Gå til innhold

Hardware.no: Offisiell tilbakemelding angående egennavndebatten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
enden: Hva mener du om dette: https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=11121085

 

Edit: Dere vil logoene til livs, men bruker dem mer enn gjerne i artikkelbildet. Det høres veldig rart ut spør du meg.

Jeg tror jeg redigerte innlegget mitt til å kommentere ditt ganske fort, men det er ikke sikkert du fikk det med deg?

 

Når det gjelder logoer i tekst kontra bilde har jeg ingen kommentar, da jeg ikke kan uttale meg på vegne av redaksjonen. Det spørsmålet er alt rettet tidligere, så du får heller vente på at noen fra redaksjonene eventuelt tar tak i det.

Lenke til kommentar
Atomtissetassen: ikke tillegg din mening om søkemotoroptimalisering alle andre. Flott at du kommer med din mening, men ikke prøv å fremstille det som et ubestridt faktum. Skal du argumentere med hva alle andre synes så vis til tallmateriale som underbygger dette.

Hva behager? Jeg skrev hva jeg selv trodde og argumenterte for det. Jeg tror Hardware-Nettverket vil tape annonseinntekter, og jeg har skrevet hvorfor jeg tror det. Om det er et faktum gjenstår i så, men jeg har ikke lagt det frem som fakta. Det er nok snakk om ubetydelige summer, men det er ganske sannsynlig at når det står Ipod hvor det kunne stått iPod så vil det på en eller annen måte påvirke den som skal klikke på linken i Google. Det er snakk om avgjørelser gjort på hundredels-sekunder og mange tilfeldigheter. Hva er det mest gunstige? At det står iPod eller Ipod?

Lenke til kommentar
Hva med sRGB? Er det forskjell på registrerte merkenavn og generelle forkortelser?
Forkortelser er som regel ikke logoer (som er det redaksjonen vil til livs), selv om det kan være en overlappende funksjon. Jeg skriver konsekvent forkortelser med store bokstaver, evt små bokstaver for å skille ut "unøedvendige" ord. Slik lærte jeg på skolen, og jeg har ikke fått med meg at praksisen er endret ut over det at det er lov å skrive med små bokstaver som et alternativ.

 

sRGB ble utviklet av Microsoft og HP, må vite at de valgte CamelCasingen av en grunn. Det, som det meste annet, har en reklameeffekt i å bli skrevet på en konsekvent måte.

 

En ting som undrer meg er hva dere skal gjøre med grensetilfeller. McAfee er jo et skotsk slektsnavn, er det da også gyldig å stave AV-produsentens navn på samme måte? Hva om en indisk kar beslutter å kalle ungen sin for iPod? Samtidig, som nevnt et stykke tidligere, bevisst feilstaving av landets desidert største bedrift, internasjonale merkevare og inntektskilde, er det god journalistikk?

 

Jeg håper dere kan sette dere ned en dag og reflektere litt over debatten som går her. Hvor mange som blir revet med av bølgen og kjøper Colin MacRae: DiRT? Ville de samme menneskene ikke kjøpt Colin Macrae: dirt? Selvfølgelig er det bevisst når CamelCase brukes, men det bør dere, som en av landets viktigste forbrukerpublikasjoner innen IT, mobil, spill og foto akseptere når dere først velger å omtale produkter.

 

Hva med å sette en mer liberal regel? Definere at tegn utenom a-å, A-Å, 0-9, .,+-?!/'() ikke brukes ved omtale av produkter? Dette fjerner de mest ekstreme tilfellene, men tillater de fleste og de mest aksepterte. Tror for eksempel de aller, aller fleste vil sette større pris på å lese HL2 enn HL2. Ipod leser jeg forresten som ip-ood eller ipp-od. Blir ihvertfall noe helt annet enn det det var tiltenkt.

Lenke til kommentar
Det med fanboys er fortsatt på siden av saken - om jeg skulle tilbe jorden Bill Gates går på, så gjenstår det fortsatt for motstanderen å argumentere saken og ikke mannen/motivasjonen ;)

Motivasjonen gjør jo at man ikke har et objektivt syn på saken. Man kan ikke argumentere for å la merkevarenavnene være når man er fanboy. Conflict of interest.

