Gå til innhold

Sony Ericsson topper klagestatistikken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For moro skyld gikk jeg gjennom hvor mange SE- og Nokia-telefoner som er inne på service hos en tilfeldig butikk midt i landet: 26 Nokia og 35 SE. Antageligvis for lave tall til at man kan dra noen konklusjoner. Antall solgte SE-telefoner siden 01.01.05 til dagens dato: 5779. Antall solgte Nokia i samme periode: 5251. Så det ser ut som det er rimelig jevnt. Hittil i år var det i samme butikk solgt 449 SE-telefoner og 299 Nokia-telefoner.

Endret av Marasmus
Lenke til kommentar
For moro skyld gikk jeg gjennom hvor mange SE- og Nokia-telefoner som er inne på service hos en tilfeldig butikk midt i landet: 26 Nokia og 35 SE. Antageligvis for lave tall til at man kan dra noen konklusjoner. Antall solgte SE-telefoner siden 01.01.05 til dagens dato: 5779. Antall solgte Nokia i samme periode: 5251. Så det ser ut som det er rimelig jevnt. Hittil i år var det i samme butikk solgt 449 SE-telefoner og 299 Nokia-telefoner.

 

Vil tro dette gjenspeiler statistikken på landsbasis også. flott at du visualiserer at SE faktisk selger flere telefoner enn Nokia i Norge. For oppfatningen her på Amobil er vel at Nokia dominerer det norske markedet, noe som altså ikke stemmer. Men nå skal det sies at det er ikke den oppfatningen jeg møter ellers i samfunnet. Der heller det vel mer mot SE. Merkelig, ettersom Amobil nesten har dømt dem nedenom og hjem pga. manglende teknologi. Så skjer altså det stikk motsatte? Men morsomt at jeg fikk rett, nok en gang ;) ;) ;)

Lenke til kommentar

Uten at jeg har tall for det; det virker som at yngre brukere velger SE framfor Nokia. Yngre brukere behandler ofte telefonene sine på en helt annen måte enn eldre brukere. Både når det gjelder slag, støt, klem, fukt og putte-mest-mulig-drit-i-minne. Det hjelper mye på hva av telefoner som kommer inn til service. Virker også som 1kr telefoner behandles ekstra dårlig sammenlignet med noe som koster f.eks 2500.

Lenke til kommentar
For moro skyld gikk jeg gjennom hvor mange SE- og Nokia-telefoner som er inne på service hos en tilfeldig butikk midt i landet: 26 Nokia og 35 SE. Antageligvis for lave tall til at man kan dra noen konklusjoner. Antall solgte SE-telefoner siden 01.01.05 til dagens dato: 5779. Antall solgte Nokia i samme periode: 5251. Så det ser ut som det er rimelig jevnt. Hittil i år var det i samme butikk solgt 449 SE-telefoner og 299 Nokia-telefoner.

 

Vil tro dette gjenspeiler statistikken på landsbasis også. flott at du visualiserer at SE faktisk selger flere telefoner enn Nokia i Norge. For oppfatningen her på Amobil er vel at Nokia dominerer det norske markedet, noe som altså ikke stemmer. Men nå skal det sies at det er ikke den oppfatningen jeg møter ellers i samfunnet. Der heller det vel mer mot SE. Merkelig, ettersom Amobil nesten har dømt dem nedenom og hjem pga. manglende teknologi. Så skjer altså det stikk motsatte? Men morsomt at jeg fikk rett, nok en gang ;) ;) ;)

Sorry pat, men de tallene er fra 2005 og til i dag. Dvs at tallet for 2007 kan være større andel for nokia vs sony ericsson, og omvendt kanskje i 2006 og 2005.

 

Det VET vi ikke, derfor så blir det helt feil at du starter å trekke konklusjoner basert på misforståelser :).

 

Eller hva?

Lenke til kommentar
For moro skyld gikk jeg gjennom hvor mange SE- og Nokia-telefoner som er inne på service hos en tilfeldig butikk midt i landet: 26 Nokia og 35 SE. Antageligvis for lave tall til at man kan dra noen konklusjoner. Antall solgte SE-telefoner siden 01.01.05 til dagens dato: 5779. Antall solgte Nokia i samme periode: 5251. Så det ser ut som det er rimelig jevnt. Hittil i år var det i samme butikk solgt 449 SE-telefoner og 299 Nokia-telefoner.

