Gå til innhold

Blogg: Slik vurderer vi massive onlinespill (PC)


Anbefalte innlegg

Er helt enig med det du skriver. Det er nettopp der Gamereactor gjør feil, de kom ut med Age of Conan-anmeldelsen to uker før lansering.

 

Har selv lest denne anmeldesen, og den skraper bare forsiktig på overflaten av hva spillet kan by på. Å skrive en fullverdig anmeldelse på grunnlag av en beta testing blir feil, men nå ser det jo ut som gamereactor bryr seg mer om prestisjen av å være først ute, enn å skrive gode anmeldelser til sine lesere.

 

Stå på Gamer, dere gjør helt riktig, derfor er dere, etter min mening den beste spill siden i Norge, ingen tvil. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Haha, for en tullete unnskyldning. Den eneste grunnen til at dere ikke vil annmelde det er så dere slipper å avbryte spillinga.

 

"Skal du skrive den artikkelen snart?"

"Nei, hold kjeft, jeg skal levle!"

 

Neida, bare tuller. Synest det var en velskrevet og intressant artikkel. Ikke noe tvil, her er det oss gamere som fokuseres på. Da gleder jeg meg bare enda mer til annmeldelsen.

Lenke til kommentar

Dette synes jeg er bra. Har en følelse av at Funcom satser på at de fleste anmeldere bare orker de første 20 levellene eller noe, og derfor har de finspikka på Tortage og 500 ganger det siste halve året i beta, antageligvis for å gjøre et bra førsteinntrykk og sanke bra reviews.

Then again, ser for meg at det er såpass mange "ties" mellom norsk spillpresse, som gamer.no er en del av, og Funcom til at det kan bli noen ærlig review uansett, men man vet aldri. Gleder meg uansett til å lese den :).

Lenke til kommentar

Dette gir respekt Gamer.no! Kjempeflott at dere (som Norges største spillside) tør stå frem og si at dere ikke slipper noen omtale før dere mener dere kan gi en rettferdig dom, fremfor å pushe ut en omtale rett før lansering. Man skal ikke glemme at dette er Norges største spillutgivelse noensinne, og det er sikkert mange som følger med på hva de norske mediene gir av karakter. Moro at vi her i det kalde nord også kan være med å bidra til. Noe som kan gjøre oss litt stolte også. Takk, Funcom! Og takk, Gamer, for at dere opptrer profesjonelle!

Lenke til kommentar

Litt off-topic vil jeg hinte litt om Vanguard: Saga of Heroes. Grunnet en alt for tidlig launch gikk spillet nesten til helvete før noen rakk å lage en karakter, og da snakker jeg bokstavelig talt da mange ikke fikk logge inn engang. De som gjorde det ble møtt av en gigantisk, tom verden de ofte fikk se i noen minutter før alt kræsjet, og så videre. Launchen gikk inn i historiebøkene som en av de dårligste noensinne, og anmeldelsene måtte jo selvsagt gi dårlig karakter til et mildt sagt drittdårlig spill.

 

Hopp så forover ett år. Jeg fikk en mail fra SOE der det stod at spillet har vært oppdatert jevnlig, om siden det er så lenge siden jeg sluttet fikk jeg en gratis prøvemåned for å se om jeg likte spillet i den daværende tilstanden. Selvsagt var jeg litt skeptisk etter den katastrofale launchen, men en gratis måned er jo en gratis måned.

 

På slutten av den gratis måneden var det ikke noen tvil om at jeg ville fortsette å spille, så det gikk en god stund før jeg hoppet over til LotRO i stedet. Vanguard manglet en del lore og historie, så det var sjelden jeg følte noen grunn til å gjøre det jeg gjorde. Men serverne var slått sammen for å øke antallet spillere i hver, grafikken hadde fått seg et løft, motoren var optimert, synlige hjelmer lå rett rundt hjørnet og så videre. Hadde det hatt en bedre historie og en verden jeg kunne brydd meg mer om ville jeg ha fortsatt å spille det ganske lenge, kanskje til og med årevis.