Interessekonflikt diskvalifiserer vel ikke noen fra å debattere noe? En fanboy lever i en svart-hvitt verden basert på følelser og greier sjelden å argumentere bra for saken sin. Når man argumenterer godt for en sak (som mot-siden tross alt gjør) er det ganske irriterende å bli beskyldt for å være fanboy.
Lenke til kommentar
sRGB ble utviklet av Microsoft og HP, må vite at de valgte CamelCasingen av en grunn. Det, som det meste annet, har en reklameeffekt i å bli skrevet på en konsekvent måte.
Som jeg skrev vil det i en del tilfeller være overlapp mellom forkortelser/forbokstavsord og logoer. Nå kjenner jeg ikke logofiseringen av sRGB, men velger å forholde meg til forbokstavsordet for standard rød, grønn, blå. Siden standard er et vanlig ord (av mangel et bedre uttrykk) holder jeg dette med liten bokstav. Det er tross alt RGB som er det viktige innholdet i dette tilfellet.
Lenke til kommentar

Fint at hw.no har kommet med en oppklaring og forklaring av deres syn. Det kommer jo tydelig frem at de ønsker å fjerne reklameeffekten av "logofiserte" merkenavn. At de velger å gjøre det er et helt legalt standpunkt men å bruke lesevennlighet som argument for dette blir helt feil.

 

Alle som er ferdig med 3.klasse leser ikke ved å stave seg gjennom ord men gjenkjenner disse ved å se mønsteret. Når da alle andre i verden bruker iPod for å beskrive et spesifikt produkt er det dette man gjenkjenner og ikke bare bokstavene som er satt samen. Slik at Ipod vil derfor ikke bli gjenkjent og man stopper opp og tenker hva dette skal bety og dermed vil lesevennligheten drastisk forverres. Faktisk ville det vært mye bedre og bare skrive det med små bokstaver og i tilfellet ipod som ikke bare er et produkt men en fellesbetegnelse for en MP3spiller fra Apple være helt legitimt ut fra norsk rettskrivning. Og når hw.no ikke egentlig bryr seg om normer for hvordan produkt navn skrives likevel kan de jo likegodt gå over til å skrive alt med smått hvis det er lesbarheten som gjelder.

 

Om nå hw.no fortsetter med denne praksisen så kommer ikke jeg til å boycotte de, men hvis jeg må stoppe opp i annen hver setning for å tenke meg om hva et ord er så sier det seg selv at bryet med å lese hw.nos artikler blir større en nytten og at man fort bytter til en annen kilde.

Lenke til kommentar
sRGB ble utviklet av Microsoft og HP, må vite at de valgte CamelCasingen av en grunn. Det, som det meste annet, har en reklameeffekt i å bli skrevet på en konsekvent måte.

 

Da bør jeg vel boikotte disse svina som velger å bruke CamelCasing for å markersføre/fremheve sin egen teknologi, og istedet velge Adobe RGB. Eller blir det Adobe Rgb?

 

:roll:

 

Jeg tror kanskje det er hardware.no sine skribenter som får det største problemet med å følge den nye standarden med å skrive produktnavn feil.

 

"Hmmm, skal jeg skrive sRGB eller Srgb? Eller blir det srgb? Må høre med sjefen, han vet det sikkert! Ah, RGB er en forkortelse, da blir det SRGB da? Men så har jo dette kameraet en DIGIC II brikke.. er DIGIC et ord eller en forkortelse? Jaja, jeg skriver Digic, det høres ut som et ord. Og det lagrer Raw-bilder. Eller er det RAW? Må høre med sjefen igjen.. EOS 450..? hmm.. jeg prøver med Eos 450."

 

Alle som er ferdig med 3.klasse leser ikke ved å stave seg gjennom ord men gjenkjenner disse ved å se mønsteret. Når da alle andre i verden bruker iPod for å beskrive et spesifikt produkt er det dette man gjenkjenner og ikke bare bokstavene som er satt samen.

 

Nettopp!

 

Akkurat dette slår beina under det ekstreeeeeeemt tynne argumentet deres, "vi gjør det for å bedre lesbarheten".

