Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Fysikk 3FY Eksamen 2008


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sånn, da var jeg hjemme fra fysikkeksamen. Til dere som ikke hadde den: Det var totalt 5 oppgaver hvor oppg 1 og 2 til sammen telte like mye som hver av resten av oppgavene. Ikke overraskende var oppg 1 og 2 ganske enkle, mens de 3 siste var lengre, hadde flere spørsmål og krevde mye regning.

 

Selv tror jeg den gikk helt ok. Nummer 1, 2 og 5 gikk stort sett veldig greit, mens jeg slet mer på 3ern og spesielt nr 4. Var ganske vanskelige oppgaver i mine øyne, men så er ikke jeg noen racer i fysikk. Karaktermessig satser jeg på en firer, men er ikke verdens undergang om jeg lander på en treer heller.

Endret av @daniel89j
Lenke til kommentar

Hoppet tok til sammen 1,6 eller 1,7 sekunder (husker ikke i farta), og høyden var 2,25 meter.

Det var AKKURAT den eksamenen jeg ønsket meg! Vi fikk masse mekanikk, som jeg kan ut til fingerspissene, og litt annet piss. Var også en astrofysikkoppgave, men den valgte jeg bort til fordel for mer mekanikk.

 

Jeg satser på 6. Mulig det blir 5 med en streng sensor, men jeg tror faktisk alt var riktig, og korrekt utført.

Lenke til kommentar

Damn. Husker ikke. Men først måtte du regne hvor lang tid det tok for den å komme gjennom feltet. Så måtte du regne hvor langt ned den kom i selve feltet (hvor mye den ble avbøyd), og så farten den hadde når den kom ut derifra (retning og verdi), og så finne ut hvor langt ned den bevegde seg etter at den kom ut av feltet.

Lenke til kommentar
Farten på hoppkanten?

 

Temperaturen på lyspæra for de som tok den?

 

Hvor stor akselrasjonsspenningen var i K?

Et sted rundt 11-13 m/s mener jeg å huske. Temp.: 602 K tror jeg. Spenning i K: 2,0 kV.

 

Merk at samtlige svar bare er tipping fra det jeg tror jeg husker.

 

Hvilke påstander var sanne, usanne og umulige på oppgave 2.b, noen som husker?

Endret av FM
Lenke til kommentar

Tror y i oppgave 3 var på 0,015m+0,03? var iaffal 0,015 for meg på den delen der elektronet ble bøyd av, så tror jeg fikk 0,05m tilsammen. eller kanskje ikke

 

Påstandene i oppgave 2:

 

a) var vel den med at det endret det karakteristiske spekteret, som er feil, det har med hvilket metall man sender elektroner mot å gjøre.

 

b) var riktig, minstebølgelengden ble halvert

 

c) Skrev at man måtte regne relativistisk (farten ble på 12,5%) hvis man skulle regne på elektronene, men at fotonene uansett hadde lysfarten så det ville ikke endre noe av regninga der hvis det var dem man skulle gjøre beregninger på.

 

Vet ikke om det er riktig da :p

Lenke til kommentar

Hei alle sammen. Nå er jeg hjemme fra fysikk-eksamen. Måtte bare feire med en iskrem før jeg kunne hive meg på datamaskinen. Jeg tror det gikk greit. Fikk svart på alt, og jeg tror oppgava mi burde holde til en grei karakter.

Er fornøyd både av innsatsen min, og over at jeg er ferdig nå.

 

Hoppet tok til sammen 1,6 eller 1,7 sekunder (husker ikke i farta), og høyden var 2,25 meter.
Fikk det samme.

Heldig med eksamenen da, som du sier. Ikke noe induksjon overhodet, og heller ikke noe relativitetsteori. Litt merkelig, men man kan ikke klage.

 

 

Mener det var 0.008m inni feltet og 0.050m utenfor feltet, dvs 0.058m. Igjen, bare mitt svar, sikkert ikke riktig.
Jeg fikk noe i samme landet. Type 0,05x m.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...