Gå til innhold

Spørsmål om overklokkingsbegrep, om forskjellige hastigheter, og hvordan klokke minnet best.


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har drevet å klokket pcen min i en del år, bare i den forsiktige grad da, men nå har jeg en de spørsmål om hva de forskjellige begrepene egentlig betyr og hva de gjør:) har lest en del på nettet men er ikke alt jeg skjønner, håper noen av dere kan hjelpe meg:)

 

*bus speed (cpu)

*ht link

* forskjellige ram timings, (er det bra å ha lave eller høye timings? og hva har dette med hastigheten på minnet å gjøre? :hmm: )

*PCIe clock, hva brukes denne til?

 

Er ikke helt noob på dette området, så kan da klokke litt, men vil vite litt mer om hva begrepa betyr osv.

 

CPU: amd 5600+ klokket til 3269 mhz, ht link 1,25ghz. 38 grader idle

Minne: Geil 6400 ultra, 467 mhz i følge cpu-z. ntune sier 1004 mhz.

Skjermkort: 2x 8800 gts 320, flashet på 560/850/1400 (skal presses mer)

 

det var vel det:) takker for all hjelp, og ser frem til å lære litt;)

Endret av star_wars_kid
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har FSB (Front Side Bus), Multiplier og CPU Core Clock

FSB x Multiplier = CPU Core Clock

 

FSB'n frakter informasjon mellom CPU'en og NorthBridge'n på hovedkortet.

CPU Core Clock er hastigheten som CPU'en opererer i.

 

RAM Timings har med hastigheten på minnet å gjøre. Timingene har med hvor lang tid det går mellom hver "operasjon" minnet gjør.

Hvis man vil at minnet skal kjøre på en høy frekvens, så kan man øke timings'ene for å få dette til. Men ønsker man å oppnå stramme timings (som det kalles) så må du antagelig senke frekvensen.

Men det med instilling av timings er noe du gjerne gjør når du har funnet den optimale FSB'n og CPU Core Clock'n du vil bruke! Og det kan godt være at PC-en din yter bedre med stramme timings og lavere frekvens, eller omvendt. Så det er ganske individuelt fra system til system!

Det som gir størst utslag i form av overclocking er å senke CAS-Latency (CL). (CAS = Column Address Strobe)

I teorien: Jo lavere timings, jo bedre er det/fortere går det!

Men som sagt, det varierer fra system til system. Det gjelder å prøve seg frem!

Lenke til kommentar

Han har et AMD-system, og der bruker ikke FSB, men HTT istedenfor. Har ikke noe særlig greie på AMD-overklokking, men FSB i praksis det samme som HTT. DVS HTT x (CPU eller HTT) multiplier = CPU clock.

 

knopflerbruce er utvilsom den beste her inne på AMD-overklokking, men det er sikkert hundreogørten andre som kan forklare det. Uansett finnes det mangfoldige enkle guider på interveven, bruk google og finn svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...