu.

Shopp litt rundt, og sjekk om du kan få et kabinett med innebygd PSU! Dette er vanligvis langt billigere, og sparer deg også for ekstra hundrelapper til vifter. Se for eksempel på Antec Sonata III, der får du med 500W for 800 kroner.

https://prisguiden.no/product.php?productId=77261

 

her kan du forresten spare en hundrelapp til på DVD-brenneren:

https://prisguiden.no/product.php?productId=92919

Endret av de_baser
Lenke til kommentar

Hei !

 

Kjører selv Radeon 3850 + Core2Duo på en 350W PSU som fulgte med kabinettet! Dønn stabil.

 

Etter min mening, bruker folk ALT for mye penger på kraftige overkill strømforsyninger.

Det er bare å regne ut strømforbruket selv.

 

GPU bruker vanligvis rundt 100W (avhenger seff av modell/type)

CPU bruker fra 50-100 W

Harddisk 10W?

Hovedkort m/minne 30W ?

DVD 5W ?

Altså totalt rundt 250W for dette oppsettet. Noen mer, andre mindre.

 

Ja, jeg vet det finst kvalitetforskjeller på PSU'er. Har du en som takler 50-100W mer enn reelt strømforbruk i PC-en bør det holde i massevis. Kjenner mange som har kjørt Q-Tec PSU'er i årevis uten problemer, selv om dette merket er uthengt her på forumet. Har selv hatt 10-talls Q-Tec'er (men kjøper ikke disse lengre pga høyt lydnivå :blush: ).

 

Det finst steder på nettet der du kan oppgi din konfigurasjon som regner ut strømforbruket ditt, og kan velge PSU deretter. Ta et google-søk.

 

- kjbu

Lenke til kommentar
Hei !

Kjører selv Radeon 3850 + Core2Duo på en 350W PSU som fulgte med kabinettet! Dønn stabil.

Stabilt er det nok, men jeg ville dobbeltsjekka at volten er høy nok og ikke dropper, for det forkorter levetida på komponentene dine

 

 

GPU bruker vanligvis rundt 100W (avhenger seff av modell/type)

Maximum TDP for the 9800GTX is 160W

 

Ja, jeg vet det finst kvalitetforskjeller på PSU'er. Har du en som takler 50-100W mer enn reelt strømforbruk i PC-en bør det holde i massevis. Kjenner mange som har kjørt Q-Tec PSU'er i årevis uten problemer, selv om dette merket er uthengt her på forumet. Har selv hatt 10-talls Q-Tec'er (men kjøper ikke disse lengre pga høyt lydnivå :blush: ).

På lavkvalitet kan man regne +- 30% loss

 

Det finst steder på nettet der du kan oppgi din konfigurasjon som regner ut strømforbruket ditt, og kan velge PSU deretter. Ta et google-søk.

Det stemmer, men dem er ikke godt nok for mer enn å gi et lite overblikk

Lenke til kommentar

Det er riktig at mange kjøper langt større PSUer enn de trenger, men det er et par ting man skal ha i bakhodet:

 

1. PSUer har forskjellig kvalitet. Dvs. at en 400W av god kvalitet er bedre enn en 600W av dårlig kvalitet. Man kan ikke her se seg blind på mengden watt produsenten opplyser. Det avhenger i like stor grad av hvor stabile spenningene er og hvor mange ampere PSUen klarer å levere. PSUen har livet til så og si alle de andre komponentene i maskinen i sin hule hånd. Går PSUen til h**** er sjansen stor for at den tar noe annet med seg i fallet. Det kan fort bli mye dyrere enn de 2-300 kronene man sparte på PSUen i utgangspunktet.

 

2. PSUen er noe du kan beholde lenge hvis du kjøper en av god kvalitet. Det er ikke en "bruk og kast" komponent på linje med RAM og CPU som uansett skal ut etter et par år. En PSU som kjører på lav belastning i forhold til sin maksimale effekt, vil dessuten holde lengre (avhengig av kvaliteten selvfølgelig) enn en PSU som kjører op høy belastning. Å legge noen ekstra penger i PSU kan derfor lønne seg i det lange løp. Samme gjelder for kabinettet. Kjøper man kvalitet med et utseende man kan leve med lenge, kan de fort bli billigere enn et "disco-inferno" i plast og neon på sikt.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Først og fremst. Et voltmeter vil ikke kunne måle slike korte spenningsfall på en tilfredstillende måte (et logget oscilloskop ville vært mer egnet her), og det er dermed sannsynligvis ikke dette PepsiCo snakket om.

