Gå til innhold

Sony Ericsson topper klagestatistikken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Etter dom med presedens i Høysterett skal alle telefoner solgt i Norge vare mellom 3-5 år, og innenfor denne tiden dekkes av reklamasjonsrett. Dersom forhandler mener kunden ikke har rett på dette, kan kunden klage avgjørelsen inn for Forbrukerrådet. Der vil rådet be verksted og forhandler om dokumentasjon for avgjørelsen, og eventuelt gi kunden medhold dersom dette ikke finnes.

 

Hæ?

 

3-4 år, ikke 3-5. Reklamasjonsfrist og reklamasjonsrett er to forskjellige ting - reklamasjonsfristen er på 5 år, men reklamasjonsrett har man kun på MANGLER ved telefonen, altså at den ikke holder det man skal forvente med telefonen.

 

Hele det avsnittet sier egentlig ingenting...

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Hmm... Har da tross alt SE, så jeg kan da poste løpende resultat fra dag til dag. Gled dere! ;)

Hva mener du med dette? Sier du at du skal se etter om de SE-telefonene du har hjemme virker, og deretter basere statistikk på det?

 

Nei jeg mente at jeg kan orientere deg mens jeg løper.

Lenke til kommentar
Etter dom med presedens i Høysterett skal alle telefoner solgt i Norge vare mellom 3-5 år, og innenfor denne tiden dekkes av reklamasjonsrett. Dersom forhandler mener kunden ikke har rett på dette, kan kunden klage avgjørelsen inn for Forbrukerrådet. Der vil rådet be verksted og forhandler om dokumentasjon for avgjørelsen, og eventuelt gi kunden medhold dersom dette ikke finnes.

 

Hæ?

 

3-4 år, ikke 3-5. Reklamasjonsfrist og reklamasjonsrett er to forskjellige ting - reklamasjonsfristen er på 5 år, men reklamasjonsrett har man kun på MANGLER ved telefonen, altså at den ikke holder det man skal forvente med telefonen.

 

Hele det avsnittet sier egentlig ingenting...

Det du prøver å si er sikkert at det i dommen fra Høyesterett ble fastslått at en mobiltelefon skal holde i 3-4 år ved normal bruk, og at man dermed i praksis ikke har reklamasjonsrett i lengre enn 4 år, selv om reklamasjonsretten er delt inn i 2 og 5 år.

 

Det er for øvrig fint at sider som amobil feilsiterer på den måten, slik at kunder leser svart på hvitt og tror at slik er det, og så blir vi i butikkene stående og måtte forklare at det dreier seg om dårlig korrektur/journalistikk.

 

Det er ingen tvil om at det finnes mange relativt dårlig produserte mobiltelefoner på markedet. Men det er vel heller ingen tvil om at det finnes mange kunder rundt omkring i det ganske land, som behandler mobiltelefonen sin som en ølopptrekker, hammer, badeand og lignende, og deretter står i en butikk og skjeller ut ekspeditøren for å ha solgt han/henne en "telefon som ikke tåler en dritt".

Når det finnes et Forbrukerombud, så burde det kanskje finnes et Selgerombud også, slik at selgere kunne klage inn kunder som rett og slett ikke eier folkeskikk overhode. Så hadde de bare vært nødt til å holde seg hjemme.

Endret av sn-00-ze
Lenke til kommentar

Er det slik at dersom ein f.eks. har ein pent brukt telefon som sluttar å virke etter 4 1/2 år, så er det ikkje noko reklamasjonsrett? Slik at det ikkje er nokon vits i å prøve å ta den med til butikken?

 

Kan elles nemne at eg har ein bærbar PC som slutta å virke etter 4 år og sju månader. Elkjøp bytte hovudkortet gratis, sidan det framleis var reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar
Både denne og en annen artikkel der akkurat det samme blir belyst. I den andre mener jeg absolutt at SE bruker uttrykket "over 50%". Men her har vi altså en av de store som letter litt på sløret, og da er det plutselig ikke troverdig? Hadde Nokia sagt noe av det samme, hadde du vel ikke betvilt deres utsagn? At Gallup har kommet frem til et helt annet tall enn det SE referer til, sier vel mer om feilkildene ved en slik undersøkelse?

 

Den andre artikkelen ble skrevet mye sener, enten sen vinter 2007 eller tidlig i år.

