Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ulyd ved gasspådrag/motorbremsing


Anbefalte innlegg

Har akkurat bytta hjullager fremme på min Laguna 95' 180k, og da kom selvfølgelig en annen ulyd tydligere frem :ermm:

 

Lyden er der ved gasspådrag og motorbremsing, så den kommer tydelig frem ved forsiktig "kenguru-kjøring"

Den blir borte når jeg trykker inn kløtsjen :hmm:

 

Det er en ule/dure lyd, litt "hardere" enn lyden fra slitt hjullager.

 

Lyden kommer ved 30-40km/t, men forsvinner igjen over 60km/t, om den faktisk blir borte, eller om den bare drukner i hjulstøy er vanskelig å si.

 

Hva kan dette komme av, ikke girkassa vel? :cry:

Drivknuter? mansjettene ser fine ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
At lyden forsvinner når clutchen er inne, kan indikere slitte lager i girkassen.

 

Det virker mest sannsynlig det ja, som jeg fryktet.. :no:

 

Men går det greit å kjøre med slitte lager en stund eller bør jeg parkere så fort som fy?

 

Kjører mest motorvei og da hører jeg lite til ulyden :roll:

 

 

Må vel bytte hele kassa med ei byttekasse da vel?

 

Hvor stor/dyr jobb er det? Lønner det seg på en bil verdt 20-25k?

Lenke til kommentar

Det er en sånn fransk lager løsning på venstre indre drivakselmansjett. Tror ikke lageret der kan gi så mye lyd, men de pleier og lekke olje der. Prøv og etterfyll olje på girkassa. Sitter en hvit svær plastskrue i forkant av girkassa mot radiatoren. Det er nivåpluggen. Bare fyll på noe billig skvip(motorolje etc.) og se om det holder kjeft. Blir det stille så bytt olje.

 

Det kan også skje ting inni det indre leddet hvis det går hardt for seg under demontering av f.eks hjullageret og ytre ledd sitter i navet. Da blir det mye riv ,røsk og slegging. I værste fall mister du masse bittesmå rullelagre inn i girkassa hvis du drar leddet helt ut og alt bare detter fra hverandre.

 

Sitter vel også et støtte lager på høyre drivakselen, men jeg har aldri opplevd noe lyd derfra så veit ikke helt hvordan det blir.. Tviler.. Svinghjulslager og utløserlager ville vel vært mer turtallsavhengig så det lukter litt girkasse.

 

Kjør til det stopper...

Lenke til kommentar
Det kan også skje ting inni det indre leddet hvis det går hardt for seg under demontering av f.eks hjullageret...

 

Hadde mistanke om lyden før hjullageret ble byttet, og den har kommet gradvis.. Så kan kan vel utelukke dette..

 

Mener den "franske" lekkasjen ble utbedra for et par år siden..

 

Skal se om jeg får på mer olje hvis jeg kommer til med det utstyret jeg har med meg.

 

 

Takk for kjempesvar! :thumbup:

Lenke til kommentar

Fikk fylt olje på kassa ved hjelp av en halv brusflaske og noen sugerør :p (Ja det tok tid..)

 

Men det gikk nesten på en halvliter, så det var tydelig at den ikke var like tett som den var sist jeg sjekka...

 

Lyden er dessverre fortsatt veldig tydelig, men kanskje noe mer dempa.

 

 

Det jeg lurer på nå er hvor lenge jeg bør kjøre med en dæsj Syntetisk 5W-50 olje på girkassa?

 

Sugerørløsningen min frister ikke til gjenbruk, og jeg vil anta at jeg kommer til å kjøre 40mil før jeg er hjemme i verkstedet igjen, men bytter selvfølgelig om kassa ikke har godt av det. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...