Men jeg kan ta akkurat det litt uansett:

Brownouts are caused by a short-term decrease in voltage levels. If you've ever noticed the lights go dim for just a second when the air-conditioning turns on, then you've experienced a brownout. Brownouts sometimes occur at the powergrid level, but are more common at the local level of individual circuits in your home

Brownout refererer hovedsaklig til et fenomen man har i strømnettet. Dette er uregulert og kan ha veldig ujevn belastning. Spesielt ille er store kraftige motorer. Det vi snakker om er innad i PC-en (etter PSU), hvor tilstandene er anderledes. Strømforsyningen din er regulert slik at det hele tiden tilpasser spenningen etter lasten og er dermed mye mer egnet til varierende last. Og ikke bare det, det er langt i fra like varierende last innad i en PC, ingen plutselig innkopling av meget reaktiv last. Har du noen gang sett at lysene i PC-en din dimmer krafig ned når du starter opp et spill eller filoverføring kanskje?

 

Men hovedpoenget kommer her:

computer may stay "on," because its not receiving all of the power it needs, it may become unstable. Even after the brownout has come and gone, its effects can linger in the form of unexpected system crashes and temporary component failures. In addition, regular brownouts can significantly reduce the efficiency and life span of your computer equipment.

Den primære effekten av et slikt kort spenningsdropp er at systemet blir ustablilt. Slitasje kommer som en sekundær effekt. Systemet blir ustabilt før du trenger å bekymre deg over levetiden på komponentene dine. Er systemet stabilt, så er ikke korte spenningdropp eksisterende i den grad at det kan redusere holdbarhet.

 

Jeg bestrider selvfølgelig ikke at et ustabilt system vil slite mer på komponenter enn et stabilt, kun det faktum at komponenter kan slites fortere uten at du merker det. Forøvrig er jeg helt enig i at man bør velge 450-600W til en gamer-pc i dag, selv om det faktiske forbruket nok betydelig under.

 

EDIT: byttet til quotetags

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Først og fremst. Et voltmeter vil ikke kunne måle slike korte spenningsfall på en tilfredstillende måte (et logget oscilloskop ville vært mer egnet her), og det er dermed sannsynligvis ikke dette PepsiCo snakket om.

Snakker om lav volt ved bruk av for svak PSU. Du har sikkert sett tester av strømforsyninger og dem dårlige strømforsyningene først får lav volt på 3,3V 5V og 12V. Det er ikke bra for komponentene du har i maskina

Lenke til kommentar
Først og fremst. Et voltmeter vil ikke kunne måle slike korte spenningsfall på en tilfredstillende måte (et logget oscilloskop ville vært mer egnet her), og det er dermed sannsynligvis ikke dette PepsiCo snakket om.

Snakker om lav volt ved bruk av for svak PSU. Du har sikkert sett tester av strømforsyninger og dem dårlige strømforsyningene først får lav volt på 3,3V 5V og 12V. Det er ikke bra for komponentene du har i maskina

Feks at "12volten" ligger jevnt på 11,5 i stedet for 12,0? På hvilken måte er det skadelig?

Jeg mener også i dette tilfellet at du vil merke ustabilitet før du skader komponentene dine.

Lenke til kommentar

Er vi da enige om at Antec Sonata III gjør jobben som både kabinett og PSU? Tidligere har det jo blitt slått fast at dette er en kvalitets-PSU, så den bør gjøre susen. Byttet også ut CD-brenner for å spare en slant der. Gikk også opp til en Intel Core 2 Duo E8400 da prisforskjellen var liten.

 

Ser forøvrig ut som om det blir 5x Conan-PC og ikke fire ;)

 

Link!

 

Edit: La til link

Endret av Sing
Lenke til kommentar

Ser knallbra ut det der, det blir mye datamaskin for pengene, og bør utvilsomt være i stand til å dra AoC godt, samt klokke litt ekstra MhZ i tillegg.

 

Om det er interesse for sistnevnte, forresten, vil jeg anbefale å skaffe til en billig og god kjøler også. Det finnes mange gode kandidater i 300-kroners-klassen:

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=54621

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=93109

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=91759

 

Det sies at E8400 er forholdsvis kjølig, men hvem vet om den er det på stock uten at vifta spinner hue av seg? Har også hørt at Sonata-kabinettet blir noe varmt, så det kan være godt å undersøke dette.

Lenke til kommentar

Hehe, den PSU-diskusjonen ble vel kanskje i overkant off-topic. Sorry...

 

Oppsettet ser bra ut, borsett fra at jeg ville valgt det billigst mulige 9800GTX-kortet du kan finne.

 

@de_baser: annen vifte enn stock blir vel først aktuelt hvis maskinene skal overklokkes. Tom. Q6600 kan jo som regel kjøres på 3GHz med stock-kjøleren, og den er VARM i forhold til E8400.

 

Edit: Feil i prisguiden. MSI 9800GTX OC var slett ikke billigst.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...