Gå til innhold

Intel Core 2 Duo E8400 vs Xeon E3110


Anbefalte innlegg

Hei. har tittet litt på disse prosessorene og for meg virker det so om de er like bare med forskjellig navn. Har planer om å kjøpe et x38 kort og en av disse og lurer derfor på hvilken som er "best", eller mest reel og holdbar da:)Så hvilken av disse er det beste valget for en pc til gaming?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Intel Xeon er i utganspunktet laget for hardere regneoppgaver og stå med konstant belastning. Den leveres vell også med 8mb istede for 6mb L2 cache.

Det vil si at den vil få ett pluss i cache krevende oppgaver og spill, men lavere skår i programmer og spill som krever raskere søketid i cachen...

men i utganspunktet er de ellers så å si lik.

Lenke til kommentar
Cachestørrelsen er lik på begge. Prosessorene er i utgangspunktet like, men Xeon-prosessorene er vel ofte silt ut nøyere kvalitetsmessig enn sine Core 2 Duo-tvillinger.

 

Betyr det at Xeon-prosessorene tåler mer varme? Klokker bedre/høyere (Sjansen for å finne en Xeon prosessor som klokker 4 Ghz er høyere etc.)? Hva er det kvalitetsmessige her? Jeg vurderer nesten å kjøpe Xeon, den er jo lik i pris også

Endret av Garret
Lenke til kommentar
Cachestørrelsen er lik på begge. Prosessorene er i utgangspunktet like, men Xeon-prosessorene er vel ofte silt ut nøyere kvalitetsmessig enn sine Core 2 Duo-tvillinger.

i følge prisguiden, men følge nettbutikkene leveres den med 8mb og den er på 3100mhz

 

Dæven, that was odd.......

Lenke til kommentar
Cachestørrelsen er lik på begge. Prosessorene er i utgangspunktet like, men Xeon-prosessorene er vel ofte silt ut nøyere kvalitetsmessig enn sine Core 2 Duo-tvillinger.

i følge prisguiden, men følge nettbutikkene leveres den med 8mb og den er på 3100mhz

 

Nettbutikkene tar i så fall feil, E3110 er en E8400. Personlig stoler jeg helst på Intels sider for slik info. Link.

Lenke til kommentar
Cachestørrelsen er lik på begge. Prosessorene er i utgangspunktet like, men Xeon-prosessorene er vel ofte silt ut nøyere kvalitetsmessig enn sine Core 2 Duo-tvillinger.

i følge prisguiden, men følge nettbutikkene leveres den med 8mb og den er på 3100mhz

 

Nettbutikkene tar i så fall feil, E3110 er en E8400. Personlig stoler jeg helst på Intels sider for slik info. Link.

Pussig at alle bortsjett fra shg har dette i overskriften sin...

de har å skrevet intel xeon "X" istede for "E" som det skal være

 

Viss jeg skulle kjøpt systemet i dag eller med det første hadde jeg nok valgt e3110, mest fordi denne er lett tilgjengelig i forhold til e8400 (har vell begynt å komme på lager)

Tror ikke du som bruker vil lege stor merke til forsjellen mellom de to nei...

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

heller mot xeon selv så. Xeon høres litt råere ut en core 2 duo å så:p Men hva med at det står i datasheet'et at den ikke kan ha så me volt som E8400? E8400 har 0.8 til 1.36 elns og Xoen'en 0.8 til 1.265 elns, har det noe å si?

Endret av Timster
Lenke til kommentar

Xeon E3110 er akkuratt den samme prosessoren som E8400.

Det påstås at Xeon modellene er mer testet - det gjør de sikkert i dag også, men jeg tror alikevel ikke at det er noe forskjell ettersom ALLE e8400\e3110 klarer standard hastighet på 0.1v mindre.

DVS jeg tipper at de bare plukker ut noen e8400'er, tester de litt ekstra og selger de som Xeon.

Lenke til kommentar

Sannsynligvis er de kalt Xeon fordi de skal selges som serverprosessorer, da Xeon har etablert seg som et av de sterkeste navnene i servermarkedet. For de uinvidde høres "Xeon"-server mye bedre ut enn "Core 2 Duo"-server. "C2D får en kjøpt på Elkjøp osv, så det kan jo ikke være noe bra!".

 

Jeg tror ikke disse klokker noe lenger, eller er bedre kvalitetstestet enn E8400, men at de rett og slett er re-branded. Men, det er definitivt mye lurere å kjøpe en E3110, da den på det billigste koster 1245kr, mot 1290kr for E8400.

Lenke til kommentar

På Intel siden står det:

 

http://processorfinder.intel.com/Details.aspx?sSpec=SLAPM

 

VID Voltage Range: 1.225V-0.956V E3110

 

http://processorfinder.intel.com/Details.aspx?sSpec=SLAPL#

 

VID Voltage Range: 0.85V – 1.3625V E8400

 

VID Voltage Range: The voltage range set by the VID signals as a reference to the VR output voltage to be delivered to the processor Vcc pins. For more details, please refer to the relevant processor specification document

 

Har det noe å si?

Lenke til kommentar
På Intel siden står det:

 

http://processorfinder.intel.com/Details.aspx?sSpec=SLAPM

 

VID Voltage Range: 1.225V-0.956V E3110

 

http://processorfinder.intel.com/Details.aspx?sSpec=SLAPL#

 

VID Voltage Range: 0.85V – 1.3625V E8400

 

VID Voltage Range: The voltage range set by the VID signals as a reference to the VR output voltage to be delivered to the processor Vcc pins. For more details, please refer to the relevant processor specification document

 

Har det noe å si?

Jeg tror det er feil.

Lenke til kommentar
På Intel siden står det:

 

http://processorfinder.intel.com/Details.aspx?sSpec=SLAPM

 

VID Voltage Range: 1.225V-0.956V E3110

 

http://processorfinder.intel.com/Details.aspx?sSpec=SLAPL#

 

VID Voltage Range: 0.85V – 1.3625V E8400

 

VID Voltage Range: The voltage range set by the VID signals as a reference to the VR output voltage to be delivered to the processor Vcc pins. For more details, please refer to the relevant processor specification document

 

Har det noe å si?

 

Det betyr at E3110'en er plukket ut i et gitt VID område som er mer snevert en E8400.

Du riskierer da å få en prosessor som er kjøligere eller varmere (i ytterpunktene) en en E3110 dersom du kjøper en E8400.

 

Dette spiller liten rolle dersom du ikke selv kan plukke fra lageret/hylla, det er nok mest flaks om man får en kjølig prosessor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...