Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

"Finner ikke harddisk" evig blåskjerm på Dell Dimension 8400


Anbefalte innlegg

Det har nå kommet en blåskjerm på Dell pcen etter at bror min spilte garys mod. Spillet hengte seg og måtte skru av pc. Det er Blå skjerm nå som ikke går vekk under vanlig eller med sikkermodus oppstart. Har prøvd å boote opp med Win XP cd, og kjøre repair, men da sier win at den ikke finner noen HDD. Har lastet ned Dos disket på min VIsta pc og prøvd med dette, men da jeg skriver C: så kan den ikke mounte siden den ikke finner den j... HDD. Det er masse bilder og filmer som er unnværlige på HDD så formatering er uaktuelt. Kan noen sparke fram noen forslag her?

 

Takk

-Veggdyr

Endret av Veggedyr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må nok, som mange andre dell kunder bytte harddisk. er det en ny pc får du det antagelig gratis, men de vil antaelig prøve å få deg til å bytte den selv, noe som er lett, men ikke å anbefale vist det er innenfor garantien. å få tilbake filene fra den gammle lar seg gjøre, men koster, men dette er også noe dell bør kunne gjøre for deg.

Når skal dell klare å levere en maskin med ordentlig hd....????????

Må du kjøpe den selv, ville jeg IKKE kjøpt fra dell;)

Lenke til kommentar
Det er masse bilder og filmer som er unnværlige på HDD så formatering er uaktuelt
Du får begynne å skrote sammen tusenlappene og sende disken til f.ex ibas.

 

Eller få tak i et program som kan få ut dataene fra harddisken. F.ex pc inspector file recovery eller Getdataback. Sistnevte koster penger, og demoversjonen kan ikke berge data, bare vise filnavnene til filene som kan berges.

 

Hørt om backup? :hmm:

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Trykk på "F12" under opppstart. Du kommer da til boot device meny. Alle dellmaskiner har innebygd harddisktest i bios. I menyen som kommer opp etter å ha trykket F12 står det noe ala: "IDE harddrive diagnostic"

 

Velg denne og trykk enter. Den scanner igjennom disken og er faktisk ganske presis. Om harddisken din er iorden vil du etter 1-2minutter få opp "PASS" bak koden for harddisken din. Er det noe galt med disken vil du få frem "return code" pluss ett tall. (mest vanlig er returncode 7)

 

Får du en feilkode (uansett tall) er det nok bare å gå til innkjøp av ny disk. Så kan du jo starte med å få frem dataene fra den ødelagte disken med diverse recoveryprogram.

 

les her

Lenke til kommentar
PS:

har kondensatorene røket på hovedkortet har du utvidet garanti og rett til en mann som kommer hjem til deg å bytter hovedkort, uansett om din opprinnelige garanti har gått ut eller ikke. (så sant pcen ikke er eldre enn 5år).

 

Super fint med dette dere sier, fikk litt mer lyst til å ordne opp nå. Ja lperik, mener jeg prøvde slik diagnose, fikk returncode 7 mener jeg, men er ikke helt sikker. Det er merkelig at HDD skal streike da, bror min måtte slå den av da garys mod hang seg. Var det HDD eller kondensator som gikk føyken og ikke spillet som kjorde noe ulovlig? Skal se etter på hk om jeg ser noen kondensatorer som har sprukker/ fått buler. Den ble vel kjøpt i 2005 så det er fortsatt garanti altså?

 

Uansett ringte Dell teknisk support i dag, ventet i ti min. prata med en svenske, var så travelt at de skulle ringe senere i dag, har ikke ringt så regner med de har glemt meg. Får ringe igjen i morgen. Når det gjelder hk, hvis det er feil på det så går det ann å få ett med støtte for dual core/quad? den begynner å dra på åra så det hadde passet med oppgradering nå. Noen som hvet om dell selger hk som passer dimension 8400. Synes kabinettet er ok, så det hadde i så fall vært penger spart. Er det noe spessiel formfaktor Dell bruker? Som passer dette kabinett?

 

*Edit

Vil bare si at setningen i emnetittelen "finner ikke harddisk" får jeg når jeg starter PC-en med Win XP cd-en i, og velger "e" for reparer filsystem (husker ikke eksakt)i installasjonsmenyen til XP.

 

En ting til, jeg kan kjøre partition magic, med CD. Når jeg går in i dsikbehandling så ser jeg C og D partisjonene, men de har feil letter dvs. C har D og D har F. Prøvd å bytte men PM viser dette uansett. Kan det være fysisk skade på HK eller HDD hvis jeg kan se disken i PM?

Endret av Veggedyr
Lenke til kommentar

Tror nesten det tryggeste du gjør nå er å sette disken i et eksternt kabinett og kobler den til ei anna maskin. Dersom du får frem disken kopierer du ut filene du vil ha slik at du har en backup utenfor disken din. Deretter mekker du og herjer med PM og alt det andre som blir foreslått her :-)

 

Hadde en 8400 selv som jeg solgte for noen måneder siden og mener at den kun støttet de gamle P4 modellene, dvs. opp til 3.6Ghz og 3.2Ghz dual-core. Men altså ikke de nyeere dual/quad.

Endret av Flippo
Lenke til kommentar
Super fint med dette dere sier, fikk litt mer lyst til å ordne opp nå. Ja lperik, mener jeg prøvde slik diagnose, fikk returncode 7 mener jeg, men er ikke helt sikker. Det er merkelig at HDD skal streike da, bror min måtte slå den av da garys mod hang seg. Var det HDD eller kondensator som gikk føyken og ikke spillet som kjorde noe ulovlig? Skal se etter på hk om jeg ser noen kondensatorer som har sprukker/ fått buler. Den ble vel kjøpt i 2005 så det er fortsatt garanti altså?