 

Og akkurat det er problemet. Launchen i Vanguard var et historisk lavmål, og anmeldelsene måtte jo nesten gi en dårlig karakter. Men Vanguard fikk mye tid på seg til å rette feilene, så et år senere er det et av de beste MMORPG'ene jeg har spilt noensinne. Jeg foretrekker LotRO fordi jeg kjenner verden og rasene bedre fra før, men jeg kan ærlig talt ikke si hvilket av LotRO og Vanguard jeg likte best. En diger, vakker meningsløs verden i Vanagurd eller en litt mindre, litt mer meningsfull verden i LotRO? Vanskelig spørsmål.

 

Hva om Age of Conan, Warhammer Online, Chronicles of Spellborn osv lider av en lignende skjebne som Vanguard? En dårlig launch blir dårlige anmeldelser og mange holder seg unna. Selvsagt vil en hard kjerne fortsette å spille det fordi de ser hva det kan bli en gang i fremtiden og ignorerer det meste av bugs og slikt i de første månedene, men uansett hvor bra de sier spillet er vil de fleste bare si de er nerder ellr fanboys. Får vi en anmeldelse eller to en måned etter launch begynner det å ligne noe da spillet virkelig begynner å skinne, men da kan det være for sent. Om spillet har vært ute en måned allerede uten at noen har giddet si noe om det, hvorfor skal jeg gidde vurdere å spille det? Kanskje vi heller bør få en egen MMORPG "blog-anmeldelse". AoC er jo interessant i seg selv, men hva en egen del der vi har en blog-anmeldelse med flere av de mest populære spillene? Den første bør komme så nært launchen som mulig, gjerne samme dag eller dagen etter. Den trenger imidlertid ikke være så stor, bare et førsteinntrykk. Noen dager eller en uke senere kommer del to av blog-anmeldelsen, og går mer inn på livet etter den første "wow"-opplevelsen. Da har dere spilt spillet i en uke allerede og begynner å kjenne til det. Uken etter kommer del tre og går mer inn på hvordan det er å fortsette å spille det, irriterende småting som bør rettes og imponerende småting dere liker (ingen av disse blir lagt merke til med en gang da det er så mye som skal tas inn på kort tid, men begge blir synlige når det begynner å gå rutine i alt sammen. Et eksempel er for eksempel slossingen i AoC. Den første tiden blir det interessnat med komboer og alt det der, men hva med en uke eller to etterpå når det begynner å gå rutine i den? Er den fortsatt like morsom, eller har den blitt bedre? Begynner det å gå rutine i det og gjøre det kjedelig?)

 

Dette kan som sagt gjelde flere MMORPG'er, ikke bare de aller nyeste. Ta gjerne med andre MMORGP'er som har vært ute en stund, som WoW, LotRO, EverQuest 2, Guild Wars og hva de nå heter. På en måte sier det seg jo selv at WoW får bra karakter da det er det mest populære MMORPG'et noensinne, men hvordan er det for en ny spiller å sette seg inn i det nå? Er det fortsatt noe liv for nye folk på lavere levels, eller har de fleste gått over til høyere level og driter i nybegynnere? Vet for eksempel at glidere og boter begynner å bli vanlige og akseptert blandt mange spillere, så hvordan påvirker det spillet?