Sier vel like mye om at SonyEricsson selv ikke vet hvor mange telefoner de selger i Norge? Og enda mindre om hvor mye som selges totalt. De tallene har nok like stor feilmargin som Gallups undersøkelse.

 

Det er ikke nødvendigvis noen sammenheng lenger mellom hvor telefonene shippes og hvor de selges. Jeg vet f.eks. at Elkjøp-kjeden (som er på plass i hele Norden) har solgt mange telefoner ment for det norske markedet (og dermed med norsk bruksanvisning) i både Sverige og Danmark. Og når jeg kjøpte min siste telefon fra CDON, fikk jeg en svensk salgspakke.

Endret av knutaj
Lenke til kommentar
Hvordan kan SE vite markedsandeler til enhver tid når ikke produsentene oppgir salgstall? Det eneste man kan basere seg på er at alle butikker som selger mobiler oppgir hvor mange de selger av hver, noe jeg såvidt vet ikke forekommer?

 

Det finnes vel tall på totalt solgte telefoner i Norge. Dette er vel noe imoprtørene opplyser om. De er vel strengt tatt pålagt å opplyse dette? Og jeg tipper SE vet hvor mange enheter de selger i Norge, så da er vel matematikken enkel?

Lenke til kommentar
Både denne og en annen artikkel der akkurat det samme blir belyst. I den andre mener jeg absolutt at SE bruker uttrykket "over 50%". Men her har vi altså en av de store som letter litt på sløret, og da er det plutselig ikke troverdig? Hadde Nokia sagt noe av det samme, hadde du vel ikke betvilt deres utsagn? At Gallup har kommet frem til et helt annet tall enn det SE referer til, sier vel mer om feilkildene ved en slik undersøkelse?

 

Den andre artikkelen ble skrevet mye sener, enten sen vinter 2007 eller tidlig i år.

Sier vel like mye om at SonyEricsson selv ikke vet hvor mange telefoner de selger i Norge? Og enda mindre om hvor mye som selges totalt. De tallene har nok like stor feilmargin som Gallups undersøkelse.

 

 

Jeg tipper at fordelingsmønstret ikke skiller seg ut fra elkjøp sin import og fra de andre som importerer telefoner. Og av skattemessige hensyn vil jeg tro disse tallene er korrekte. Jeg tipper SE vet hvor mange telefoner de selger i Norge, gjennom de store distributørene. Så jeg tipper SE vet hvor stor prosentandel de har i Norge. Og hadde det vært langt fra sannheten, ville jeg tro de ville blitt korrigert av de andre store produsentene, relativt kjapt.

Lenke til kommentar
Hvordan kan SE vite markedsandeler til enhver tid når ikke produsentene oppgir salgstall? Det eneste man kan basere seg på er at alle butikker som selger mobiler oppgir hvor mange de selger av hver, noe jeg såvidt vet ikke forekommer?

 

Det finnes vel tall på totalt solgte telefoner i Norge. Dette er vel noe imoprtørene opplyser om. De er vel strengt tatt pålagt å opplyse dette? Og jeg tipper SE vet hvor mange enheter de selger i Norge, så da er vel matematikken enkel?

Men hvor er disse statistikkene? Hvor er tallene? Eneste jeg ser i den tråden er masse synsing og vage antagelser samt statistikk fra flere år tilbake.

Lenke til kommentar
Hvordan kan SE vite markedsandeler til enhver tid når ikke produsentene oppgir salgstall? Det eneste man kan basere seg på er at alle butikker som selger mobiler oppgir hvor mange de selger av hver, noe jeg såvidt vet ikke forekommer?

 

Det finnes vel tall på totalt solgte telefoner i Norge. Dette er vel noe imoprtørene opplyser om. De er vel strengt tatt pålagt å opplyse dette? Og jeg tipper SE vet hvor mange enheter de selger i Norge, så da er vel matematikken enkel?

Men hvor er disse statistikkene? Hvor er tallene? Eneste jeg ser i den tråden er masse synsing og vage antagelser samt statistikk fra flere år tilbake.

rte-indent.gif

 

Da får du kanskje se litt utenfor amobil sin lille verden. Men er sikker på at artikkelen var å finne på amobil. Mulig den er fjernet?

 

Her er tallet på antall solgte mobiltelefoner i Norge.