 

Vil tro dette gjenspeiler statistikken på landsbasis også. flott at du visualiserer at SE faktisk selger flere telefoner enn Nokia i Norge. For oppfatningen her på Amobil er vel at Nokia dominerer det norske markedet, noe som altså ikke stemmer. Men nå skal det sies at det er ikke den oppfatningen jeg møter ellers i samfunnet. Der heller det vel mer mot SE. Merkelig, ettersom Amobil nesten har dømt dem nedenom og hjem pga. manglende teknologi. Så skjer altså det stikk motsatte? Men morsomt at jeg fikk rett, nok en gang ;););)

Sorry pat, men de tallene er fra 2005 og til i dag. Dvs at tallet for 2007 kan være større andel for nokia vs sony ericsson, og omvendt kanskje i 2006 og 2005.

 

Det VET vi ikke, derfor så blir det helt feil at du starter å trekke konklusjoner basert på misforståelser :) .

 

Eller hva?

 

Sitat "-Hittil i år var det i samme butikk solgt 449 SE-telefoner og 299 Nokia-telefoner.", sitat slutt.

Lenke til kommentar

Man kan ikke trekke noen konklusjoner ut fra de tallene. Kunne man det hadde jeg ikke publisert dem. Det var mest for moro skyld. Folk er forskjellige, butikker er forskjellige og kjøpemønstrene er forskjellige basert på hvilke butikker man handler i. Jeg tviler sterkt på at f.eks. Komplett selger hovedsakelig de samme modellene som en elektroforhandler i Oslo. Når Expert reklamerer med W200 til kr. 1,- reklamerer Komplett for N82 til 4299,- for å ta et fiktivt eksempel. Ergo kan man ikke trekke noen klare konklusjoner ut fra tall fra én enkelt butikk, selv om man har lyst ;)

Lenke til kommentar
Sitat "-Hittil i år var det i samme butikk solgt 449 SE-telefoner og 299 Nokia-telefoner.", sitat slutt.

Se her ja, jeg som var trøtt :).

 

Men, det tallet der utgjør under 1% av det samlede antall solgte telefoner i norge over samme tidsrom, og er således ikke ikke noe særlig å bygge konklusjoner på uansett.

Lenke til kommentar
Man kan ikke trekke noen konklusjoner ut fra de tallene. Kunne man det hadde jeg ikke publisert dem. Det var mest for moro skyld. Folk er forskjellige, butikker er forskjellige og kjøpemønstrene er forskjellige basert på hvilke butikker man handler i. Jeg tviler sterkt på at f.eks. Komplett selger hovedsakelig de samme modellene som en elektroforhandler i Oslo. Når Expert reklamerer med W200 til kr. 1,- reklamerer Komplett for N82 til 4299,- for å ta et fiktivt eksempel. Ergo kan man ikke trekke noen klare konklusjoner ut fra tall fra én enkelt butikk, selv om man har lyst ;)

 

Selvfølgelig kan man trekke konklusjoner ut fra dette. :)

Lenke til kommentar

Til flodec, nå har jeg jobbet med mobilsalg i 6 år, tror nok jeg med stor sikkerhet kan skille en vanlig service fra DOA håndtering, når det gjelder se w580, knekker tastene selvfølgelig etterhvert og ikke 2 timer etter kjøp, derfor har mCare godkjent en lengre DOA periode på disse. Sånn ca. anslått selger vel min butikk 50% nokia og 30% SE, sier meg også enig i at flere ungdommer velger sony ericsson fremfor nokia.

Lenke til kommentar
Ja. Da hadde du altså feil poe. Det ER høyere feilprosent på SE. Ettersom du selv innrømmer at man kan trekke konklusjoner ut ifra tallene til Marasmus.

 

Nokia: 26

SE: 35

 

Hei. Skal gi deg en sjans til å regne prosent en gang til. Men uansett hva du måtte finne ut, så er det vel helt tilfeldig hvilke telefoner som er inne til enhver tid? Dessuten vet vi ikke hvilke telefon som har solgt best i den typiske reklamasjons tiden. Vi vet hvilke merke som har solgt mest i år, og skal du bruke antall inne til rep., så må det nødvendigvis være antall av årets solgte mobiler.