 

Det er bare en tanke. Et singleplayer spill kan ordnes med nye patcher og slikt, men det du får i boksen er det ferdige spillet. Et MMORPG derimot er hele tiden i utvikling, så vi kan faktisk få nye områder, nye klasser, nye monstre og så videre helt gratis flere måneder og år etter selve launchen i enkelte tilfeller. (LotRO som et eksempel har gitt oss nye områder, muligheten for å spille en kylling, nye monstre, nye deeds, selv fisking helt gratis i diverse oppdateringer). Siden MMORPG'er er i stadig utvikling blir det litt feil å gi dem en anmeldelse kun på grunnlag av selve launchen. Det blir nesten som å prøvekjøre en bil i fem minutter, og så skrive en lang anmeldelse om hvordan den er å kjøre, tekniske detaljer, hva du synes er bra med den, hva du syner kunne vært bedre og så videre. Den eneste måten å teste en bil på er å kjøre den over lengre tid på ulikt føre, akkurat som den eneste måten å virkelig teste et MMORPG på er å spille det over lengre tid. ;)

Lenke til kommentar

Det er en grei unnskyldning at dere vil bruke tid på vurderingen av spillet, men dere skal være profesjonelle og burde klare å sette opp noen kriterier å anmelde ut i fra selv etter kort tid.

 

Selvfølgelig er spillet for stort til å gi en totalvurdering etter et par ukers spill, beta eller ikke, men hvor lenge skal dere vente? Et par mnd? Et år? Til dere når max level?

 

Jeg vil påstå at de fleste spillene dere vurderer har mange sider dere ikke vurderer, men det er jobben deres å gi et førsteinntrykk av bla. grafikk og gameplay. De fleste som leser anmeldelsene deres burde vite det, og det er ingenting i veien for at dere påpeker dette tydelig i anmeldelsen.

 

Det er søtt at dere vil vurdere spillet skikkelig, men jeg synes det er litt tamt av dere som profesjonelle anmeldere å ikke gi deres lesere en tidlig dom(det burde være mye som kan vurderes etter 2 ukers spill). Det er alltids rom for dere til å lage en ny ved en senere anledning eller å oppdatere karakteren ettersom dere får mer erfaring med spillet. :)

Lenke til kommentar
Det er en grei unnskyldning at dere vil bruke tid på vurderingen av spillet, men dere skal være profesjonelle og burde klare å sette opp noen kriterier å anmelde ut i fra selv etter kort tid.

 

Selvfølgelig er spillet for stort til å gi en totalvurdering etter et par ukers spill, beta eller ikke, men hvor lenge skal dere vente? Et par mnd? Et år? Til dere når max level?

 

Jeg vil påstå at de fleste spillene dere vurderer har mange sider dere ikke vurderer, men det er jobben deres å gi et førsteinntrykk av bla. grafikk og gameplay. De fleste som leser anmeldelsene deres burde vite det, og det er ingenting i veien for at dere påpeker dette tydelig i anmeldelsen.

 

Det er søtt at dere vil vurdere spillet skikkelig, men jeg synes det er litt tamt av dere som profesjonelle anmeldere å ikke gi deres lesere en tidlig dom(det burde være mye som kan vurderes etter 2 ukers spill). Det er alltids rom for dere til å lage en ny ved en senere anledning eller å oppdatere karakteren ettersom dere får mer erfaring med spillet. :)

 

Å skrive en fullverdig anmeldelse på grunnlag av en Beta testing, blir jo feil, når man ikke kan se hva spillet har å by på. En tidlig dom som du så pent skriver, resulterer i en så mangelfull anmeldelse som man kan lese på Gamereactor. Gamer.no har såpass respekt for sine lesere at de ikke kaster uferdige anmeldelser ut. Derfor kommer de med "førsteintrykk" for å gi oss en pekepinn på hvor landet ligger.

 

Respekt til Gamer som tør å stå på sitt for å få den best mulige anmeldelsen :thumbup:

Lenke til kommentar

som noen andre nevnte, hadde det jo vært morro med kanskje en ukentlig journal. Litt dagbok stil kanskje :)

 

Men det er det vel kanskje noen av brukerne som kunne laget, regner

med det er mange av oss her som er inne i Hyboria :)

 