 

Siden 2004 er det årlig blitt omsatt mer enn to millioner mobiltelefoner i Norge. Toppåret hittil var 2005, da det ble solgt 2,35 millioner telefoner.Prognosen for 2007 er 2,2 millioner telefoner, 800 000 av dem er ventet å være 3G-telefoner for UMTS-nettet.Totalt er det i overkant av 4,8 millioner aktive mobiltelefonabonnementer i Norge.Gjennomsnittlig brukertid for mobiltelefoner er nå i overkant av to år.

 

Kilde: Elektronikkbransjen

Endret av poe
Lenke til kommentar
Ok, men dette sier nada om markedsandeler, finn artikkelen du hele tiden refererer til da så vi kan se at du ikke sitter å tar dette ut av eget hode ;) For min del er det ikke så viktig hvem som har størst andel, men vil gjerne vite hvordan fordelinga i Norge er.

 

Beklager men jeg gidder ikke lete opp og ned for å finne artikkelen. Du får heller velge å tro meg hvis du vil, og vil du ikke, lar du være. ;)

Men ettersom også SE topper klagestatistikken, så er det vel naturlig at de topper salgsstatistikken? Ser man seg litt rundt, får man også samme inntrykk. SE dominerer iallefall der jeg ferdes.

Lenke til kommentar

Etter 11 innlegg med synsing og påstander kunne du heller ha brukt fem minutter på å finne frem nyheten. Siden du ikke gjør det går jeg - og de fleste andre her, har jeg inntrykk av - ut i fra at den ikke eksisterer.

 

Men ettersom også SE topper klagestatistikken, så er det vel naturlig at de topper salgsstatistikken?

Sukk, nei, ikke nødvendigvis. Men hvis du kommer med en reell kilde på at SE topper salgsstatistikken - dvs noe annet enn svadasitater som ikke har noe med saken å gjøre (for øvrig også uten link til stedet du har hentet sitatet fra) - så er det naturlig at de også topper klagestatistikken. Å dra konklusjonen motsatt vei er helt meningsløst.

Lenke til kommentar
Siden du ikke gjør det går jeg - og de fleste andre her

 

Det er alltid greit å snakke for seg selv, og la andre gjøre det samme.

 

for øvrig også uten link til stedet du har hentet sitatet fra

Kjære vene. Du kan da ikke forlange at alt skal bli lagt opp i hendene dine. Prøv å gjør en innsats selv. Jeg har i siste sitat referert til kilde, dog uten link, da jeg mener det ikke er nødvendig for å understreke mitt poeng.

Endret av poe
Lenke til kommentar

Vet du hva poe, jeg også velger å tro den ikke finnes inntil du finner den. Har prøvd å lete selv en stund nå og finner ingenting. Kan det ha vært noe du har lest på en helt annen side kanskje?

 

"Men ettersom også SE topper klagestatistikken, så er det vel naturlig at de topper salgsstatistikken?"

 

En annen logisk slutning kan være at de har flere feil enn konkurrentene? Nokia hadde jo f.eks noen stygge år tidligere (f.eks modeller som 6280 og 3310) så kan hende SE faktisk har flere feil prosentvis nå enn de andre produsentene?

Lenke til kommentar

Antall servicer på verksted 67 hvorav Sony Ericsson 41 og jeg selger flere nokia mobiler, kan være at trenden er forskjell fra by til by, men hos meg handler folk ihvertfall flere nokia mobiler enn sony ericsson, service statistikken er hentet fra verkstedet vi bruker, altså Zodiac/Mcare...

Lenke til kommentar
Antall servicer på verksted 67 hvorav Sony Ericsson 41 og jeg selger flere nokia mobiler, kan være at trenden er forskjell fra by til by, men hos meg handler folk ihvertfall flere nokia mobiler enn sony ericsson, service statistikken er hentet fra verkstedet vi bruker, altså Zodiac/Mcare...

 

Nå kjenner jeg ikke din butikk, eller ditt forhold til mobiltelefoner. Men hva du selger, og hva du måtte oppleve er helt uinteressant i denne sammenhengen. Mulig du (for)leder kundene til å kjøpe Nokia, ikke vet jeg, men muligheten er til stedet? En annen forumdeltager her jobber også i mobilbutikk, og har et fanatisk forhold til et bestemt mobilmerke, så jeg tipper det ikke går mange av de konkurrerende merkene der i gården...

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...