Lenke til kommentar
Åja, men da må jo Internet Explorer 6 være den beste nettleseren da, siden de fleste i verden bruker den..... ;)

Det der har INGENTING å gjøre med det som diskuteres her.

 

At mesteparten av verden skriver produktnavn riktig, har ikke noe med at flest bruker IE6 og derfor er best.

Lenke til kommentar
Jeg har lest så mange gode argumenter nå, at jeg ikke skjønner hvorfor redaksjonen ikke har lagt seg flate. Dette er ikke likt Hardware.

Problemet er vel at argumentetene ikke er særlig gode eller særlig tellende. Selv om enkelte brukere her gnåler og gjentar de samme arguementene til det kjedsommelige gjør ikke det innholdet bedre på noen måte.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-156236
Interessekonflikt diskvalifiserer vel ikke noen fra å debattere noe? En fanboy lever i en svart-hvitt verden basert på følelser og greier sjelden å argumentere bra for saken sin. Når man argumenterer godt for en sak (som mot-siden tross alt gjør) er det ganske irriterende å bli beskyldt for å være fanboy.

Poenget var bare at "neiiiii jeg liker det best sånn Apple skriver det, whaaaa" ikke er et argument. Har ikke sagt at alle som argumenterer mot HW.no er på denne linja. Har jo argumentert for og imot det selv, uten å være en fanboy av noe som helst. Du kan vel ikke nekte for at det finnes fanboys som ikke klarer å argumentere saklig men bare henviser til sine fordommer/preferanser?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-156236
Det der har INGENTING å gjøre med det som diskuteres her.

 

At mesteparten av verden skriver produktnavn riktig, har ikke noe med at flest bruker IE6 og derfor er best.

Det var et eksempel på at flertallet ikke alltid har rett... Argmentum ad populum:

An argumentum ad populum (Latin: "appeal to the people"), in logic, is a fallacious argument that concludes a proposition to be true because many or all people believe it; it alleges that "If many believe so, it is so." In ethics this argument is stated, "If many find it acceptable, it is acceptable."
Lenke til kommentar
Interessekonflikt diskvalifiserer vel ikke noen fra å debattere noe? En fanboy lever i en svart-hvitt verden basert på følelser og greier sjelden å argumentere bra for saken sin. Når man argumenterer godt for en sak (som mot-siden tross alt gjør) er det ganske irriterende å bli beskyldt for å være fanboy.

Poenget var bare at "neiiiii jeg liker det best sånn Apple skriver det, whaaaa" ikke er et argument. Har ikke sagt at alle som argumenterer mot HW.no er på denne linja. Har jo argumentert for og imot det selv, uten å være en fanboy av noe som helst. Du kan vel ikke nekte for at det finnes fanboys som ikke klarer å argumentere saklig men bare henviser til sine fordommer/preferanser?

Joda, det er vi enige om - Ser vel egentlig ut som vi har brukt et par innlegg på å snakke forbi hverandre :)

 

Jeg har lest så mange gode argumenter nå, at jeg ikke skjønner hvorfor redaksjonen ikke har lagt seg flate. Dette er ikke likt Hardware.

Problemet er vel at argumentetene ikke er særlig gode eller særlig tellende. Selv om enkelte brukere her gnåler og gjentar de samme arguementene til det kjedsommelige gjør ikke det innholdet bedre på noen måte.

De er faktisk veldig gode. Som flere eksempler viser forskjellsbehandler dette merkenavn ganske kraftig, så "reklame"-argumentet virker ikke spesielt troverdig. At det er språklig rett er også tvilsomt all den tid språkrådet er uenig. Regelen er også vanskelig å tolke i mange tilfeller, noe man kun trenger å lese noen artikler for å finne ut (Pcmark/PCMark/PCmark? , NCsoft/Ncsoft?)

 

 

Stort sett sitter man igjen med "vi syns det skal være sånn" - som neppe kan kalles et argument.

Endret av ibrotha
Lenke til kommentar

 

sRGB ble utviklet av Microsoft og HP, må vite at de valgte CamelCasingen av en grunn. Det, som det meste annet, har en reklameeffekt i å bli skrevet på en konsekvent måte.