For min del greier jeg skjeldent å krive en hel setning riktig

så jeg finner meg ikke kvalifisert til jobben :p

Lenke til kommentar

Problemet med en anmeldelse med en gang spillet gis ut er at det som jeg nevnte kun er basert på spillet i den daværende tilstanden. En bug for mye, en liten glitch og småting som det kan dra karakteren ned permanent, men er det riktig? Age of Conan vil selvsagt selve mye den første måneden, men det betyr ikke at de ikke selger en eneste kopi lengre etter den tid. Hva med de av oss som har erfaring med en dårlig launch og/eller foretrekker å vente en stund til det begynner å bli flere spillere og flere oppdateringer? Jeg har selvsagt lyst til å kjøpe AoC dagen det kommer og spille det med en gang, men likevel vurderer jeg å vente en måned eller to før jeg investerer i det. Det er også sommerferie snart, så det er mulig jeg heller venter til høsten når jeg har bedre tid. Hvorfor skal jeg da sitte midt i august og la en anmeldelse fra slutten av mai være avgjørende for om jeg kjøper spillet eller ikke? MMORPG'er blir jo forandret og forbedret (og dessverre av og til forverret) over tid, så jeg vil heller ha en så fersk anmeldelse som mulig når jeg bestemmer meg for å investere eller ikke. ;)

Lenke til kommentar

På meg virker det svært klokt å vente med noen endelig anmeldelse til spillet er mer modent og anmelderne har fått skikkelig tid til å vurdere mest mulig av det. En kan selvsagt argumentere med at "alle" burde skjønne at en anmeldelse av et mmo på slippdatoen bare tar for seg deler av spillet, vil være preget av slippproblemer osv, og at det derfor er helt fair å komme med en slik, men jeg ser ikke helt poenget. Om det er innlysende at en "anmeldelse" egentlig bare er en sniktitt er det uærlig å hevde at det er en anmeldelse.

 

Poenget med at anmeldere bør hjelpe folk med hva de skal bruke pengene på er godt, men jeg ser ingen grunn til at en sniktitt ikke skal kunne gjøre denne jobben. At man understreker at artikkelforfatteren ikke kan uttale seg om hele spillet, men elsker (eller hater) de første 20 timene gjør jo bare at leserne selv i større grad kan ta informerte beslutninger på bakgrunn av artikkelen.

 

Altså: Bravo, Gamer.no. Jeg gleder meg til å lese sniktitten!

Lenke til kommentar
Det er en grei unnskyldning at dere vil bruke tid på vurderingen av spillet, men dere skal være profesjonelle og burde klare å sette opp noen kriterier å anmelde ut i fra selv etter kort tid.

 

Selvfølgelig er spillet for stort til å gi en totalvurdering etter et par ukers spill, beta eller ikke, men hvor lenge skal dere vente? Et par mnd? Et år? Til dere når max level?

 

Jeg vil påstå at de fleste spillene dere vurderer har mange sider dere ikke vurderer, men det er jobben deres å gi et førsteinntrykk av bla. grafikk og gameplay. De fleste som leser anmeldelsene deres burde vite det, og det er ingenting i veien for at dere påpeker dette tydelig i anmeldelsen.

 

Det er søtt at dere vil vurdere spillet skikkelig, men jeg synes det er litt tamt av dere som profesjonelle anmeldere å ikke gi deres lesere en tidlig dom(det burde være mye som kan vurderes etter 2 ukers spill). Det er alltids rom for dere til å lage en ny ved en senere anledning eller å oppdatere karakteren ettersom dere får mer erfaring med spillet. :)

Helt enig!!

 

Jeg synes gamer.no her legger seg på en feig instilling. Det er fullt mulig å gi objektive vurderinger av et MMO uten å ha spillt i flere uker. Ytelse, stabilitet, grunnprinsipper i spillmekanikk, organisasjon av spillere og servere, vurdering av grafikk og lyd kan alt gjøres på noen timer.

Lenke til kommentar
*snip*

Helt enig!!

