Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bærbar pc som plutselig skrur seg av ved oppstart med blåskjerm


Anbefalte innlegg

Hey,

 

Søstra mi sin bærbar har klikka og jeg håper dere kan hjelpe til med å fikse det.

 

Når hu starter opp pcen normalt så går den til etter xp theme greia kommer fram så skrur den seg plutselig av. Jeg har prøvd oppstarts greia "siste fungerende innstillinger" eller hva det heter, og når jeg prøver safe mode så kommer det først en LANG liste med

multiblahardiskblapartitionbla/windows/system32/drivers/blablabla.exe

multiblahardiskblapartitionbla/windows/system32/drivers/blablablballbalablbalalba.exe

listen stopper etter kort tid og så kjører den videre, og et sekund senere så startes pcen på nytt igjen...

 

Hver gang den restarter så flasher det også en blåskjerm, som er der i 0.01sek, men søstra mi klarte å ta et bilde men med blits så jeg fikk med meg bare litt. Og på toppen så stod det noe om at pcen blir skrudd av for å hindre at den blir skada. Så stod det noe videre "om dette er første gangen du har skrudd på pcen så et ellerannet"

og "hvis ikke følg dette blabla"

så noe om nytt hardware ellno. Vanskelig å lese men skal prøve å få tatt et nytt bilde uten blits. btw alt er på engelsk seff.

 

Noen forslag til hva som kan være feil? Windows? Hardisken?

Prøvde å kjøre diagnostikk i bios men den bare faila med en gang... Vurderer nå å prøve å reinstallere windows xp, men hu mister vel ikke alt på harddisken da eller?

 

Søstra mi sier det har skjedd før men har funket igjen rett etterpå... høres ut som det er noe feil med harddisken?

Endret av sureup
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

:D haha petter jo :D

 

søstra mi veitikke hva hu driver med azz. noen forslag?

 

btw fikk bilde av blåskjermen og den sier ikkenoe mer enn sånn standard at om man har installert nytt software/hardware så burde man fjerne det eventuelt gjennom safe mode, som ikke funker :p + sier noe om å disable noe memory greier som shadowing etc i bios, som ikke finnes i biosen hennes...

så lite annet å gjøre enn å prøve å reinstallere xp eller kjøre en recovery fra en disk hu lagra for litt siden.

 

Men om hu reinstallerer xp, mister hun alt sammen på harddisken eller?

Lenke til kommentar

Hvis du reinstallerer XP, så må du formatere harddisken, og det resulterer i at hun mister alt som ligger på den! Men hvis harddisken er partisjonert, så mister hun bare det som ligger på den partisjonen som operativsystemet ligger på.

Men, med tanke på at hun ikke har peiling på data, så tørr jeg vedde på at hun ikke har to partisjoner og konstant lagrer all dataen sin på den andre partisjonen (som ikke OS'et ligger på)? ;-)

 

Så, kan være flere ting. Minner om et harddiskproblem! Min PC fikk et liknende problem, og jeg måtte formatere.. Men trenger ikke nødvendigvis være det..!

 

Stikk over med PC-en så kan jeg ta en titt på'n!? ;-)

Lenke til kommentar

hehe jau får sjå. men lite å se ^^

 

btw klarte å notere ned stopp meldingen:

 

stop: 0x000000ED (0x86B20A68, 0xC0000006, 0x00000000, 0x00000000)

 

jeg er ikke sikker på om B'en er riktig og D'en kan være en 0 men tror det er en D.

 

 

edit: fant dette på google: http://forums.majorgeeks.com/showthread.php?t=145429 hu mister vel ikkenoe hvis jeg gjør dette?

Endret av sureup
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...