 

Uansett ringte Dell teknisk support i dag, ventet i ti min. prata med en svenske, var så travelt at de skulle ringe senere i dag, har ikke ringt så regner med de har glemt meg. Får ringe igjen i morgen.

Om du fikk returncode 7 så har disken din røket og du trenger ny disk. Anbefaler deg å plukke den ut av kabinettet og koble den inn i en annen maskin å prøve å få ut det du kan av den. (har blitt nevnt tidligere av andre og) Mest sannsynlig bare disken din som streiker iogmed du har den feilkoden, vil nok ikke tro hovedkortet har røket i tillegg, og det samtidig.

 

Ang dell-support: Grunnen til at du snakker med en svenske som sier han ikke har tid til å hjelpe deg er fordi dell mente det var smart å legge ned hele supportavdelingen som lå i Oslo. (jobbet der selv). Så nå blir all support sendt til danmark/sverige, og tydeligvis har de ikke kapasitet til å hjelpe oss fra norge iogmed de fortsatt har sin egen kundemasse i tillegg.

 

Om du kjøpte maskinen din i 2005 har du 2år +/- igjen av _KJØPSLOVEN_ (om du kjøpte som privatkunde) så selvom serviceavtalen din har gått ut, har du _KRAV PÅ HJELP_ og krav på ny harddisk. Sier dell-support noe annet, så bare opplys de at du er klar over at du har krav på ny disk ifølge kjøpsloven.

Lenke til kommentar

Takker for svar lperik. kjørte den HDD diagnosis testen i Boot menyen etter trykk på "F12" Fik return code 7. Det er også noen feil ved read testen av HDD inne på bootup partition eller hva det het, står at noe av dataen er skrivebeskyttet eller får ikke tilgang, husker ikke eksakt melding. Men jeg ringte igjen i dag, og ble møtt av en mer hyggelig Svensk dame, Men hu sa jeg måtte betale HDD selv, er kjøpt i november 2004, så kjøpsloven gjelder ennå? (5 år) og jeg har rett på erstatnings HDD? Får evt. en samme HDD, hadde vært greit med en større da den var full. ER litt forvirret da noen sier at jeg kun har rett på hovedkort ved feil og ikke HDD ... men takk for alle tips anw.

Lenke til kommentar
Takker for svar lperik. kjørte den HDD diagnosis testen i Boot menyen etter trykk på "F12" Fik return code 7. Det er også noen feil ved read testen av HDD inne på bootup partition eller hva det het, står at noe av dataen er skrivebeskyttet eller får ikke tilgang, husker ikke eksakt melding. Men jeg ringte igjen i dag, og ble møtt av en mer hyggelig Svensk dame, Men hu sa jeg måtte betale HDD selv, er kjøpt i november 2004, så kjøpsloven gjelder ennå? (5 år) og jeg har rett på erstatnings HDD? Får evt. en samme HDD, hadde vært greit med en større da den var full. ER litt forvirret da noen sier at jeg kun har rett på hovedkort ved feil og ikke HDD ... men takk for alle tips anw.

 

Så lenge maskinen er kjøpt som privatkunde, så gjelder 5 års reklamasjonsrett, men hvis maskinen fks er kjøpt gjennom en bedriftsavtale, så gjelder dette av en eller annen merkelig grunn ikke, og da er det ikke stor hjelp å få uten at du betaler det selv, var selv Dell teknikker i Oslo, og det tar folkene på teknisk support 1 sekund å finne ut om du er bedriftskunde eller ikke

 

Hvis orginal harddisken til maskinen din finnes på lager hos Dell, så får du samme type disk, kan også hende at du får disk av et annet fabrikat, men du får ikke større disk uten at du betaler for det

 

Andreas

Endret av Andy_81
Lenke til kommentar

Takk for opplysningen Andy_81. Det var vel bedriftsavtale gjennom jobben . Men Support mente at det ikke var noe feil med HDD rent fysisk. Guidet gjennom biosen og forandret på SATA instillingene, da gikk blåskjermen bort, men isteden så står det at den mangler hal.dll fil i system32 mappa. så er like langt. De anbefalte å formatere og reinstallere WIN XP. Jeg tenkte jeg like godt kunne kjøpe ny HDD, siden det var fult på den gamle disken. Men så lurer jeg på om det er vits å lage såne extra partisjonene som var på den forige HDD, var en som het Dell utility og en anen som var noen GB stor. Er det viktig å lage disse på den nye disken, evt. hvordan man gjør dette hadde vært fint å vist, så sant det er viktig.

 

Ser på WD GP 750GB og Samsung F1 750GB, disse har grei pris og Watt forbruk. (ikke så viktig, men blir vel litt kr å spare) Men jeg finner ikke read og write hastighet på den WD HDD. Hvilken av disse er best? er det andre HDD merker som gir like mye valuta for pengene? Støy er viktig, sammen med ytelse.

 

På forhånd, takk for svar.

Lenke til kommentar

Den minste partisjonen inneholder verktøy for å kunne diagnostisere maskinen, men hvis du har orginalcd'ene til maskinen, så ligger disse på en av disse

Den andre partisjonen inneholder et speilbilde av harddisken din slik den var som ny, men denne er heller ikke nødvendig så lenge du har cd'ene

 

Trur ikke det er spessielt mye å tjene på strømforbruket med hensyn til diskvalget

 

Andreas

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...