 

Jeg synes gamer.no her legger seg på en feig instilling. Det er fullt mulig å gi objektive vurderinger av et MMO uten å ha spillt i flere uker. Ytelse, stabilitet, grunnprinsipper i spillmekanikk, organisasjon av spillere og servere, vurdering av grafikk og lyd kan alt gjøres på noen timer.

 

Ytelse og stabilitet vil etter all sannsynlighet endre seg i løpet av den første perioden etter lansering. Strengt tatt kan det samme gjelde grafikk og lyd og spillmekanikk og...

 

Det er uansett på siden av poenget. Når Gamer.no leverer noe de kaller en anmeldelse forventer jeg en komplett, reflektert og i den grad det er mulig og ønskelig, objektiv vurderign av spillet, sammen med eventuelle forbehold artikkelforfatteren føler han må ta i forhold til vurderingen. Om et slikt produkt skulle leveres så snart som du her ser ut til å ønske ville forbeholdene bli så mange og så vesentlige at anmeldelsen ville være temmelig uinteressant.

 

Jeg forventer at tingene du nevner tas opp i en sniktitt, men jeg er enig i det jeg oppfatter som Gamer.nos holdning: det er ikke nok til å kunne kalles en skikkelig anmeldelse.

Lenke til kommentar

Ytelse og stabilitet er ikke noe som bør vurderes ut ifra beta og/eller launch tider siden det vil være unaturlig mye stress på serverne (spesielt login) samt finjustering av diverse ting.

 

Grafikk og lyd kan vurderes, men således syns jeg de fleste spill greier dette godt nok idag til at det ikke er en deal breaker. Det er selvfølgelig uhederlige unntak, samt de som bryr seg mer om dette enn meg.

 

Grunnprinsipp kan forklares, derimot kan disse forandre seg radikalt for spillere når de kommer oppover i spillet, nye ting implementeres og den uendelige kampen om balansering tar en ny sving vekk fra grøfta.

 

Mange av dere misforstår også fullstendig, gamer.no vil gi sine inntrykk av hvordan de opplever starten av spillet, dog klassifiserer de en anmeldelse som en vurdering av hele spillet og derfor ikke mulig ved start. Førsteinntrykk og anmeldelse er to forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Ytelse og stabilitet er ikke noe som bør vurderes ut ifra beta og/eller launch tider siden det vil være unaturlig mye stress på serverne (spesielt login) samt finjustering av diverse ting.

 

Grafikk og lyd kan vurderes, men således syns jeg de fleste spill greier dette godt nok idag til at det ikke er en deal breaker. Det er selvfølgelig uhederlige unntak, samt de som bryr seg mer om dette enn meg.

 

Grunnprinsipp kan forklares, derimot kan disse forandre seg radikalt for spillere når de kommer oppover i spillet, nye ting implementeres og den uendelige kampen om balansering tar en ny sving vekk fra grøfta.

 

Mange av dere misforstår også fullstendig, gamer.no vil gi sine inntrykk av hvordan de opplever starten av spillet, dog klassifiserer de en anmeldelse som en vurdering av hele spillet og derfor ikke mulig ved start. Førsteinntrykk og anmeldelse er to forskjellige ting.

 

To ukers betatesting så nærme en utgivelse synes jeg er helt greit. To ukers testing er burde gi et godt grunnlag, og en profesjonell anmelder burde kunne gi en god vurdering ut i fra det.

 

Det er mange her som unnskylder dem med at spillet ikke er ferdig, vel, 2 uker før launch så er spillet mer eller mindre klart og det er som regel bare enkle justeringer og bugs som fixes på. Og mmos' er alltid i utvikling, det er forskjellige classes, races, servers, guilds... Hvis det skal gjøres en fullstendig anmeldelse som enkelte påstår, så vil man aldri kunne bli ferdig.

 

Og selvfølgelig er det helt greit at de venter litt. Jeg bryr meg sjelden om karakterene uansett, og bryr meg mer om gameplay. MEN som profesjonelle anmeldere så mener jeg det er jobben dems å gi en tidlig dom, det gjør de med alle spill.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...