 

Men jeg må vel forklare deg dette. Selvfølgelig mener jeg ikke at man kan trekke bastante konklusjoner av slike tall. Var litt ironi inne i bildet. Men det gir oss absolutt en peker mot hvordan markedet egentlig er. Disse tallene er faktisk reelle, og sammenlignet med synseprosenter fra enkelte andre i denne tråden, er disse tallene gull verdt. Og samtidig må vi heller ikke glemme at SE selv nærmest i klartekst har sagt at de er markedsleder i Norge. Så nå er det kanskje på tide å begrave missforståelsen om at Nokia er markedsleder i Norge. For alle talle peker motsatte vei...

Endret av poe
Lenke til kommentar

Etter å ha hatt endel forskningsmetode og skrevet bacheloroppgave med utgangspunkt i spørreundersøkelser så lærte ihvertfall jeg at man bør ha et utvalg på minst 40 for å kunne si noe om gjennomsnitt uten at feilmarginene blir for store. Altså bør man ha tallene fra 40 butikker for at gjennomsnittet ikke skal få alt for store feilmarginer. 1 butikk kan gi en god indikasjon på akkurat det stedet, men så kommer netthandel inn, butikker som selger andre ting enn mobiler, de som kun selger mobiler etc. Vil tro netthandlene selger til et annet publikum (mer til de yngre), mens mange mobilbutikker i gata selger mer til den voksne del av befolkningen. Noen er veldig opptatt av 1-krones mobiler, andre vil bruke mer og kjøper uten abo osv. Kan hende SE selger flest, kan hende nokia gjør det, noen steder selger kanskje LG best? ;) Så lenge man bare har en butikk å forholde seg til sier det lite om landet forøvrig da feilmarginene er alt for store. Det samme gjelder feilprosent, alt for lite utvalg til å si noe om det.

Lenke til kommentar
Etter å ha hatt endel forskningsmetode og skrevet bacheloroppgave med utgangspunkt i spørreundersøkelser så lærte ihvertfall jeg at man bør ha et utvalg på minst 40 for å kunne si noe om gjennomsnitt uten at feilmarginene blir for store. Altså bør man ha tallene fra 40 butikker for at gjennomsnittet ikke skal få alt for store feilmarginer. 1 butikk kan gi en god indikasjon på akkurat det stedet, men så kommer netthandel inn, butikker som selger andre ting enn mobiler, de som kun selger mobiler etc. Vil tro netthandlene selger til et annet publikum (mer til de yngre), mens mange mobilbutikker i gata selger mer til den voksne del av befolkningen. Noen er veldig opptatt av 1-krones mobiler, andre vil bruke mer og kjøper uten abo osv. Kan hende SE selger flest, kan hende nokia gjør det, noen steder selger kanskje LG best? ;) Så lenge man bare har en butikk å forholde seg til sier det lite om landet forøvrig da feilmarginene er alt for store. Det samme gjelder feilprosent, alt for lite utvalg til å si noe om det.

 

Enn hvis man kobler disse tallene opp mot at SE faktisk hevder de er markedsleder? Da blir de vel straks mer troverdige, ville jeg tro...

Lenke til kommentar
Hvor hevder de det da? Ser at de var det en periode i 2004, men har ikke sett noen statistikk over salgstall de siste 4 årene, men du kan vell finne noen til oss?

 

PS: Ikke referer til den amobilartikkelen du hevder finnes med mindre du faktisk finner den.

 

Svar heller på spørsmålet mitt du, så skal jeg kanskje poste en link til deg... ;)

Lenke til kommentar

For at jeg skal kunne svare på spørsmålet mitt må faktisk du kunne svare på mitt spørsmål da du lager spørsmålet med en sålangt udokumentert påstand som jeg liksom skal godta ved å svare på spørsmålet ;)

 

Hvis du har linken der SE hevder de er markedsleder og oppgir salgstall så kan du jo bare poste den uansett for å motbevise de som ikke har vært enige i dette i tråden?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...