 

Da bør jeg vel boikotte disse svina som velger å bruke CamelCasing for å markersføre/fremheve sin egen teknologi, og istedet velge Adobe RGB. Eller blir det Adobe Rgb?

 

:roll:

 

Jeg tror kanskje det er hardware.no sine skribenter som får det største problemet med å følge den nye standarden med å skrive produktnavn feil.

 

"Hmmm, skal jeg skrive sRGB eller Srgb? Eller blir det srgb? Må høre med sjefen, han vet det sikkert! Ah, RGB er en forkortelse, da blir det SRGB da? Men så har jo dette kameraet en DIGIC II brikke.. er DIGIC et ord eller en forkortelse? Jaja, jeg skriver Digic, det høres ut som et ord. Og det lagrer Raw-bilder. Eller er det RAW? Må høre med sjefen igjen.. EOS 450..? hmm.. jeg prøver med Eos 450."

 

Alle som er ferdig med 3.klasse leser ikke ved å stave seg gjennom ord men gjenkjenner disse ved å se mønsteret. Når da alle andre i verden bruker iPod for å beskrive et spesifikt produkt er det dette man gjenkjenner og ikke bare bokstavene som er satt samen.

 

Nettopp!

 

Akkurat dette slår beina under det ekstreeeeeeemt tynne argumentet deres, "vi gjør det for å bedre lesbarheten".

 

 

Akronymer, altså forkortelser man kan uttale logisk (som LASER, NATO) sier de jo at skal skrives med stor bokstav. Laser, Nato, Raw, Eos. Digic er jeg ikke helt sikker på om helt kvalifiserer til akronym, da vil jeg lese det som di'-gitsj, altså med litt øst-europeisk uttale. Romertall, skulle de forandres? Jeg tror hele greia kommer til å bli vanskelig å forholde seg til, spesielt om skribenter må forsikre seg om alle akronymer, forkortelser, produktnavn, personnavn etc. I disse kretser er det sikkert mange som kommer til å påpeke hver eneste feil som blir gjort, dumt at dette kommer til å fjerne fokus fra hva artiklene egentlig handler om.

 

Gi meg lesbarhet med liten i og stor P.

Lenke til kommentar
Grunnen er enkel:

 

Vi ville aldri tillatt en produsent å bestemme hva vi skal skrive om et produkt, og vi ville heller aldri tillatt at en produsent ville diktere hva vi skal mene om et produkt. Dette er viktige prinsipper i en fri presse.

Kjære vakre vene, da mann!

 

Hva blir det neste? Kam på baklomma?

Lenke til kommentar
Problemet her er at mange av leserne ignorerer det faktum at Hardware har rett med tanke på estetikk. Leserene er bare ute etter det alle andre er på Diskusjon.no er: en diskusjon. Her kveruleres det over den minste ting, og det viktigste er å ha rett, selv om det ikke stemmer i praksis.
Hadde man vært ute etter å kverulere, hadde man vært enig med redaksjonen. Mange flere å kverulere med da. "iPod" er for øvrig et mye penere ord å se på enn "Ipod", dersom estetikk ikke er subjektivt..

 

Joda, stående for seg selv er iPod helt greit og pent. Det er i store tekster med flere produkter at dette blir rotete.

 

Denne debatten slutter vel ikke med mindre Hardware-nettverket feiger ut slik som språkrådet og lar det norske språk bli overkjørt av næringslivet..

Endret av Dux ducis
Lenke til kommentar

En liten digresjon: Island er vel kanskje det landet i Skandinavia som er mest opptatt av å bevare språket sitt. De finner på egne varianter av utenlandske ord og uttrykk, i langt større grad enn vi gjør her i Norge. De som husker ord som "hardplatelager" og "diskettlefse" som ble brukt tidlig i dataalderen her i Norge, vil nok kjenne seg igjen når de leser islandske tekster.

 

Men de tukler IKKE med produktnavn eller firmanavn.

 

Noen eksempler nedenfor: (jeg holder informasjon på Wikipedia for å være rimelig fri for skrivefeil og representativ for det islandske språket)

 

PlayStation

iPod

 

"PlayStation leikjatölvan og stýripinnarnir" :dribble:

"iPod er lína stafrænna tónlistarspilara, sem hannaðir eru og markaðssettir af Apple." :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...